Deze Scenic heeft soms last van Back fire. Dit gebeurt echter bij constante snelheid. Niet bij wegrijden of gasgeven maar gewoon op rechte weg. Al verschillende keren aan gesleuteld maar valt slecht te controleren doordat het maar sporadisch voorkomt. Volgende al vervangen:
* Bobines ( origineel al 2e set)
* Bougies ( diverse merken en aantal elektrodes nu NGK )
* Kabelset origineel
* Compressie gemeten goed
Net nog BDP sensor vervangen maar weet daar het resultaat nog niet van. Iemand nog een idee??
Alvast bedankt
René
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
renault heeft er lpg bougies voor
Alle soorten bougies al geprobeerd helpt echt niet. Ik vind het ook raar dat hij het bij constante snelheid doet.
Ps. Kleppen ook al meerder malen gesteld en/of gecontroleeerd
dat is ook vrij raar ja, bij constante snelheid. heb je beide stappen motoren van de gas ook al schoon gemaakt? kun je lambda spanning onderweg ook bekijken? en is het ook echt een back-fire of meer een hapering? stekker op bobine's ook goed gecontroleerd? is euro gas zeker? misschien hun zelf eens bellen, die hebben zeer goede help-desk.
Verdamper is al vernieuwd. Het is echt een backfire slang knalt eraf bij mengstuk. Stekker op bobines zijn schoon. Is een eurogas installatie. Ik zal toch nog even naar de stappen motoren bij verdamper kijken maar volgens mij zijn toch bijna alle backfires te wijten aan een verkeerd ontstekingmoment.
bedankt
René
ja, maar misschien ziet RE een reden om met het tijdstip te rommelen. neem aan dat je slangetje van MAP-sensor ook bekeken hebt? anders deze eens uitwisselen. zo'n GM sensor zit bijna overal op. ook al op valse lucht gecontroleerd met remmenreiniger ofzo? en compressie kan goed zijn met meting terwijl je toch gescheurde klep hebt. heb dat ooit een keer meegemaakt, maar dat was bij een 2L
Slangetjes e.d al gecontroleerd. Kop is er recent afgeweest toen kleppen en zittingen bekeken zagen er goed uit. Klant rijdt eerst weer met nieuwe BDP sensor
René
Backfire??? Ik dacht dat dit alleen gebeurde bij auto`s met carburateur?
18 jaar
[quote=the4men]renault heeft er lpg bougies voor[/quote]
Volgens mij dealer heb je deze bougies nodig bij een Scenic LPG G3: BOSCH SUPER4 Type FR78
18 jaar
backfire ontstaat door een vroegtijdige of een naverbranding van gas in het luchtinlaatsysteem van de motor.
de schade die hierbij kan optreden varieert van losgeraakte en/of gescheurde (kunststof) onderdelen van het luchtinlaatsysteem tot/en beschadigde sensoren en luchtregelklep. moderne G3 installaties (vanaf de 3e generatie) hebben geen last meer van backfire omdat hier het gas rechtstreeks wordt ingespoten.
gebruik alleen de voor het motortype voorgeschreven bougie types.
bij gebruik van LPG moet de elektrodeafstand van de bougie ongeveer 0,1 mm krapper worden afgesteld dan voor benzine....
paul,
[quote=paulkelder]backfire ontstaat door een vroegtijdige of een naverbranding van gas in het luchtinlaatsysteem van de motor.
de schade die hierbij kan optreden varieert van losgeraakte en/of gescheurde (kunststof) onderdelen van het luchtinlaatsysteem tot/en beschadigde sensoren en luchtregelklep. moderne G3 installaties (vanaf de 3e generatie) hebben geen last meer van backfire omdat hier het gas rechtstreeks wordt ingespoten.
gebruik alleen de voor het motortype voorgeschreven bougie types.
bij gebruik van LPG moet de elektrodeafstand van de bougie ongeveer 0,1 mm krapper worden afgesteld dan voor benzine....
paul,[/quote]
De derde generatie is bijvoorbeeld de LPI installatie van Vaille?
18 jaar
[quote=gripzz][quote=paulkelder]backfire ontstaat door een vroegtijdige of een naverbranding van gas in het luchtinlaatsysteem van de motor.
de schade die hierbij kan optreden varieert van losgeraakte en/of gescheurde (kunststof) onderdelen van het luchtinlaatsysteem tot/en beschadigde sensoren en luchtregelklep. moderne G3 installaties (vanaf de 3e generatie) hebben geen last meer van backfire omdat hier het gas rechtstreeks wordt ingespoten.
gebruik alleen de voor het motortype voorgeschreven bougie types.
bij gebruik van LPG moet de elektrodeafstand van de bougie ongeveer 0,1 mm krapper worden afgesteld dan voor benzine....
paul,[/quote]
De derde generatie is bijvoorbeeld de LPI installatie van Vaille?[/quote]
jip!
paul,
De ontsteking hoeft niet altijd de boosdoener te zijn.
Door arm mengels krijg je ook back-fire. Iets fout met de gas aanvoer, te weinig gas bij een bepaalde belasting.
vandaar dat ik aan die stappen motor zat te denken. daarom zou ie rijdend z'n lambda eens moeten meten. als dat nu bij constant gas dood licht weet je dat je het in je mengsel moet zoeken ipv ontsteking.
Backfire kan ook bij een moderne G3 installatie voorkomen.... Ook die met gasinjectie ! Zoals Dafcoupe al aangeeft kan het ook voorkomen bij een te arm mengsel of bij een dubbelloop (gas en benzine tegelijk)
Ik heb een Laguna op lpg en veel last van backfire van alles gedaan wat gedaan moest worden gaat even goed.
Vooral bij starten met warme motor dan ploft het behoorlijk onder motorkap.
Luchtfilter naar de knoppen en de rubberen afstopdoppen vliegen eraf.
Maar ook tijdens het rijden ploft het weleens ook trek de motor slecht op bij inhalen en reageerd traag op het gaspedaal.
Bij de garage word je ook niet wijzer van, zij weten het ook niet meer.
Dus ben ik maar zelf op onderzoek gegaan. De motor is verder goed afgesteld.
Eerst heb ik de luchtfilterhuis vervangen door een zelf-made luchtbuis te maken en hieraan een KN- filter geplaats.
Daarna aandacht besteed aan de bougie's Bosch super 4 WR 78 X dat voorgeschreven is voor renaults op LPG.
Deze bougie's zijn van het vonkgeleidende type z.g.n. DTP bougie's.
Het kan wel zo zijn dat de daeler het voorschrijft maar ik vind dat dit misschien gebruik moet worden bij wagens die zijn
voorzien van een LPI installatie.
Mijn wagen is nog van het oude type LPG inst. waar het gas via de gasklephuis naar de motor gaat.
Doordat het gas via de gasklephuis binnen komt is er kans dat de DTP bougie's door de ruime afstand tussen elektrode
en brug (dat niet afgesteld mag worden) niet de juiste vonk leverd. Ook omdat een vonk in een compressie ruimte het zwaar heeft.
Ik heb toen Bougie's van Bosch WR 8 DCX + enkele brug geplaats.
Het overtreft mijn verwachtingen de motor is stukken levendiger geworden, ploffen ? geen last gehad. De motor reageerd veel
beter op het gaspedaal.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt succes.
17 jaar
als de bougies (wel de bosch bougies ) en de kabels vernieuwd zijn blijf er alleen nog de bobines over heb dit bij deze moter type al enkele keer meegemaakt
Ik vergat te vermelden dat mijn laguna een 2.0 lit motor heeft.
Dus René je moet wel de juiste bougie's nemen voor jouw 1.6 lit motor.
Weet je wat voor type LPG installatie je hebt ?
Want backfire onstaat omdat er onverbrande gassen achter zijn gebleven.
Is onlangs de distr. riem vervangen ? of heb je een ketting.
Is het voor de vernieuwing beter dan nu ?
Zit er verschil bij koud of warme motor ?
Ik zat aan je kleppenafstelling cq timming te denken.
albert
17 jaar
Een backfire onstaat meestal door een ontstekingsprobleem...
Bougies met bijv 2 of 4 electroden heeft LPG niet graag..
Je kun het beste gewoon een enkele electrode pakken met 0.7mm electrodeafstand..
Verder kun je de bougiekabels ff controleren en de bobine..
Succes
Ik ben het met jou eens over de bougie's.
Voor mijn wagen op lpg werdt bougie's super 4 van bosch met vier bruggen aan bevolen.
na veel problemen ben ik over gestapt naar standaard bougie's en de wagen reageerd veel beter.
Maar dat backfire alleen ontstaat door een ontstekings probleem dat gaat niet helemaal op.
Behalve dat je motor in goede orde moet zijn b.v compressie moet je ook de juiste bougie's hebben.
En de juiste onstekings tijdstip, goeie bougie'kabels dus goeie vonk, geen luchtlekkage en juiste klepafstelling en
nokkenas afstelling vooral na vervanging van een distr. riem.
In mijn geval waren het niet alleen de bougie's die problemen geeft.
Maar ook mijn klepafstelling was veels te krap. Na afstelling heb ik geen backfire meer gehad.
Want het ontstaan van backfire komt door onverbrande gassen dat is achter gebleven.
succes.
17 jaar
G3 LPG kan wel degelijk backfire krijgen. Heb ik regelmatig gehad. vermoedelijke oorzaak bleek later een lekke koppakking. Ik verloor koelvloeistof via de cillinder. Witte rook uit uitlaat, een nieuwe koppakking en sindsdien
(1 1/2 jaar) geen backfire meer. Dus wellicht zit daar je oorzaak. LPG is zuur en vreet je koppakking aan.
succes
17 jaar
Ik heb ook een G3 Vialle standaard uitvoering.
De motor is nog nooit gedemonteerd ook de cil.kop niet en nog dezelfde koppelingsplaten.
Inmiddels heb ik op de teller 316000 km. staan.
Vanaf het begin is er een lpg installatie ingekomen en de wagen rijdt goed.
In de wagen zit een ufo tank en als ik vol tank gaat er 34 lit. lpg in, hiermee haal ik 365 km. mee gemiddelde snelheid 130 km.
Belangrijk is om regelmatig op benzine te rijden. Dat doe ik op de snelweg ongeveer 20 km.
Door het alleen rijden op lpg verdrogen de pakkingen en gaat lekken.
Zodoende heb ik zoveel kilometers gehaald zonder demontage van de motor.
succes
17 jaar
Heb dit ook al eens gehad met mijn scenic uit 98
Heb ook alles geprobeerd (insamenwerking met een gasspecialist), maar niks hielp.
Uiteindelijk heeft hij een andere 2ehands computer geplaatst en heb toen nooit meer een backfite gehad
17 jaar
Waarom lees ik helemaal niets over kleppen die te ver in de zitting geslagen zijn? Ben er heilig van overtuigd dat de oorzaak daar gezocht moet worden. Tenminste als de rest al gecontroleerd is. En dit is echt een kwaaltje bij deze dingen als ze op gas lopen.
Heb al dikwijls zo'n koppie gereviseerd met deze klacht. Komt gewoon omdat de kleptiming niet goed meer is en de klep ahw te laat sluit.
Sytze
Je kunt gelijk hebben Sytze, maar klacht heeft zich niet meer voor gedaan sinds ik BDP sensor heb vervangen. Eerst doe ik dus nog even niets.
René
Sytze, het is wel belangrijk dat je regelmatig de kleppen laat afstellen.
En mocht de motor onregelmatig gaat lopen, kijk dan eerst of alles in orde is.
Mocht het zo zijn ga dan eerst een compressie meting doen, zowel koud als met warme motor.
Aan de hand van de meting resutaten kan alsnog de cilinderkop worden gedemonteerd.
Mocht het zo zijn dat je van plan bent om op LPG te blijven rijden, laat dan geharde kleppen
en zittingen in de cillinderkop zetten. Of het ombouwen naar een LPG cillinderkop.
succes.
17 jaar
Tjee Sytze............ ben jij weer even helemaal op de hoogte ;-)
tja sytze je bent nooit te oud om te leren.
maar dit soort advies komt ook alleen van mensen met veel ren ervaring.
Gut....ja jongens, bedankt Bonitos voor de goeie tip! Ik ga um zeker gebruiken in de toekomst. Tjonge, en ik die dingen maar bij bosjes reviseren......
Hmmmm.....nah, volgende topic maar weer!!!
mvg maar weer hehehehe, Sytze
ps. je blijft lachen hierzo.
war had ik dat nog meer gelezen ?zondag ?lachen?
en ik was verdrieti of zo
dit maakt toch weer een hoop goed
hehehehehehe
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar