close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 308: roetfilter vervangen of niet?

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 100kw

Peugeot schrijft voor bij 180.000 km het roetfilter te vervangen.
Samen met een grote beurt komt dit bij de dealer op X euro, het roetfilter alleen was al X euro.
Bij Peugeot twijfelt men zelf of ik dat moet laten doen, mocht het roetfilter vol geraken gaat hij vanzelf in de noodloop en dan komt men vanzelf naar de garage is het antwoord.
Ze vullen wel het additief? bij.
Nu twijfel ik, moet ik het maar meteen laten vervangen of hoeveel km kun je er nog mee doorrijden voor de echte vervanging noodzakelijk is??
Ik wil eigenlijk nog wel een paar jaar doorrijden met deze fijne auto.

Geplaatst door

hajax60 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ze kunnen het asgehalte uit lezen als dat hoog is dan zou ik het vervangen.

Highway 640
badge

11 jaar

voor de 2.0hdi is inderdaad 180.000km filter vv
maar dacht om de 120.000km de additief vullen
dus even kijken als hij bij 120.000 dit heeft gehad.
als ik kijk wat erin kan bij de 120.000km dan kun je meestal ongeveer 150.000km wel halen met de additief

wat betreft roetfilter is dit moeilijk te zeggen
Kans is dat de motor zelf zegt, he 180.000km gelopen storing roetfilter. je krijgt deze storing weg door tegen de computer te zeggen dat roetfilter is vv
hierdoor rijdt hij zonder probleem weer verder.
op den duur kan de roetfitler zo verstopt zitten dat je zelf vermogen verlies door krijgt, tot hede niet gezien.

bij de 1.6hdi is 240.000 waar peugeot voorschrijft vv filter
maar vaak zie ik ze al bij 210 260.000 dat ze storing/problemen mee krijgen.

dit is dus niet te zeggen en de kans dat je volgende week op stil valt is er denk ik niet
denk dat bij 210-220.000 wel problemen mee krijgt
als je dit doet weet je wel direct dat je zonder probleem paar jaar mee kan
je zou eventueel de grote beurt kunnen laten uitvoeren
en volgend jaar de filter laten vervangen (of eerder als je het zou willen en geld ervoor is)
zo heb je het wel gedaan maar de kosten toch verdeeld

Hartelijke dank voor de uitgebreide info.
Dinsdag 8 jan krijgt hij een grote beurt bij Peugeot, en zal vragen of het asgehalte uitgelezen kan worden.
Ook aan de hand daarvan beslissen om het filter meteen te laten vervangen, of uit te stellen.
Mijn zoon heeft een 307 1.6 hdi uit 2005, ik weet niet of dat ook een F is dus met filter of een gewone oude Hdi.
Als het een F is is hij bij 240.000 aan de beurt, hij zit nu op de 190.000.
mvg Hans

hajax60 0

11 jaar

Er zijn ook middeltjes waarmee je het roetfilter weer schoon kan krijgen zodra ze verstopt zitten.

richard9712 0

11 jaar

Richard bedoel je bijvoorbeeld het toevoegen van Petromark roetfilterreininger in de brandstoftank?

hajax60 0

11 jaar

Ja die bedoel ik. Het is ook mogelijk dat ze het roetfilter openmaken en het as er dan uithalen.
Allebei de manieren zijn een stuk goedkoper als een nieuw roetfilter.

richard9712 0

11 jaar

@richard9712
ik weet niet of je toevallig weet maar deze betreffende auto die heeft een additieftank
deze spuit een kleine hoeveelheid in de brandstoftank zodat deze het dieselsysteem volgt.
hierdoor kan de motor zelf voor zorgen dat hij regenereert
roetfilter wordt dan verwarmd tot 450graden en hierdoor verbrand de roet die erin zit en is hij weer schoon.
dit gebeurt door verschillende aanpassingen, gloeibougies worden aangestuurd, intercooler wordt afgesloten en de inlaat lucht gaat direct van de turbo naar de inlaat.
op een paar dingen op te noemen

na 180.000km is de filter zo ver verzadigd dat hij zijn werking niet goed meer kan doen
dan wordt het pas geadviseerd de filter te vervangen
in al die jaren is de filter meerdere malen gereinigd door de wagen zelf. na verloop van tijd lukt dit niet meer
dan valt de motor in storing met gevolg dat de filter vv moet worden. hoe je het ook reinigt het materiaal doet zijn dienst niet meer naar behoren.
bij 180.000km geeft hij wel storing aan ivm km-stand tot vervanging gehaald is en de filter dan dient vv te worden.

zoals gezegd mocht de melding niet komen dan kun je het ook kiezen voor uitstellen
asgehalte zegt me zo niks
weet alleen dat je wel andere waardes kunt uitlezen
waaronder tot hoeveel km je bet tot vv van filter
om de hoeveel km hij gereinigd wordt
verschildruk op toeren en stationaair
om zo een paar te noemen
je kan soms zien hoeveel roet er in zat maar dit klopt vaak niet en geeft geen duidelijk uitslag
bij vv additief wordt soms teller 1 en teller 2 gewist ene teller is voor de additief dat tank weer vol zit. andere teller is voor de roetfilter

Ja dat weet ik, dat middel kan er dan voor zorgen dat het roet wat normaal niet verbrand kan worden wel verbrand word. Dat middel moet je bij PSA in de additieftank doen. Verlengt ook de levensduur van het roetfilter omdat het roet al op een lagere temperatuur verbrand word.

De mogelijkheid dat ze het roetfilter er afhalen en dan het as eruit halen lijkt mij de beste optie.
http://www.youtube.com/watch?v=-G1Qi9-g4... (Hier kan je zien hoe ze dat doen)

richard9712 0

11 jaar

klopt dat is er ook
maar je eerste ging over reinigen zonder demontage filter
dit heeft op deze wagen geen effect

in het filmpje hebben ze het over het schoonmaken van de filter maar dan via voornamelijk andere kant ervan
echter dit gebeurt in de praktijk niet echt
in zo'n geval moet de roetfilter toch opgengeslepen worden om de substraat (zoals ze in het filmpje noemen) eruit te kunnen halen dan wordt direct een nieuwe substraat erin gezet
tenminste dit heb ik wel al meegemaakt

wat ze niet bij zeggen is dat je auto dag tot 2 langer stilstaat en dat je in plaats van 700euro
betaal je 300-400euro
ik persoonlijk weet het dan wel, heb liever nieuw en 100% goed dan dat je problemen krijgt met de andere filter
hoe goed te hem ook reinigen de poerien zullen toch miniscuul fractie kleiner zijn
als de filter 60% is het na hun werk 99% 100% haal je alleen met nieuwe filter

Het hele roetfilter kan komen te vervallen, heel simpel weg met dit geneuzel.
Filter laten vervallen en de software aanpassen.......

Het roetfilter blijft overigens wel gemanipuleerd zitten.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Ze zeggen zelf dat hij na reiniging net zo schoon is als een nieuwe en weer 150000 a 200000 km mee kan.

richard9712 0

11 jaar

Roetfilter niet vervangen, zelfs geen additief vervangen/bijgevuld, want deze was nog voor 40% gevuld volgens Peugeot.
Dus niets gedaan. Alleen wel een grote beurt afgerekend.......
Ik beraad me nog wat ik met roetfilter doe, maar voorlopig nog niets denk ik, misschien volgend jaar over 30.000 km.
Oplossing van P. Kelder staat me wel aan, eruit met dat ding en de computer manipuleren.
Maar wat dan met de roetmeting van de APK????

hajax60 0

11 jaar

Roetmeting wordt niet meer gedaan voor dit bouwjaar, op voorwaarde dat er geen foutcodes uit te lezen zijn.
Geen enkel probleem dus.

oldford 0
badge

11 jaar

[quote=hajax60]Oplossing van P. Kelder staat me wel aan, eruit met dat ding en de computer manipuleren.
Maar wat dan met de roetmeting van de APK????[/quote]
Hans

Het hele roetfilter geneuzel blijft menigeen achtervolgen met alle hoge kosten van dien.
Het roetfilter blijft gewoon aanwezig maar dan gemanipuleerd wat verder geen enkel probleem zal opleveren.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

roetfilter blijft inderdaad aanwezig maar de substraat, de filter zelf wordt verwijderd en weggehaald
zo heb je alleen de behuizing nog over
en inderdaad het gemanipuleer brengt zijn problemen
onder aan de streep is het een gok en weet je niet of het werkt
dus of het rendabel is denk het niet. denk dat nieuwe filter je veel betrouwbaarder auto voor terug hebt.

voor apk wordt inderdaad eert uitglezen
mocht je storing op je roetfilter hebben dan wordt alsnog een roetmeting gedaan.
deze kan zowel met als zonder roetfilter goed zijn. in volksmond is juist dat hij wel meer gaat roken
rook is eigenlijk roet
deze werdt eerst tegengehouden door de filter en dan verbrand waardoor hij niet zichtbaar de uitlaat verlaat
nu komt je complete uitlaat vol roet te zitten.
zonder roetfilter kan het zijn dat na roetmeting niet goed is. dan moet er proefrit gereden worden en een keer goed doortrekken tot hij op max toerental zit
hierdoor blaas je het beste de rook/roet uit de uitlaat.
gevolg dat bij nieuwe meting je uitstoot wel goed is.

als je nieuwe roetfilter onder had zitten dan is bij uitlezen storing vrij en dus direct goedkeur en voor iedereeen beter en makkelijker

[quote=trucker0werner]roetfilter blijft inderdaad aanwezig maar de substraat, de filter zelf wordt verwijderd en weggehaald
zo heb je alleen de behuizing nog over
en inderdaad het gemanipuleer brengt zijn problemen
onder aan de streep is het een gok en weet je niet of het werkt
dus of het rendabel is denk het niet. denk dat nieuwe filter je veel betrouwbaarder auto voor terug hebt.[/quote]
Werner

Je vergist je in deze materie.

Dat een roetfilter wordt gemanipuleerd is momenteel een hot Item, een ware opkomst.
Het hele roetfilter geneuzel is niet meer te verdedigen naar de eindgebruiker, de klant dus.

Het verwijderen van het roetfilter levert geen enkel probleem op,
sterker nog, het voertuig rijdt stukken beter en ook het verbruik daalt aanzienlijk.

En nee! het is niet een gok, de software wordt aangepast en zodoende wordt het roetfilter weggeschreven.
Ik durf te stellen dat een voertuig zonder roetfilter betrouwbaarder is dan met roetfilter, de praktijk wijst dit ook uit.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

@hierboven
dit klopt inderdaad
ik heb echter nog geen omschakeling gezien dat zonder probleem is gegaan. Maar heb er ook miss pas 1 gezien dus daar kan ik me niet over uit sluiten.

roetfilter levert inderdaad meer druk voor de turbo op. en hierdoor is hogere brandstofverbruik inderdaad aanwezig.
motor kan velen malen zuiniger echter het probleem is dat wat uit de uitlaat komt niet meer aan euro5 of euro6 voldoet. en daardoor is alle extra's voor gekomen
zoals egr en roetfilter. dit is puur voor de uitstoot
om te regeneren wordt het brandstofverbruik op dat moment even een stuk hoger.

weet dat zonder roetfilter de reactie vaak is dat de gaspedaal beter reageert
alleen hoor ik dat niet altijd makkelijk is om systeem te flashen
het wordt wel met succes inderdaad gedaan.
maar een goeie programeur kan hem inderdaad eruit schrijven


het mooie vond ik de tijd van sudsidie op de roetfilters.
deze kon je niet reinigen en diende vaak na 80.000km al vervangen te worden
ivm deze niet zelf regenereren.
inderdaad zijn bij die auto's een gewone uitlaat weer onder
ivm met of zonder roetfilter niet uitmaakt voor de roet uitstoot. maar meer voor de fijn stof. voor de mens is het beter

[quote=trucker0werner]het mooie vond ik de tijd van sudsidie op de roetfilters[/quote]
De subsidiepot is leeg, de man heeft zn schouderklopje behaald een vette bonus toe en een veer in de reet en niemand hoor je er meer over.
De minister kan beter zn lippen op elkaar houden dat lijkt mij veel beter voor het milieu ;

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Inmiddels zijn we weer een poosje verder, en zijn we de 200.000 zonder problemen gepasseerd.
Er zijn meerdere bedrijven die aanbieden het filter te demonteren en te reinigen voor mijn Peugeot kost dat tussen de en X euro.
Dit lijkt me acceptabel als ik daar weer een tijdje mee vooruit kan, maar is het eenvoudig om zelf je roetfilter te demonteren, om het in te gaan leveren voor reiniging??

hajax60 0

11 jaar

Ligt eraan hoe handig je bent en of je fatsoenlijk onder de auto kunt komen met het juiste gereedschap.

kaleido 1 6595
badge vip badge

11 jaar

van deze 2.0 zit hij onnder de auto dus dan is het goed zelf te doen
bij de 1.6 zit hij voorop en daar moet je altijd goed verzorgen dat hij goed erin zit. anders gaat hij hier lekken.

Heb vandaag bij km stand 201.000 km het infuuszakje additief laten vervangen na een melding "additief roetfilter te weinig" Tevens hebben ze de verzadiging van het roetfilter uitgelezen. Deze was voor 24% verzadigd, dus advies van de monteur was "nog lekker ff doorrijden"
Dit is tenminste een eerlijk advies, en niet zoals bij een andere P dealer die bij de 180.000 km beurt zegt dat Peugeot vervanging van roetfilter voorschrijft. Ik was vandaag in 30 minuten klaar bij een ander P dealer en € xx armer.
Wordt nog ooit vervolg bij verzadiging roetfilter wat € xx kost bij P.

hajax60 0

11 jaar

Nieuw roetfilter niet van P dealer kost €X zonder montage ed.

Verwijderen roetfilter all in
Softwaremodificatie verwijderen roetfilter EUR X,= incl. BTW (actietarief; normale kosten bedragen EUR X,=)
Montagekosten (de) monteren, leeghalen en lassen van roetfilter: EUR X,= incl. BTW
Montage is tevens incl. uitgebreide diagnose voor –en achteraf en een geheel stappenplan wat we doorlopen

En het reinigen van het roetfilter incl de- en montage kost € X

Dus de beste oplossing lijkt mij straks toch gewoon bij een P. dealer een nieuw filter laten monteren voor een pakketprijs van € X

Ik hou jullie later op de hoogte.

hajax60 0

11 jaar

wat betreft de verzadiging is niet intterresant dit ivm 24% nu is maar als hij keer gaat regeneren dan zakt dit naar 0%
onder aan in de lijst bij meting gegevens staat hoeveel km het nog is tot het vv van de filter.
echter als je de filter vervangt dan moet je tegen de computer dit ook zeggen

verder is het inderdaad goedkoper en beter om orgineel filter onder te zetten
dan softwarematig de filter uit laten schrijven.
100% uitschrijven dat lukt eigenlijk niet tot nooit.
met orgineel filter leeg halen ben je ook de nodige tijd kwijt.
onder de streep ben je dan zelfs duurder uit.
orgineel filter weet je direct dat je totaal geen enkel storing daarna krijgt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.