In elk geval mijn airco doet het niet en lees iets over een BSI , maar wat wordt hier nu mee bedoelt??
P.s. heb een 406 break 2001
Bvd Peter
Geplaatst door peterlimburg (0) , lid sinds 17 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 Reacties
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
zekeringkast interieur
en mocht je het willen weten, BSI betekend Boite Service Interieur
peterlimburg (0), 13 jaar geleden
Intussen weet ik waar hij zit verstopt, alle zekeringen gecontroleerd, maar wat is de functie ervan??
Of is het heel toevallig een soort boordcomputer (Of de boordcomputer die de hele inwendige meuk in de auto in de gaten houdt en regelt??
Zoals start onderbreking,gordel bevestiging ,stoel verwarming, achteruit verwarming, deur portieropen, ruitensproeier aansturing, enz.
Sorry ben ook maar een leek.
mvg Peter
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
BSI = Boite Service Interieur
De BSI beschikt over:
Een elektronische interface (relais, zekeringen, diagnosestekker, HF-ontvanger)
Een controlecircuit: de BSI is één van de masters van het VAN-netwerk en regelt de on-derlinge communicatie tussen de computers.
Een berekeningscircuit: de BSI regelt zelfstandig de basisfuncties (vergrendeling portie-ren/achterklep, signalering, zicht, verlichting interieur, startblokkering, enz.).
Informatie over de auto voor de diefstalbeveiliging (VIN, code van de sleutels en de HF-afstandsbediening, identificatie van de audio-installatie, enz.).
Een programma voor controle, diagnose en programmeren van het geheel.
DE WERKING VAN DE BSI
De BSI kan communiceren met de andere elektronische eenheden in de auto via:
Het multiplex netwerk
Directe verbindingen (dus van draad naar draad)
De BSI dient als brug tussen het VAN-netwerk en de diagnoseapparatuur. Alle communicatie verloopt dus via de BSI.
Verder vervult de BSI nog een rol in de energievoorziening, omdat deze zichzelf en de ande-re multiplexcomputers in een eco-modus kan schakelen ter verlaging van het stroomverbruik.
Buiten de bovengenoemde eco-modus kent de BSI nog 3 andere modi, nl:
De waak- en wekmodus
De fabrieksmodus (tijdens productie van de auto)
De klantenmodus
Waakmodus
Voorwaarden voor het inschakelen van de waakmodus van het VAN-netwerk zijn de afwe-zigheid van de signalen:
+Contact- en accessoirestand
+parkeerlichten
alarmknipperlichten
signaal vergeten verlichting/sleutel
verzoek instandhouden +VAN
Wekmodus
De voorwaarden voor het inschakelen van de wekmodus van het VAN-netwerk zijn:
Aanwezigheid +contact of accessoirestand
+parkeerlichten
inschakelen alarmknipperlichten
openen bestuurdersportier
ontgrendelen via afstandbediening
verzoek ontwaken +VAN
Eco-modus
De voorwaarden voor activeren van de spaarmodus:
De eco-modus wordt geactiveerd wanneer de +VAN actief is en de informatie draaiende motor gedurende 30 minuten niet aanwezig is.
Het uitschakelen van de eco-modus:
De eco-modus wordt uitgeschakeld zodra de informatie draaiende motor aanwezig is.
Fabrieksmodus
De fabrieksmodus wordt gebruikt tijdens de productie van de auto, hierin wordt de confi-guratie van de diverse eenheden ondergebracht.
Klantenmodus
In de klantenmodus zijn door middel van de systeemtester Lexia of Proxia aanpassingen te maken aan de hand van de wens van de klant.
DE CONFIGURATIE
De instellingen die tijdens de onderhoudsbeurten gewijzigd kunnen worden zijn onder te ver-delen in twee categorieën, nl. permanente éénmalige instellingen en optionele instellingen die of aan de wens van de klant worden aangepast of voor het onderhoud noodzakelijk zijn.
Tijdens de 0-beurt moeten de permanente, éénmalige instellingen gecontroleerd worden van:
De BSI
Er moet een controle plaatsvinden van de door de BSI herkende computers die in het boordsysteem aanwezig zijn.
Als in deze opgave een afwijking wordt geconstateerd, moet dit voor de juiste werking van het Multiplexsysteem worden gecorrigeerd.
Het multifunctionele display
In het multifunctionele display kunnen de instellingen voor de taal, de tijdsaanduiding, de boordcomputer, het audiosysteem en het navigatiesysteem worden uitgelezen en indien nodig, worden gecorrigeerd.
Het instrumentenpaneel
In het instrumentenpaneel zijn onder andere de meters van de brandstofvoorraad en de motortemperatuur ondergebracht.
Deze meters kunnen aangepast worden aan een bepaald type auto, controle hiervan is dus zeer gewenst.
Het audiosysteem
Ook het audiosysteem moet gecontroleerd worden op de juiste instellingen zoals bijvoor-beeld het frequentiebereik, het juiste ontvangstgebied en bv. de fader.
Optionele instellingen
Onder optionele instellingen kunnen worden verstaan de zg. klant opties.
Hieronder vallen zaken zoals:
De snelheidswaarschuwing van de boordcomputer.
Het inschakelen van de alarmknipperlichten bij een aanrijding.
De voeding van de ruitbediening bij afgezet contact.
antoonio (0), 13 jaar geleden
heeft dat ding niet meer te doen?????
peterlimburg (0), 13 jaar geleden
Bedankt, afblijven dus .
Ik wil nog op vakantie dan maar zonder airco, is mij een beetje te complex.
Duidelijker kan niet.
M.v.g. Peter
hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden
Zo!!!!! Ben je al klaar met lezen?
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
Ik wel hans, jij ook ?
peterlimburg (0), 13 jaar geleden
Ik ben een snellezer, haha
Ik weet nu wel waarom de meeste vak garages niet meer klaar komen met die elektronica. Ze weten het zelf niet meer .
hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden
Ssssttttt, k'ben nog steeds aan het lezen!
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
Oei, dan zal ik nog maar niet beginnen over de C0001 en 1320
Richard9710 (0), 13 jaar geleden
Ik dacht dat BSI Boîtier de Servitude Intelligent, of iets in die richting was. Niet dat het wat uit maakt.
En voor de snellezer, hier is een hoop te vinden betreffende de BSI, airco en wat het één met het ander te maken heeft: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i....
gribus (0), 13 jaar geleden
[quote=Richard9710]Ik dacht dat BSI Boîtier de Servitude Intelligent, of iets in die richting was. Niet dat het wat uit maakt.
En voor de snellezer, hier is een hoop te vinden betreffende de BSI, airco en wat het één met het ander te maken heeft: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i....[/quote]
Klusje van niks. Heb ik ook gedaan en ik stond er versteld van hoe eenvoudig en wat het resultaat is voor zo weinig geld. Opmerking doe wel voorzichtig en denk bij elke stap goed na.