hallo
waar moet ik op letten bij de aanschaf van en megane van 2002/2003,(benzine/hatchback)
zijn er zwakke punten bij deze auto, en zo ja,,welke???
bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moi,
Zwak punt is de bobines die veel stuk gaan. Soms hebben Renaults last van (veel) elektronicaproblemen.
Ik heb wel eens gehoord van overmatige slijtage van de achterbanden, maar ik weet niet of dat ook voor dit model geldt.
Groet,
Bert
[quote=Treb]Moi,
Zwak punt is de bobines die veel stuk gaan. Soms hebben Renaults last van (veel) elektronicaproblemen.
Ik heb wel eens gehoord van overmatige slijtage van de achterbanden, maar ik weet niet of dat ook voor dit model geldt.
Groet,
Bert[/quote]
dank bert
nog iemand zaken waar ik moet letten??
16 jaar
[quote=danny1937]hallo
waar moet ik op letten bij de aanschaf van en megane van 2002/2003,(benzine/hatchback)
zijn er zwakke punten bij deze auto, en zo ja,,welke???
bij voorbaat dank.[/quote]
Deze auto rij ik nu 5 jaar en ben er zeer tevreden over.
Onkosten: BDP sensor (was nog garantie) wiellager LA en 2 maal een bobine ( is inderdaad een Renault kwaaltje)
Bij mij geen abnormale bandenslijtage en ook geen elektronica storingen
En zo zullen er nog wel meer rond rijden denk ik.
Groet Ab
16 jaar
hoi heb de zelfde auto die jij evt wil aanschaffen.
de electronica van deze auto is grof gezegd (klote) voor al dashboard verlichting.
Sommige lampjes branden namelijk niet meer is te vervangen maar geen fijn werk.
voor de rest wel een leuke fijn rijdende auto.
succes.
ferrow
16 jaar
Deze laatste 2 antwoorden dragen niet bij aan de vraag.
moderator.
een kapot dashbord lampje zo af en toe,is in mijn ogen geen reden om een auto niet te kopen.
bedoel meer speciefieke zaken waar ik op moet letten,,motorisch,,electronica problemen,,ophanging,,etc etc
16 jaar
De Renault Mégane I is een goede, normaal gesproken redelijk probleemloze, zeer (Frans!) comfortabele wagen. Afwerking van interieur is wel enigszins met de "franse slag", moet je van houden (of accepteren...)
Zwak zijn inderdaad de bobines, en zorg ervoor dat de distributieriem op tijd vervangen wordt of is.
Electronica is niet slecht, maar net als bij vele merken moet je er een "beetje mazzel" mee hebben.
De Renault Mégane II (die met het "kontje") is helaas een heel ander verhaal. Alleen aan beginnen met goede (landurige !) garantie. Auto zit werkelijk bol met allerlei electronische snufjes die echt heel fraai en leuk zijn, maar als je daar iets mee krijgt....(en dat krijg je dus vrijwel zeker....)
Je kunt er vrijwel niets meer zelf aan doen (dat is helaas ook zo bij andere merken), dus ben je voor storingen aangewezen op de dealer, en die ziet je (portemonnee)graag komen. Auto rijdt wel goed, en ziet er ook nog erg gelikt uit. Wel jammer van de electronica-ellende, verder eigenlijk geen zwakke punten. Op de (opnieuw) "franse slag" afwerking van het interieur na dan.
16 jaar
noem de elektronica problemen dan eens specifiek?vind het zelf wel meevallen maar werk er dan ook dagelijks mee.
@abc
Ik bedoel voornamelijk de "speeltjeselectronica" die echt heel leuk zijn en qua idee/concept geweldig:
"Sleutelloos" ver- en ontgrendelen en starten (kun je het kaartje in je zak houden)
Electronisch bandenspanningssysteem
Ook meerdere keren beleefd: auto valt in "storing": de complete kerstboomverlichting op het dashboard gaat branden, en vervolgens kun je alleen nog maar in noodloop naar de dealer; waar ze vervolgens "met de handen in het haar staan" en de auto alleen tegen betaling kunnen resetten. Dat is in mijn ogen symptoombestrijding, niet definitief oplossen.
Natuurlijk mag u het vinden meevallen; ik ben van mening dat een auto een gebruiksvoorwerp is en dat hij "het gewoon moet doen" als je erin stapt. Dit is naar eigen ervaring, en de ervaring van anderen, waaronder Renault monteurs (!) bij de Mégane II nog al eens "Russische roulette".
16 jaar
wat bedoelen jullie met het model renault 1`en renault 2???
de renault die ik wil gan kopen zal van 2002/2003 zijn,,welke renault is dit??
16 jaar
Danny,
Met Mégane I, bedoel ik de opvolger van de Renault 19. Een beetje een ronde "bolle" auto
Met Mégane II is bedoeld het nieuwere type, die met het "kontje"
Bouwjaar 2002/2003 zit je net op het "randje", van de overgang tussen de twee modellen.
Robert
16 jaar
[quote=abc]noem de elektronica problemen dan eens specifiek?vind het zelf wel meevallen maar werk er dan ook dagelijks mee.[/quote]
Dat klopt Het valt inderdaad mee.
Maar er zullen toch nog wel renault rijders zijn die wel tevreden zijn ???
Als ik een probleem heb ga ik naar PROBLEEMCAR.
De renault rijders die geen problemen hebben hoor je niet . MAAR DIE ZULLEN ER ECHT WEL ZIJN.
Kijk bij Andere merken.
Hiervoor had ik een Volvo.
Nou daar kan ik een boek over schrijven.
En nu heb ik een Megane met een kontje en ben daar heeeeel gelukkig mee.
Dus voor mij nooit geen Volvo meer.
En ik geloof best dat er ook wel goede Volvo,s tussen zitten,alleen ik had de verkeerde getroffen.
En koop anders een auto zonder toeters en bellen dan heb je ook de electronica problemen niet.
Dus je moet ook een beetje geluk hebben.
Oja de dashb. lampjes in mijn Volvo gingen ook stuk en na 5jaar in mijn Megane branden die nog steeds .
Geweldig toch.
Groet Ab
16 jaar
[quote=Joab]Maar er zullen toch nog wel renault rijders zijn die wel tevreden zijn ???[/quote]
Tuurlijk, maar als je vraagt waar je op letten moet, krijg je logischerwijs de zwakke punten te horen.
Ik ben altijd tevreden geweest over Renault. Het enige punt wat in dit topic, volgens mij, tot nu toe naar voren komt zijn de bobines. En die zijn ondertussen verbeterd.
Renault heeft een slechte beurt gemaakt met die Laguna, dat zal ze nog wel een tijdje nagedragen worden.
Wat ik sowieso even zou doen is een onafhankelijke aankoopkeuring (anwb, dekra). Dan weet je wat je gaat kopen, en verklein je de kans op onaangename verrassingen.
16 jaar
Gezien de bouwjaren die je noemt gaat het om een Megane 1 phase II. (heldere koplampen, ander neusje dan de phase I) Daarvan zijn de lampjes achter het dashboard ledjes dus die gaan meer dan een autoleven mee (Phase I had lampjes die inderdaad wel eens stuk gaan) Verder is de accu in de Phase II verplaatst naar voren onder de motorkap, de Phase I had die onder de ruitenwisser passagiersplek zitten en daar onstond vaak roest/rot. Dus geen probleem meer in de Phase II.
Verder heb ik heb alleen ervaring met diesels (zowel een phase I als een phase II) en daarvan weet ik dat de dynamo vrijloop poelie een zwak punt is (bij >100000 km preventief vervangen, kan je dist riem meenemen als hij kapot gaat) Die poelie zit denk ik ook op de benzine modellen.
Verder denk ik dat de phase II een uitgerijpt model is en mits goed onderhouden niet echt slecht is.
Probeer wel te gaan voor de modellen met schijfremmen rondom.
Zover mijn tips.
16 jaar
@ joab & treb: heb een laguna 1.6 16v op gas en ben daar zeer tevreden over. eigenlijk alleen maar een bobine die stuk is gegaan. ben erg tevreden.
16 jaar
Heb zelf een megane 2 dynamic luxe gehad 1.6 16 v echt een plaatje,gekocht bij de dealer was een jaar oud,in het begin weinig problemen maar naderhand begon het. hier een opsomming wat er aan gerepareerd c.q vervangen is:dynamo,scheef afslijtende achterbanden(de 1e keer vervangen met coulance regeling renault 60 %)20.000km verder weer nieuwe banden,nokkenas versteller vervangen,raambediening vervangen 3x,handsfree kaart had kuren,bobines stuk 2x kachelmotor vervangen display radio ook stuk en alles wat ik hier opnoem in een periode van nog geen 2 jaar
heb de auto de laan uitgestuurd en vind renault gewoon geen goed produkt!!!!!!!!
16 jaar
Heb 2 jaar de megane , alleen display defect van radio, meer niet uit voorzorg bobine's van Valeo gemonteerd , buiten regulier onderhoud geen problemen gehad .Nokkenasversteller wil weleens kapot gaan en bdp sensor maar die kan je preventief vervangen, voor het geld hoef je het niet te laten.
Al met al veel auto voor je geld .
16 jaar
[quote=Andre379]Heb 2 jaar de megane , alleen display defect van radio, meer niet uit voorzorg bobine's van Valeo gemonteerd , buiten regulier onderhoud geen problemen gehad .Nokkenasversteller wil weleens kapot gaan en bdp sensor maar die kan je preventief vervangen, voor het geld hoef je het niet te laten.
Al met al veel auto voor je geld .[/quote]
Je kunt natuurlijk alles wel preventief vervangen, daarmee geef eigenlijk al aan dat je er toch weinig vertrouwen in hebt.
''al met al een auto voor veel geld''
Gr. paul
@ Paul, valt mee hoor alleen die twee dingen.
16 jaar
[quote=Andre379]@ Paul, valt mee hoor alleen die twee dingen.[/quote]
Net voetbal........... pas juichen na de wedstrijd ;
Gr. paul
Heb zelf een Megane Phase I, waar ik zelf 130000 km mee heb gereden op een set zomerbanden (Fulda) (80000 km) en een set winterbanden (Firestone) (40000 km) waarbij de slijtage normaal is, gewoon de banden zelf doorgewisseld in de lente en voor de wintertijd. Alleen een probleempje gehad met stappenmotor, en zelf opgelost en electrische raam motor defect. Verder de normale slijtage als bij een ander merk bijvoorbeeld schokdemper achter vervangen naar 100000 km, wiellager bij 110000 km en vervangen van de voor veren bij 175000 km. Voor de rest een betrouwbare wagen de Megane Phase I, een echte no-nonsense wagen. Afgelopen week Amsterdam - Keulen gereden voor 21 euro, met een verbruik van 5.15 Liter Super op 100 km (1/19,14), lijkt mij prima prestatie.
16 jaar
[quote=Megane_1996]Verder de normale slijtage als bij een ander merk bijvoorbeeld schokdemper achter vervangen naar 100000 km, wiellager bij 110000 km en vervangen van de voor veren bij 175000 km.[/quote]
ik vind het discutabel of dat normale slijtage is. Wiellager zeker niet. Voorveren ook niet echt. Schokdempers zal wel door die k**drempels komen. Veren misschien ook.
16 jaar
[quote=AS1][quote=Megane_1996]Verder de normale slijtage als bij een ander merk bijvoorbeeld schokdemper achter vervangen naar 100000 km, wiellager bij 110000 km en vervangen van de voor veren bij 175000 km.[/quote]
ik vind het discutabel of dat normale slijtage is. Wiellager zeker niet. Voorveren ook niet echt. Schokdempers zal wel door die k**drempels komen. Veren misschien ook.[/quote]
Er was een stuk van een voorveer afgebroken (uiteinde veerbeen), dat is een punt voor afkeur bij de APK, dan moeten dus meteen 2 veren worden uitgewisseld. 2 nieuwe dus want alleen een veer vervangen werkt niet optimaal. De veer had tijdens rijden uit de veerschotel kunnen vallen. Een defect wiellager is bij de RDW ook direct afkeur. Renault en een defect wiellager schijnt typisch een Renault mankement te zijn.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar