Hallo, mijn vraag is de volgende.
Een half jaar geleden is een van de vier bobines stuk gegaan en toen vervangen. Nu heb ik volgens mij weer soortgelijke problemen, auto slaat regelmatig af als ik ontkoppel, in stationair staat de toerenteller rond de 600 ipv 1000, rijd wat schokkerig en heeft (iets) minder vermogen (zowel op benzine als LPG). Ik zal hem nog wel even uit laten lezen om de exacte oorzaak te achterhalen, maar als het een bobine is is die dan makkelijk zelf te vervangen of moet je daarna eerst de computer weer inleren/resetten oid? Heb je verder nog speciaal gereedschap nodig?
Alvast bedankt voor de tips.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nee, bobine kun je makkelijk zelf vervangen en hoeft niet ingeleerd te worden. Wel de contactsleutel eruit halen voordat je ze losmaakt.
Je kan beter de resterende 3 bobines vervangen want als er ééntje kapot gaat komt de rest ook redelijk snel. (bekend probleem)
Je kan de bobines trouwens bij een goedgesorteerde automaterialenzaak halen, daar zijn ze wat goedkoper als bij de dealer. kwaliteit is identiek.
Ik zou voor vervanging inderdaad wel eerst even uit laten lezen of er sprake is van misfire op eén van de cylinders.
Als je de bobines vervangt kies dan voor Valeo bobines, de Beru bobines die veel worden gebruikt gaan vaak vrij snel weer stuk. Koop deze niet bij de dealer maar bij een automaterialenzaak of via internet, dat scheelt je veel geld.
Het vervangen van de bobines kan je makkelijk zelf.
12 jaar
Uit laten lezen bleek het de nokkenasverstelling te zijn :-(
DBriem, waterpomp en BDPsensor zijn ook vervangen en hij loopt nu weer goed.
Bedankt voor de antwoorden.
12 jaar
Helaas... te vroeg gejuigd. De problemen zijn alleen grotendeels weg bij een warme motor (dan alleen beetje trillen van de motor en soms wat trage reactie op gas geven). Bij koude start slaat hij na een paar seconde lopen in eens af. Ook als je er mee rijd (nog koude motor) en je ontkoppelt slaat de motor af als je beetje gas blijft geven en op de snelweg gaat het goed. Stationair bij koude motor draait hij maar 600-700 toeren, bij warme motor iets boven de 800. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik ga uiteraard terug naar de garage maar hoop met de tips van dit forum iets beter te weten wat er aan de hand kan zijn.
De nokkenasverstelling, DBriem, waterpomp en BDPsensor zijn dus al vervangen en ook het gasklephuis was schoon gemaakt.
Zouden het de kleppen kunnen zijn, hij heeft 200.000 gelopen op LPG mar ik lees elders dat deze motor er goed tegen moet kunnen met LPG? Zit er hydrolische klepstelling op deze motor?
Als jullie tips hebben hoor ik het graag.
11 jaar
Watertemperatuursensor/luchtemperatuursensor ?
Deze motor kan idd goed tegen LPG en heeft hydraulische klepstoters.
Laat de waardes van de sensoren eens uitlezen.
11 jaar
[quote=richard9712]Als je de bobines vervangt kies dan voor Valeo bobines, de Beru bobines die veel worden gebruikt gaan vaak vrij snel weer stuk.[/quote]
Weet je zeker dat Beru slecht is en Valeo goed ? want ik hoor altijd het omgekeerde op Renault forums.
NGK heeft trouwens sinds kort penbobines ook voor Renault 1.6 16V.
En NGK heeft speciale LPG -bougies, duur maar gaan 120.000 km mee, terwijl Renault zegt dat hun bougies bij LPG gebruik maar 30.000 km mee gaan.
11 jaar
Ja, bij mij zijn ze nooit langer als 40000 km meegegaan.
Moet er wel bij vermelden dat ik op LPG rijd. Denk niet dat er bougies zijn die op LPG 120000 km meegaan.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar