Peugeot 406: 406 bj 1999 1.8 90 pk start soms moeilijk

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8i 90 pk

Beste Kenners,
Ik heb een 406 uit maart 1999 (oud model) 1.8i 66 KW met AG DGI installatie.

Onlangs zijn de kleppen gesteld (0,20 - 0,40), distr.riem vervangen. (volgens de garage moeten de kleppen elke 40.000 km gesteld worden).

Het starten gaat de laatste tijd wat moeilijk.
Soms start hij pas 3e of 4e poging.
Verder lijkt het er op dat de auto op LPG start? Bij het starten hoor je gelijk die bekende "klik" van de gastank, en binnen 1-2 seconden staat het LPG-ledje op groen? Is dit normaal? Zou het "moeilijk starten" hierdoor (starten op lpg kunnen komen ?)
Auto rijdt verder wel ok, verbruik gemiddeld 1:11, top snelheid op LPG 190 km/u.

Gaarne uw reactie.

s.metin

Geplaatst door s.metin (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

RobertJ (0), 17 jaar geleden

Was dat een Peugeot garage?

Heb je nog benzine in je tank? Tank minimaal 20Ltr en rij per week 2 a 3 km op benzine. Bijvoorbeeld als je thuis komt van werk laatste kilometers, laat hem op benzine staan. En s`morgens rij je op benzine weg tot koelwtr temp. 70-80 is schakel dan handmatig over op gas.

De verdamper kan vol zitten met sludge, die bij koude motor nogal dik van struktuur is waardoor het regelen van de membraam in de verdamper wordt bemoeilijkt. Zodra motor, (dus ook koelwtr in de verdamper) warm is zal deze zeker beter starten. Check dit ff om uit te sluiten dat je verdamper vol met sludge zit

De 1.8 en de 2.0 motoren uit die tijd hebben allemaal Hydrolische Klepstoters die je echt niet om de 40k gaat stellen. Vraag liever om nieuwe bougies.

Ik heb dezelfde installatie en zodra de motor aanslaat ( 7-8 cranks van de startmotor, idd te lang) wordt ook vrijwel meteen geschakeld naar LPG.

sgm (0), 17 jaar geleden

vraagje over klepspeling en hydrolische klepstoters: hoe gaat dat met het verslijten van de klepzittingen door LPG? Wordt de speling automatisch bijgesteld en wat gebeurd er als dit op z'n einde loopt?

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

De 1.8 met 90 pk is een 8 klepper en die heeft geen hydrostoters ! Kleppen stellen dus en aangezien de klepzittingen van dit blok niet al te hard zijn is om de 40.000 km niet onverstandig op LPG.

@ Bas, Als je hydraulische stoters hebt, dan wordt de speling automatisch gecompenseerd. Als met 0 klepspeling lang rond gaat rijden zullen uiteindelijk je kleppen verbranden.

s.metin (0), 17 jaar geleden

Robert,
Dat was geen Peugeot garage.
Deze 1.8 is een 8 klepper. Deze 8 klepper is zijn van 1997 tot 2001 geproduceerd.
Heeft dus geen hydrolische klepstoters. Het is een LFX (XU7JB) blok waarbij de klepspeling nog net vul plaatjes wordt geregeld. Ik heb onderin de AG-verdamper mbv een imbusje sludge afgetapt, kwam er niets uit. (behalve wat gas). Ik heb NGK BKR5EK bougies inzitten. Zitten nu 9 maanden (25.000 km) in. Met een beetje normale gebruik zouden die 60.000 km mee moeten gaan.

sel (0), 17 jaar geleden

[quote=RobertJ]Was dat een Peugeot garage?

Heb je nog benzine in je tank? Tank minimaal 20Ltr en rij per week 2 a 3 km op benzine. Bijvoorbeeld als je thuis komt van werk laatste kilometers, laat hem op benzine staan. En s`morgens rij je op benzine weg tot koelwtr temp. 70-80 is schakel dan handmatig over op gas.

De verdamper kan vol zitten met sludge, die bij koude motor nogal dik van struktuur is waardoor het regelen van de membraam in de verdamper wordt bemoeilijkt. Zodra motor, (dus ook koelwtr in de verdamper) warm is zal deze zeker beter starten. Check dit ff om uit te sluiten dat je verdamper vol met sludge zit

De 1.8 en de 2.0 motoren uit die tijd hebben allemaal Hydrolische Klepstoters die je echt niet om de 40k gaat stellen. Vraag liever om nieuwe bougies.

Ik heb dezelfde installatie en zodra de motor aanslaat ( 7-8 cranks van de startmotor, idd te lang) wordt ook vrijwel meteen geschakeld naar LPG.[/quote]
1.8 8v blokken van peugeot hebben geen hydrolische klepstoters.
Dat van minimaal 20 ltr snap ik ook niet helemaal. Wat is er mis als je 10 ltr benzine in je tank hebt??

s.metijn (0), 17 jaar geleden

Ik las verhalen over het lekkende DGI injector. Dus heb ik afgelopen 3 dagen alleen op benzine (super lood vrij) gereden.
Het starten duurt nog steeds lang. Of ik moet 2 pogingen doen om te starten of in 1x +/- 10 seconden doorstarten.
Als ik de auto 1 uur na een rit nog een keer start, start hij meteen.

RobertJ (0), 17 jaar geleden

[quote=s.metijn]Ik las verhalen over het lekkende DGI injector. Dus heb ik afgelopen 3 dagen alleen op benzine (super lood vrij) gereden.
Het starten duurt nog steeds lang. Of ik moet 2 pogingen doen om te starten of in 1x +/- 10 seconden doorstarten.
Als ik de auto 1 uur na een rit nog een keer start, start hij meteen.[/quote]
Ja dan is de membraam in de Verdamer nog lekker warm en soepel, ik zou die is vervangen, kosten EURO 15,00 voor een repair kitje zijn te overzien. Ik heb dit probleem erg in de winter gehad, moest eerst op benzine rijden totdat temp koelwater 80C was, dan pas kon ik fatsoenlijk op gas overschakelen. Maar hij start nog niet lekker kwiek op gas, wat ik al aangaf 7-10 cranks voordat de motor aanslaat. Nu is het spoel proces op gas iets langer als bij benzine dus het is wel te verklaren alleen 7-10 is nog steeds te lang :/ Vraag me eigenlijk af wat normaal is.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Laat bij een helemaal koude motor de compressie eens meten, want meten is weten, blijf erbij dat het de kleppen zijn. Wellicht toch niet goed gesteld. Lekke DGI kan voorkomen maar als je 3 dagen op benzine hebt gereden kan het ook geen lekke injector meer zijn, de verdamper krijgt niet eens vloeibaar gas uit de tank.

s.metin (0), 17 jaar geleden

Pieter, Kleppen zijn 3 maanden geleden gesteld. Nu +/- 7.000 km gereden na het stellen.
Ik zal deze week met koude motor de compressie eens meten. Wat maakt het trouwens uit of je met koude of warme motor compressie meet?
RobertJ, startproblemen treedt dus ook op 3 dagen lang rijden op benzine? lijkt me toch niet echt een probleem met de verdamper.
Kan het niet de map-sensor, temperatuur voeler zijn? (of zijn dat namen voor een en zelfde onderdeel?).

RobertJ (0), 17 jaar geleden

Metalen hebben de eigenschap uit te zetten en te krimpen, je compressie zal dus bij warme motor hoger zijn dan bij koude. Na bovenstaande bericht denk ik idd ook dat het verder niets met je gas installatie heeft te maken. Wat is eigenlijk de kilometerstand ?

s.metin (0), 17 jaar geleden

km.stand is 207.000. Huidige kop heeft 125.000 km gelopen.

s.metin (0), 17 jaar geleden

Vandaag met warme motor, auto uit laten lezen geen fouten.
Met koude motor (4,5 uur na een rit van 50 km) compressie gemeten. Alle cilinders 12,2 bar.
Morgen laat ik de auto koud uitlezen, wellicht konden ze dan meer zien?

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Startte ie ook slecht na die 4,5 uur stil staan, of sloeg ie meteen aan ?

s.metin (0), 17 jaar geleden

Gisteren na 4,5 uur stil staan heb ik 1x geprobeerd om te starten.
Na +/- 4 seconden proberen lukte het niet.
Vanmorgen heb ik nog een keer compressie test gedaan voor de zekerheid.
Alle cilinders net iets meer dan 12 bar compressie.
Het viel mij echter wel op dat de 3 van de 4 NGK bougies aan de onderkant nogal erg
bruin/rood van kleur was. Ik heb vanmorgen mijn andere gebruikte bougies ingedraaid
(deze zaten net iets beter uit).
Daarna starte de auto binnen 2-3 seconden. Als de auto eind van de middag ook goed start, verdenk
ik toch de bougies.
Later meer over.

RobertJ (0), 17 jaar geleden

Bruine en/of rode deposits duiden op IJzer Oxide, (roest) deze bemoeilijkt de ontlading tussen de elektrodes. (daar is je startprobleem) Deze ijzeroxiden geven aan dat je of/en corrosie in je gas toevoer systeem hebt (kan vocht in je benzinetank zijn) of in het ergste geval een beginnend lek in je kop pakking. Bougies vervangen is dus symptoom bestrijding, maar blijf de temp. in de gaten de houden.

s.metin (0), 17 jaar geleden

RobertJ, bedank voor je (snelle) reactie.
Ik zal e.e.a in de gaten houden. Bij constante snelheid zit mijn auto op 80 graden. Bij file rijden, stadsverkeer op 90 graden. Als de auto komende tijd goed blijft starten ga ik een setje nieuwe bougies halen. Nu zitten er NGK BKE5EK's in. Volgens de lokale LPG-garage kon ik beter Champions in draaien met enkele electrode?
De motor zou daardoor 'beter' lopen ?!?

s.metin (0), 17 jaar geleden

vanmiddag heeft de auto weer niet 'snel' gestart. Ook vanavond niet. Ik ben geen auto techneut, maar ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met benzine toevoer bij het starten? Maar wat wat kan het zijn?
Kleppen zijn goed, andere bougie, bougiekabels geprobeerd maar tevergeefs. Trouwens bougies waren BKR6EK.

RobertJ (0), 17 jaar geleden

Maak de gap afstand tussen de electrodes iets kleiner, bij de BKR6EK kun je dat heel makkelijk doen met een punt tang.(betere ionisatie) Ik heb ook voor de 6EK gekozen, deze is iets kouder dan de 5EK wat betekend dat ie beter z`n warmte kwijt kan. Maar dit alles heeft niks te maken met je startprobleem. Voor EURO 30,00 bij een standaard garage kun je een boroscoop onderzoek doen in je cylinders om te kijken of je kop zwaar vervuild is. Verder zou je kunnen kijken naar de timing van de ontsteking. Staat deze op tijd? Met een stroboscoop makkelijk te zien.

s.metin (0), 17 jaar geleden

Robertj, fouten mbt ontsteking hadden ze toch kunnen zien bij het uitlezen?
Trouwens: Kan men bv auto niet koud bij het starten uitlezen, om te zien wat er tijdens het starten allemaal speelt?
Ik overweeg trouwens toch maar eens setje nieuwe bougies (20 euri) in te draaien.
Nog een opmerking: Als ik stekker van bobine losmaak. En dan de auto probeer te starten (wat niet kan) en daarna nog een poging doe met stekker aangesloten, start de auto meteen!

RobertJ (0), 17 jaar geleden

beetje WD40 op stekkertje ? Stekkertje mss beetje corossie aanslagen?

s.metin (0), 17 jaar geleden

Robert, stekkertje is brandschoon. Wellicht is er iets niet goed met de brandstoeftoevoer tijdens het starten. Brandstof filter? maar dan moet dat ook te merken zijn na het starten lijkt mij. Stappen motor stationair toerental ? Morgen eerst nieuwe bougies aandraaien, dan even testen.
Trouwens zal ik weer BKER6EK bougies indraaien of wat anders? Volgens lokale lpg-garage ; Champion, een kennis van mij heeft Bosch bougies?

RobertJ (0), 17 jaar geleden

BKR6EK is perfect, ff iets de gap afstand bijknijpen (-0.2mm) Champion alternatief met J-electrode is OE034 (vroeger RC8YCL) Bosch heeft de super 4, lijkt op de NGK alleen met 4 massa electrodes, P/N is FR78-X. Verder heb je de nog wat duurdere Denso en Beru`s met Iridium electroden, maar daar zou ik niet aan beginnen. Wat betreft een stappen motor defect, wel dat zou je moeten merken bij ook een warme motor bij bijv. een stoplicht, als je staat te w88 heb je een jummend toerental dat jummed tussen 500 en 2000 toeren en neigt naar afslaan. Brandstof systeem, idd het filter kan verstopt zitten met vuil wat veel komt daar LPG rijders minder dan 20ltr in hun tank hebben, vaak zelfs maar een druppie om te starten, tja ik zou me daar persoonlijk niet meer aan wagen maar je kan de brandstof toevoer loskoppelen v/d caburateur, emmer eronder en op contact zetten. Check de brandstof stroom. Als dit een mooie volle stroom is ga er dan vanuit dat je filter niet verstopt zit. Ik weet niet zeker of het filter direct na de pomp of bij de caburateur zit anders doe je natuurlijk een visuele inspectie.

sel (0), 17 jaar geleden

En is er al nieuws..?

s.metin (0), 17 jaar geleden

4 nieuwe bkr6ek bougies ingedraaid. Ik merk dat de motor wat lekkerder loopt. Echter het starten gaat net iets beter maar, blijft onvoorspelbaar. Soms moet ik 2x proberen. Morgen wil ik de stappenmotor reinigen, en brandstoffilter controleren. bij 406 zit de b-filter onder de benzinetank dacht ik.
Ik lees regelmatig dat er startproblemen ook kunnen komen door 'Relais' en de bdp-sensor? Waar zit de bdp-sensor bij de 406 8 klepper.. Waar zit de releais welk voor startproblemen kan zorgen?
alvast bedankt voor reactie(S).

Ben1009 (0), 17 jaar geleden

onder het thermostaatuisje. Een zwart uitstekende pin, zit vast met 1x moer vast nr10.
zie bv masterbase.nl je kenteken opgeven, vervolgens bij onderdelen ONTSTEKING 'impulsgever krukas.

Ben1009 (0), 17 jaar geleden

RoberJ schreeft
------------
""--Ja dan is de membraam in de Verdamer nog lekker warm en soepel, ik zou die is vervangen, kosten EURO 15,00 voor een repair kitje zijn te overzien. Ik heb dit probleem erg in de winter gehad, moest eerst op benzine rijden totdat temp koelwater 80C was, dan pas kon ik fatsoenlijk op gas overschakelen. Maar hij start nog niet lekker kwiek op gas, wat ik al aangaf 7-10 cranks voordat de motor aanslaat. Nu is het spoel proces op gas iets langer als bij benzine dus het is wel te verklaren alleen 7-10 is nog steeds te lang :/ Vraag me eigenlijk af wat normaal is--""
------------
RobertJ kun j dit eve toelichten? Heeft een lekkende dgi injector te maken met de membraan in de verdamper?

alvast bedankt voor je info.

RobertJ (0), 17 jaar geleden

Nee heeft meer te maken met een warme motor

s.metin (0), 17 jaar geleden

Heb eergisteren BDP-sensor losgemaakt, maar ik kon niet bij aansluiting van de stekkers komen. Ik heb de bdp-sensor met WD-40 schoongemaakt, voorzover ik de kabels kon zien wat WD40 opgespoten. Auto heeft die dag 4x probleemloos bij eerste pogingen gestart. Later begon het weer moeilijk moeilijk te doen bij het starten.
Vandaag heb ik de auto "koud" uit laten lezen, geen fouten. "-Als het bdp-sensor niet goed zou zijn zou ik ook tijdens het rijden last van moeten hebben"; aldus de automonteur. Bij de garage startte de auto zonder probleem ook na herhaaldelijk testen ging het goed. Een paar uur later, weer problemen met het starten.

s.metin (0), 17 jaar geleden

Gaarne deze topic sluiten. Ik heb in een ander topic probleem nader beschreven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.