Rond de verstuiver en voorgloeiplug van cilinder 3 zit behoorlijke zwarte aanslag. Ook rook ontsnapt hier. Het lijkt dus te lekken op deze plaats. Aanleiding voor onderzoek was uitlaatgas wat binnen merkbaar werd. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
brandplaatje onder verstuiver lek.
Dank je Sjaak, Voor dat de verstuiver eruit getrokken wordt moet eerst het kool verwijderd worden lijkt me. Wat is de beste manier om het kool verwijderen.
17 jaar
gewoon met de schroefdraaier loskrabben en uitspuite
idd en als de verstuiver er uit is het verstuivergat ook goed reinigen.
De omgeving van de verstuiver en gloeiplug zijn geheel schoon geworden. Nu duidelijk waarneembaar dat het flink lekt langs de verstuiver als de motor even draait. Hoe kan de verstuiver eruit getrokken worden? Alleen met het speciale gereedschap?
17 jaar
Vesrtuiver zit wel wat vast maar is in principe zo eruit te trekken, je kan hem een klein beetje heen en weer draaien, niet teveel, om hem los te krijgen. Natuurlijk nadat je de klem die er over zit hebt verwijderd. Ik ga er hierbij voor het gemak vanuit dat montage hetzelfde is als bij een 1.9DCI Laguna.
Groet,
Rudy
17 jaar
Het is belangrijk om erg schoon te werken. Het kleinste beetje zand in de leidingen of verstuiver gaan later voor schade zorgen.
Verwijder brandstofleiding.
Verwijder de moeren en de klem.
De verstuivers in de 2.2dci zitten erg strak, maar kunnen er in principe gewoon vertikaal uit. Renault heeft hier een trekker voor (MOT 1549).
Vervang ook de twee tapeinden en spacers waarmee de verstuiver vast zit en het is aan te raden een nieuwe brandstofleiding(en) te gebruiken.
Reinig de zitting voor verstuiver/brandplaatje, maar pas op voor krassen met een schroevendraaier of iets dergelijks.
Bij het monteren van de verstuiver is het belangrijk om deze met het juiste moment vast te zetten. Fase 1: alle twee de moeren met 6Nm. Fase 2: de moer aan de vliegwielzijde 360+-30 graden aanhalen.
17 jaar
Ik heb nog geen poging ondernomen om de verstuiver eruit te trekken omdat ik het speciale gereedschap niet kan krijgen. Het vermoeden is dat de verstuiver erg vast zal zitten en wil zo goed mogelijk voorbereid zijn. Is er iemand die dit gereedschap heeft en eventueel wil uitlenen. Groet Cees
17 jaar
[quote=Erik2804]Het is belangrijk om erg schoon te werken. Het kleinste beetje zand in de leidingen of verstuiver gaan later voor schade zorgen.
Verwijder brandstofleiding.
Verwijder de moeren en de klem.
De verstuivers in de 2.2dci zitten erg strak, maar kunnen er in principe gewoon vertikaal uit. Renault heeft hier een trekker voor (MOT 1549).
Vervang ook de twee tapeinden en spacers waarmee de verstuiver vast zit en het is aan te raden een nieuwe brandstofleiding(en) te gebruiken.
Reinig de zitting voor verstuiver/brandplaatje, maar pas op voor krassen met een schroevendraaier of iets dergelijks.
Bij het monteren van de verstuiver is het belangrijk om deze met het juiste moment vast te zetten. Fase 1: alle twee de moeren met 6Nm. Fase 2: de moer aan de vliegwielzijde 360+-30 graden aanhalen.[/quote]
Mooi vertaald ;-)
Maar die brandstofleiding vervangen lijkt me een beetje overdreven.In hoeverre die tapeindes inderdaad vervangen moeten worden, zou ik niet weten ;-)
17 jaar
Die brandstof leiding zou ik maar lekker vervangen.90% kans op dat hij gaat lekken.Staat nogal veel druk ook op.
Altijd leiding vervangen
Ik heb nog geen poging ondernomen om de verstuiver eruit te trekken omdat ik het speciale gereedschap niet kan krijgen. Is er iemand die dit gereedschap heeft en eventueel wil uitlenen.
17 jaar
[quote=Speerpunt][quote=Erik2804]Het is belangrijk om erg schoon te werken. Het kleinste beetje zand in de leidingen of verstuiver gaan later voor schade zorgen.
Verwijder brandstofleiding.
Verwijder de moeren en de klem.
De verstuivers in de 2.2dci zitten erg strak, maar kunnen er in principe gewoon vertikaal uit. Renault heeft hier een trekker voor (MOT 1549).
Vervang ook de twee tapeinden en spacers waarmee de verstuiver vast zit en het is aan te raden een nieuwe brandstofleiding(en) te gebruiken.
Reinig de zitting voor verstuiver/brandplaatje, maar pas op voor krassen met een schroevendraaier of iets dergelijks.
Bij het monteren van de verstuiver is het belangrijk om deze met het juiste moment vast te zetten. Fase 1: alle twee de moeren met 6Nm. Fase 2: de moer aan de vliegwielzijde 360+-30 graden aanhalen.[/quote]
Mooi vertaald ;-)
Maar die brandstofleiding vervangen lijkt me een beetje overdreven.In hoeverre die tapeindes inderdaad vervangen moeten worden, zou ik niet weten ;-)[/quote]
De drukken in het systeem zijn niet mis, 1350 bar is gewoon 1350kg op een oppervlak kleiner dan een postzegel. Zeg maar een Laguna op een enkele naaldhak...... De brandstofleidingen hebben een flens die na montage enigzins geplet is. Bij herhaalde montage is de kans op lekkage erg groot.
17 jaar
[quote=Erik2804][quote=Speerpunt][quote=Erik2804]Het is belangrijk om erg schoon te werken. Het kleinste beetje zand in de leidingen of verstuiver gaan later voor schade zorgen.
Verwijder brandstofleiding.
Verwijder de moeren en de klem.
De verstuivers in de 2.2dci zitten erg strak, maar kunnen er in principe gewoon vertikaal uit. Renault heeft hier een trekker voor (MOT 1549).
Vervang ook de twee tapeinden en spacers waarmee de verstuiver vast zit en het is aan te raden een nieuwe brandstofleiding(en) te gebruiken.
Reinig de zitting voor verstuiver/brandplaatje, maar pas op voor krassen met een schroevendraaier of iets dergelijks.
Bij het monteren van de verstuiver is het belangrijk om deze met het juiste moment vast te zetten. Fase 1: alle twee de moeren met 6Nm. Fase 2: de moer aan de vliegwielzijde 360+-30 graden aanhalen.[/quote]
Mooi vertaald ;-)
Maar die brandstofleiding vervangen lijkt me een beetje overdreven.In hoeverre die tapeindes inderdaad vervangen moeten worden, zou ik niet weten ;-)[/quote]
De drukken in het systeem zijn niet mis, 1350 bar is gewoon 1350kg op een oppervlak kleiner dan een postzegel. Zeg maar een Laguna op een enkele naaldhak...... De brandstofleidingen hebben een flens die na montage enigzins geplet is. Bij herhaalde montage is de kans op lekkage erg groot.[/quote]
Erik, de leiding die bedoeld wordt is de retour leiding, deze is van kuntstof en kan nooit zoveel druk verdragen. Kost overigens wel 50 eur. Het is voor de monteur/ dealer nou eenmaal veel eenvoudiger deze los en kapot te rukken dan er met enig beleid mee om te gaan. Natuurlijk is een keer vervangen niet verkeerd omdat deze wel uithard en uiteindelijk eens zal breken wanneer je er niet voorzichtig mee bent.
17 jaar
[quote=Rednose5][quote=Erik2804][quote=Speerpunt]
Mooi vertaald ;-)
Maar die brandstofleiding vervangen lijkt me een beetje overdreven.In hoeverre die tapeindes inderdaad vervangen moeten worden, zou ik niet weten ;-)[/quote]
De drukken in het systeem zijn niet mis, 1350 bar is gewoon 1350kg op een oppervlak kleiner dan een postzegel. Zeg maar een Laguna op een enkele naaldhak...... De brandstofleidingen hebben een flens die na montage enigzins geplet is. Bij herhaalde montage is de kans op lekkage erg groot.[/quote]
Erik, de leiding die bedoeld wordt is de retour leiding, deze is van kuntstof en kan nooit zoveel druk verdragen. Kost overigens wel 50 eur. Het is voor de monteur/ dealer nou eenmaal veel eenvoudiger deze los en kapot te rukken dan er met enig beleid mee om te gaan. Natuurlijk is een keer vervangen niet verkeerd omdat deze wel uithard en uiteindelijk eens zal breken wanneer je er niet voorzichtig mee bent.[/quote]
Ik bedoel niet de retourleiding. Ik zou de metalen hogedrukleiding van de commonrail naar verstuiver niet opnieuw gebruiken.
17 jaar
als je toch de brandstofleiding gaat vervangen, kun je zelf met de oude wartel een soort slagtrekker maken om de verstuiver ruit te trekken. Gewoon een stuk draadeind of iets dergelijks aan de wartel lassen, een gewicht eroverschuiven, en een moer erop draaien, als je nu de wartel op de verstuiver draait, kun je hem er met het gewicht uittikken.
groeten Marcel
[quote=hellbat]als je toch de brandstofleiding gaat vervangen, kun je zelf met de oude wartel een soort slagtrekker maken om de verstuiver ruit te trekken. Gewoon een stuk draadeind of iets dergelijks aan de wartel lassen, een gewicht eroverschuiven, en een moer erop draaien, als je nu de wartel op de verstuiver draait, kun je hem er met het gewicht uittikken.
groeten Marcel[/quote]
En dat is een prima oplossing, Ook kan je proberen om de leiding op de verstuiver vast te laten zitten en de andere kant wel los maken en dan proberen te draaien met de leiding, Wil soms dan ook al los komen.
[quote=Erik2804][quote=Rednose5][quote=Erik2804]
De drukken in het systeem zijn niet mis, 1350 bar is gewoon 1350kg op een oppervlak kleiner dan een postzegel. Zeg maar een Laguna op een enkele naaldhak...... De brandstofleidingen hebben een flens die na montage enigzins geplet is. Bij herhaalde montage is de kans op lekkage erg groot.[/quote]
Erik, de leiding die bedoeld wordt is de retour leiding, deze is van kuntstof en kan nooit zoveel druk verdragen. Kost overigens wel 50 eur. Het is voor de monteur/ dealer nou eenmaal veel eenvoudiger deze los en kapot te rukken dan er met enig beleid mee om te gaan. Natuurlijk is een keer vervangen niet verkeerd omdat deze wel uithard en uiteindelijk eens zal breken wanneer je er niet voorzichtig mee bent.[/quote]
Ik bedoel niet de retourleiding. Ik zou de metalen hogedrukleiding van de commonrail naar verstuiver niet opnieuw gebruiken.[/quote]
Ik heb de mijne gewoon gehouden en lekt niet. Dus ik zou dus hier ook gewoon de oude weer vast zetten, en als die lekt, kan je 'm alsnog vervangen.
17 jaar
Leidingen altijd mee vervangen. Als je als particulier zelf aan je auto werkt en de leiding niet vervangen wil, dan is dat je eigen keuze. Prima.
Maar als monteur wil ik het risico niet lopen dat een klant terugkomt met lekkage en stank. In de ogen van die klant is het dan een rot auto en mag ik onder garantie alsnog die leiding vervangen.
Als bedrijf zou ik dat inderdaad ook doen. Ik heb aangekeken en ben inmiddels een kleine 30.000 km verder zonder lekkage.
17 jaar
Ik heb op dit moment genoeg problemen met de brandstof toevoer om dit even te laten wachten.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Misschien dat er iemand nog een idee heeft ? In het kort, probleem was dat de motor niet mooi stationair draaide. Controle via motormanagement leerde dat volgens de dealer versuiver 2 kapot was, om de symptomen wat te bestrijden is door de monteur het stationair toerental opgevoerd van 800 naar 850 rpm. Deze verstuiver vandaag zelf vervangen door een 2e hands van demontagebedrijf snuverink. Probleem lijkt bij stationair draaien opgelost echter bij het optrekken van af ongeveer 1600 rpm duidelijk dat er een poot niet goed meewerkt.
Overigens om voor een volgende keer met deze verstuiver geen probleem weer te hebben met loshalen kun je hem insmeren met kopervet. Een klein beetje op de schacht en boven en onder het branderplaatje. Niet op de stift natuurlijk, die verdwijnt in de cylinder en daar heb je liever geen kopervet. De volgende keer kun je hem dan zo los krijgen.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar