Renault Laguna: korte schokjes bij optrekken

Bouwjaar: 2001

Dag allen. Ik heb een 1.9 Dci met ongeveer 165000 km.
Bij het rustig optrekken zijn er héél korte momentjes van inhouden. Het zijn meestal maar 1 of 2 "hikjes" per versnelling.
Dit lijkt alleen in de eerste 3 versnellingen te gebeuren.
Deze korte onderbrekinkjes doen zich voor bij de lagere toerentallen.
Het vreemde is ook dat hij dit niet altijd doet.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt.

Rob9898

Geplaatst door Rob9898 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

49 Reacties

peter8765 (0) PRO, 19 jaar geleden

komt dat van de motor of de koppeling?

Rob9898 (0), 19 jaar geleden

Hallo Peter. Dat komt van de motor. Het is net of de brandstof even héél kort onderbroken wordt. Het is net alsof bij een benzinemotor de onsteking een klapje overslaat. Het zijn echt heel korte schokjes.
Rob.

ksie (0) PRO, 19 jaar geleden

bdp sensor contr evt reinigen

Rob9898 (0), 19 jaar geleden

Ik ben helaas geen autodeskundige. Maar waar staat bdp voor?

peter (0) PRO, 19 jaar geleden

Bovenste Dode Punt sensor meestal op versnellingbak geplaatst of bij krukaspoelie

Rob9898 (0), 19 jaar geleden

Oke. Ga asap proberen deze sensor te vinden en dan eventueel te reinigen.
Alvast bedankt.

Speerpunt (0), 19 jaar geleden

Hoe reinig je dien? Heb wel Dialogsys, staat het daarin beschreven?

marco7125 (0), 19 jaar geleden

Ik heb dit met mijn 1.9 dci 120pk van 2001 exact het zelfde gehad.
bij 2000, 2200,2500 2800,3100 toeren accelereert hij heel even iets minder, wat de schokjes veroorzaakt.
Het was onder de 10 graden minder (niet of nauwelijks voelbaar)

Ik heb 2 zaken tegelijk gedaan en daarna was het verholpen.
1. 3 flesjes forte dieselconditioner/reiniger (3x15 euro)
2. ruilturbo ivm versleten turbo (600 euro en zelf monteren...)

Kies zelf maar uit met welke je wilt beginnen!!

ps de turbo floot, maar ik had geen (voelbaar) vermogensverlies.

Rob9898 (0), 18 jaar geleden

Ter info. De winter is voorbij. Het was de eerste met deze auto. Ik heb dan ook ontdekt dat het stotteren 's winters nagenoeg niet voorkomt. Net zoals Marco ook al schreef dat het boven de 10 graden pas duidelijk merkbaar wordt.
Die reiniger heb ik geprobeerd, geen resultaat. Turbo nog niet aan begonnen.
Wel bij de dealer de computer laten uitlezen maar die kwam geen problemen tegen en er was ook niets opgeslagen in geheugen. Hij had de auto langer nodig om beter te kunnen troubleshooten.(kosten?) Wel meteen al 56 euro armer. Ik denk dat ik gewoon maar blijf doorrijden tot hij echt stopt want dan is het makkelijker storingzoeken.

rob9958 (0), 18 jaar geleden

Rob,

Klacht komt mij bekend voor, ik heb dit ook maar dan alleen (soms) in de 1e versnelling bij rustig optrekken. ALs ik meer doortrek in toeren dan is het weg.
Ik heb geen oplossing en vind het eigenlijk nog te minimaal voor een gang naar de dealer maar ben wel benieuwd naar event. oplossingen / suggesties.

Groeten, Rob.

gjalt (0), 17 jaar geleden

[quote=Rob]Dag allen. Ik heb een 1.9 Dci met ongeveer 165000 km.
Bij het rustig optrekken zijn er héél korte momentjes van inhouden. Het zijn meestal maar 1 of 2 "hikjes" per versnelling.
Dit lijkt alleen in de eerste 3 versnellingen te gebeuren.
Deze korte onderbrekinkjes doen zich voor bij de lagere toerentallen.
Het vreemde is ook dat hij dit niet altijd doet.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Alvast bedankt.[/quote]
Hallo Rob
20 nim. werk.
Zo als zo velen had ik het zelfde probleem. heb het op kunnen lossen door een klepje schoon te maken.
Dit klepje zit in een zwart plastic potje ( hangt rechts achter in de motor ruimte ) en heet waarschijnlijk turbodruk regelaar. Er zitten twee slangetjes aan en een stekkertje je kunt alles zo met de hand demonteren ook dit potje schuif je zo uit zijn bevestiging . Let op dat je goed onthoud hoe de slangetjes zitten. Nog even voor de duidelijkheid het bovenste slangetje gaat naar klep op de turbo. Met de hand kun je het bovenste deel van het potje halen stukje schuimrubber er af pakken dan moet je met een schroevendraaier het bovenste deel van het onderste deel scheiden . Dit kost even wat moeite maar met beleid moet dit lukken. onder in licht een rvs plaatje met rond om gaatjes dit plaatje is aan de boven kant smerig plaatje schoon maken (niet krassen) in het bovenste deel ook even de ronde kontact delen schoon maken en alles weer monteren (op de kop in elkaar zetten dan ligt het plaatje altijd op de goede plek tijdens het zamen drukken) wel helemaal weer dicht drukken. dit was alles om mijn fijne Laguna weer als nieuw te laten rijden. succes

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Zit idd waarschijnlijk in de turbodrukregelaar zoals gjalt omschrijft.

Rob9898 (0), 17 jaar geleden

Hallo Gjalt en sjaak r. Ik heb je tip opgevolgd. Dat roestvrijstalen plaatje was wel wat smerig maar niet noemenswaardig. Ik heb het toch helemaal schoongemaakt, ook de contactzijde. Het ging allemaal prima maar het heeft jammergenoeg geen resultaat.
Het stotteren doet hij nog steeds. Het is in de loop der tijd zelfs erger geworden! Je voelt nu echt dat er in de eerste 3 versnellingen bij steeds dezelfde toerentallen haperingen zijn. Het lijkt wel of er dan heel even geen brandstof meer ingespoten wordt. Daar komt nu ook bij dat ik een heel enkele keer de melding op het display krijg van "inspuitsysteem defect. raadpleeg uw dealer". na enkele seconden verdwijnt het weer.
Dus helaas, het probleem blijft erin.
Toch bedankt voor het reageren.
Vriendelijke groet, Rob.

Rob9898 (0), 17 jaar geleden

Ik zie nu trouwens dat ik ipv Rob, zoals ik ben begonnen nu ineens Rob9898 heet !?
Typisch.....

marco7125 (0), 17 jaar geleden

[quote=Rob9898]Hallo Gjalt. ik heb je tip opgevolgd. Dat roestvrijstalen plaatje was wel wat smerig maar niet noemenswaardig. Ik heb het toch helemaal schoongemaakt, ook de contactzijde. Het ging allemaal prima maar het heeft jammergenoeg geen resultaat.
Het stotteren doet hij nog steeds. Het is in de loop der tijd zelfs erger geworden! Je voelt nu echt dat er in de eerste 3 versnellingen bij steeds dezelfde toerentallen haperingen zijn. Het lijkt wel of er dan heel even geen brandstof meer ingespoten wordt. Daar komt nu ook bij dat ik een heel enkele keer de melding op het display krijg van "inspuitsysteem defect. raadpleeg uw dealer". na enkele seconden verdwijnt het weer.
Dus helaas, het probleem blijft erin.
Toch bedankt voor het reageren.
Vriendelijke groet, Rob.[/quote]
Hoi Rob,

Lees nr 8 maar eens....
Toen was het wel over.
Wat jij omschrijft had ik ook. de lampjes gingen alleen aan in een bocht naar rechts bocht knooppunt bij bergen op zoom in de snelweg (80km/u 270 graden draaien)
Ik had ook door de dealer laten vertellen dat het de turbodruksensor was.
Daar was een storing involgens de renault computer.... 70-80 euro armer en nog niets wijzer.
Ik heb gezegd: haal hem er maar uit, maar tja er was echt wat aan de hand meneer, dus er moet toch een nieuwe in hoor. en nu is er geen uitlezing, DUS is het verholpen.
stotteren dat voelen we niet meer hoor meneer.....
Nou net zo erg dus he! je moet wat doen om je werk goed te praten!

Ik heb maar 1 GOED ADVIES: koop een avensis!
Daar heb je echt NIETS mee

Succes

Rob9898 (0), 17 jaar geleden

Marco, jij kan snel tikken !
Over die voorgaande tip van je over die turbo. Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen dat een turbo alleen bij enkele stukjes uit de hele toerenbandbreedte zou haperen. Dan zou hij toch over de hele linie moeten verzaken?
Rob.

marco7125 (0), 17 jaar geleden

Rob, ik ben geen technicus.....

Ik kan alleen constateren wat er aan de hand is ( en dat kan jij dus ook)
Verder zijn er maar 2 dingen veranderd, dus 1 van de 2 zal de dader wel zijn.
Het is een geregelde turbo, dus die geeft soms meer en soms minder druk, afhankelijk van wat het regelapparaat hem verteld.
Als hij meer moet geven en hij kan het niet, kan dat misschien het regelapparaat een fractie verstoren, wat voelbaar is.
Is het bij jou dan ook bij die toeren?

PS ik zou beginnen met de dieselcleaner...
das de goedkoopste van de twee :)

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

egr klep schuift met schokken dit voel je inderdaad bij bepaalde toerentallen
reinig de klep en je hebt het waarschijnlijk niet meer
kost ook niets als je het zelf doet en het huis moet je ook reinigen dit zit waarschijnlijk vol met aanslag klep zelf is minder vuil

marco7125 (0), 17 jaar geleden

Limp,

Ik zie dat jij prof bent....

Ook wij hebben daar voor een keer de egr klep en huis gereinig, maar dat gaf toen nog geen soelaas...
We hebben hem zelfs een keer vast gezet, zodat hij niet meer kon functioneren.
Ook dat gaf geen resultaat

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

goed gezien marco maar je moet ergens beginnen slangetjes van de elektroklep
die eerder werd beschreven moet je ook schoon blazen alles in staat om een goede bediening van de klep te bewerkstellen


ps waar in zeeland zit jij

marco7125 (0), 17 jaar geleden

benieuwd naar de dealer limp??

moet ik je de straat opgeven?

of is de plaats zeeland ook genoeg?

:)

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

alleen de plaats kan ik eens komen kijken, zit zelf op schouwen\duiveland maar de dealer mag ook
zoveel uit zeeland zie je er niet op problemcar

marco7125 (0), 17 jaar geleden

Limp, pak je atlas er maar eens bij...
Zeeland is een plaatsje bij Uden....
Voor de rest snap ik eigenlijk niet wat je zegt.....:)

marco7125 (0), 17 jaar geleden

Verder heb ik geen problemen meer hoor!

IK HEB EEN AVENSIS!!!

Kijk maar eens bij Avensis op dit forum...
je vind ze bijna niet....

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

niet leuk joh die gaan nooit kapot emotie loze auto
wie wat te doen wil hebben koopt toch zeker geen jap grapje

marco7125 (0), 17 jaar geleden

haha

ik kan nog eens leuke dingen doen:
* geen 3000 euro onderhoud per jaar
* 2500 minder afschrijving per jaar
en .....
Al tijd een auto die rijdt, zoals je dat wenst!!!

tja daar kun je een hoop mee doen hoor!

en dat ieder jaar weer...
Je zal maar 11 jaar renault gereden hebben....
Dan heb je pas echt pijn in je buik als je daar achter komt, maar er is een licht puntje:
die pijn gaat snel over als je niet (van je) wagen-ziek wordt!!!

Maar idd die monteurs van toyota zijn nog minder dan kwikfit:
ze hebben geen kapotte autos over de vloer, dus mogen alleen maar een beetje olie verversen en een bandje vernieuwen....
Bij mijn zwager in de vw garage kwam er zo een werken.
Die keek zijn ogen uit in het magazijn: zij hadden allen maar filters liggen...
Dat zegt natuurlijk al genoeg.
Reviseren van bakken en motoren was daar maar een zeldzaamheid.

ps hij heeft ook bij VW al heeel veel bijgeleerd hoor

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

tja wij zeggen altijd wie aan franse autos kan werken kan aan elke auto werken maar idd je zult er inderdaad
veel meer geld aan over houden en ik hoop dat renault er over een aantal jaren maar bij in de buurt kan komen (wat reparaties )
want toyota is en blijft natuurlijk wat betrouwbaarheid de nummer 1.... . . . aa dat deed pijn maar het is er uit
maar we spreken elkaar nog wel via de site groeten limp

fred1 (0), 17 jaar geleden

[quote=marco7125]Verder heb ik geen problemen meer hoor!

IK HEB EEN AVENSIS!!!

Kijk maar eens bij Avensis op dit forum...
je vind ze bijna niet....[/quote]
ik zou als ik jou was toch maar eens ff kijken, zo lang zoeken hoef je niet!

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Toyota is een topauto, tanken en rijden en geen gezeur.

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0), 17 jaar geleden

Mijn problemen met korte hikjes in het optrekken zijn opgelost:
(1) EGR klep is schoongemaakt.
(2) spul door een tank brandstof en een software update (motor management?)

opgelost.

8je (0) PRO, 17 jaar geleden

Dus de laguna rijdt weer zoals het hoort?


Daar kan geen Toyota tegenop!

marco7125 (0), 17 jaar geleden

ha 8je! wat ben je positief!!

nu komt nog het uitvallen van het dashboard
of de lampjes van de airco
of een kapotte navigatie door de accu binnen 10 minuten na uitzetten van de motor los te maken

enz
enz

nee idd daar kan geen toyota tegen op.....

(maar ik blijf wel renault F1 fan hoor......)

Rob9898 (0), 16 jaar geleden

Hehe, het is dan zover.....
Na mijn avonddienst het laaste stukje eens iets sneller gereden.
Motor al doorendoor warm, even 5 km 170 gereden en toen weer normaal.
Ik merkte meteen een vreemd geluid, alsof er ergens een lager was uitgelopen!
Temparatuur bleef goed en motor leek nog goed te draaien.....
Nog even binnendoor 10 km rustig (80km) en toen thuis.
De volgende morgen de auto gestart. Een enorme witte rookwalm!!
Oliepijl op nul, motor weer uitgedaan. Weg laten slepen.
De turbo is nu dus compleet in de soep gelopen en gooide blijkbaar alle olie eruit.
Lagerschalen van de drijfstangen ook kapot.
Ik heb geluk gehad zij de garage dat de krukas niet ter ziele is gegaan!
Ik mag straks zo'n 1300 eurotjes gaan lappen...... jammer hoor.

Speerpunt (0), 16 jaar geleden

Je kan zelf de turbo vervangen hoor. Scheelt je een hoop geld.

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

Ook hier las ik weer #31 dat o.a. een softwareupdate het probleem van het hikken heeft opgelost. Is de softwaren van het MM op het gebied van de motoraansturing inderdaad veel veranderd na 2001? Of betreft het hier het oplossen van bugs mbt de bandenspanningsensoren arico etc? De meeste problemen met turbo's en dat hikken zijn modellen van 2001 en 2002 valt me op. Zelf heb ik ook een laguna bj 2001 met exact dit probleem. Kan wel een turbo gaan vervangen maar geloof niet dat die het probleem veroorzaakt, de aansturing mogelijk wel.

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

...en dus heb ik de turboaansturing, het vacuumpompje, maar eens losgehaald uit de auto met de bedoeling deze te reinigen (bij mijn auto zit het slangetje naar de turbo overigens op het onderste pinnetje). Probleem, kreeg het dopje er wel af, maar de rest wilde er niet uit. Nu zag ik aan de bovenkant een soort van holle schroef en denk, wellicht moet die los. Er gebeurde niks, maar ik had er met mijn domme hoofd wel behoorlijk aan zitten draaien zonder het aantal slagen bij te houden. Ik voelde de schrik doorkomen...
Heb het schroefje op de gok weer zo ver teruggedraaid als waar die zat. Toen ik het apparaat loshaalde kon ik bij het omdraaien horen dat er iets bewoog binnenin. Dat is nu minder, maar ja, toch maar terugplaatsen en testrijden. Ik wist niet hoe ik het had, de auto trok volledig onder mijn kont vandaan. In een vloeiende lijn klimt die hoger in toeren. Geen dip meer zo rond de 2200 tpm maar gewoon doortrekken. Per ongeluk heb ik de turboaansturing blijkbaar anders afgeregeld. Echt puur mazzel dat ie beter loopt, voor hetzelfde geld had ik het geheel verprutst. Maar goed, ik wacht nog even met echt enthausiasme, de auto heeft wel eens vaker onverklaarbaar goede zin.....

Speerpunt (0), 16 jaar geleden

Straks draai je je turbo in de soep, pas maar. Teveel vermogen is ook niet goed.

Ik heb ooit eens een verhaal gelezen hier van iemand die dat ding uit elkaar gehaald had en gereinigd heeft, maar kan het niet terug vinden

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

Ik heb de link bekeken. Het zou de overdruk van de turbo regelen?
In andere topics las ik eerder dat het de bediening was van de geometrie van de turbo.
Snap er niks meer van, want ik heb ook discussies gelezen over het feit of de auto wel/geen wastegate zou hebben.
Dus wat is het nu?
Heb ik er nu mogelijk ervoor gezorgd dat de turbodruk te hoog kan oplopen?
Naja, het zal morgen wel aan me worden uitgelegd.

Speerpunt (0), 16 jaar geleden

Dat is heel simpel. Die vaantjes leiden de lucht naar de turbine. De vaantjes kunnen dus zo ingesteld worden dat een groot deel van de uitlaatgassen langs de turbinevaantjes geleid kunnen worden, zodat de turbo niet aangeslingerd wordt. Zo regel je dus een variabele turbodruk.

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

Oke bedankt voor de uitleg, is dat ook weer duidelijk.
Heb net een nieuwe elektroklep gemonteerd (slechts € 38), geen zin om voor dat bedrag risico te lopen dat de turbo kapot loopt. Ook wat dat betreft bedankt voor je advies/ waarschuwing.
Ik zal vanavond wel merken in hoeverre hij nu beter/ minder goed rijdt. In elk geval kan dat onderdeel nu worden uitgesloten als oorzaak van de dip bij de 2200 tpm.
Gr. Ronald

Speerpunt (0), 16 jaar geleden

Maar je weet niet of je die dip nog hebt, omdat je de wagen nog niet hebt. Vraag dat oude onderdeel wel even mee, kan je 'm thuis open slopen ;-)

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

De renaultgarage staat op 300 mtr afstand van het kantoor waar ik werk. Om 8.30 was ik bij de garage, nieuw onderdeel besteld bij ander filiaal en dat kwam rond 09.45 binnen. Heb hem zelf vervangen en toen direct naar kantoor. De afstand was te gering om enig verschil waar te nemen. Het oude onderdeel heb ik direct weggemikt. De nieuwe moet immers goed zijn en ik kom er verder ook nooit meer aan :-) Maar sjonge, wat trok de auto mooi door, was tuning op tuning :-)

Speerpunt (0), 16 jaar geleden

toch niet in weesp? ;-)

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

Jij reageert snel!?
Nee, ik werk in Arnhem, vlakbij kantoor zit een nevenvestiging van Bochane. Ik heb het geluk dat ik vroeger daar in de weekenden heb bijgeklust bij de benzinepomp, dus ken de medewerkers van de garage. Maar goed, de extra service gaat me wel een doos sausijsebroodjes (sjeemig hoe schrijf je dat) kosten :-)

Erik2804 (0), 16 jaar geleden

[quote=marco7125]Verder heb ik geen problemen meer hoor!

IK HEB EEN AVENSIS!!!

Kijk maar eens bij Avensis op dit forum...
je vind ze bijna niet....[/quote]
Toch wel, zojuist even het eerste topic uit de Toyota lijst gekopieerd...... #1 24 augustus 2007 15:17:02

[quote=rcasterm]Hallo,

Mijn Avensis 2.0 D4D uit 2003 (nieuw model) houdt in / stottert bij 2000 toeren als je met koude motor wegrijdt. Het lijkt net of het vermogen heel even helemaal wegvalt. Als je het gaspedaal in dezelfde stand houdt, gaan de toeren met schokken omhoog. In de twee is het probleem minder, in de drie is het weg. Na een paar minuten is het probleem weg en rijdt de auto probleemloos. Hij doet het overigens niet altijd, laten we zeggen in 70% van de gevallen.

Wat is er allemaal al gedaan:
- Temperatuursensor koelvloeistof vervangen
- 4 nieuwe gloeibougies
- Klepjes brandstofpomp vervangen

Mijn garagehouder verdenkt een lekkende verstuiver (over twee weken wordt hiernaar gekeken). Overigens is bij het uitlezen in de computer niets te vinden.

Iemand nog andere ideeën?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Groeten Ruud[/quote]
Later,
Erik


[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

Ik heb hetzelfde inderdaad even gedaan nav de berichten van Marco. Had wel zin in een potje zelfkastijding. Maar het viel mee, ook bij Toyota mn. de D4D types kapotte turbo's waardoor complete motor vervangen, inhouden, LMM problemen, stilvallen tijdens vakantie met de caravan etc etc. Dus, probleemloos, nee. Minder voorkomend wellicht wel. Maar ja, je zult maar de eigenaar zijn van dat probleemloze merk, met een dergelijke probleem....
Zelfs de hele dure auto's w.o. bijv. Jeep scoort hoog als het gaat om de niet-betrouwbaarheid. Dan maar een relatief goedkoop aangeschafte Laguna, met de bekende problemen...
Maar goed, allemaal off-topic.

Erik2804 (0), 16 jaar geleden

@Speerpunt
In http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... #27 heb je aangegeven dat je het betreffende vacuumklepje van de turbosturing zou gaan wisselen. Heeft dit nog iets opgeleverd? Ronald (CBR1000) bewandelt nu zo'n beetje dezelfde weg.

Erik

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

Ik kan alleen zeggen dat ie gewoon goed rijdt nu. Het dipje van weleer is me (nog) niet opgevallen. Ik maak me meer zorgen om het geratel vanuit het vooronder (zie de mijn topic over de verstuivers). Ik zal daar hier verder niet op ingaan daar dit buiten de topic valt.
Enfin, de dip lijkt weg te zijn tgv het vervangen van de regelklep, deze maakte ook vaak het geluid van een feesttoeter dus was waarschijnlijk aan het aftakelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.