close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia: Expantieventiel airco maakt sissend geluid

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Motorcode: CAYC

Goedemorgen,

Sinds enkele dagen komt er een sissend geluid uit het dashboard.
Wagen heeft 100000 km.
Volgens mij het expantieventiel van de airco die lekt.


Dacht ik.
Nu 8 uur later, de wagen uitgelezen en krijg foutcode " te weinig koelvloeistof".
Waarschijnlijk een lek dus.
Heb dinsdag afspraak in garage voor gas op te zetten.

Geplaatst door

V4-lover (85)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een foutcode die zegt dat je koelvloeistofpeil te laag is? Je bedoeld op display zie je die melding? Als het peil ook echt te laag staat dan als eerste kijken naar de waterpomp, deze lekken vaak en 9 van de 10x zie je op het blok aan de rechter voorzijde lekkage ipv recht onder de krukaspoelie!

Wat bedoel je met gas op zetten?

Dat sissend geluid kan zijn omdat er te weinig koudemiddel in zit maja ga eerst even het verhaal wat beter vertellen inclusief foutcode's enz enz

ricky 10
badge

10 jaar

Neen neen. Heb me verkeerd uitgedrukt.
Met Delphi DS150 in airco systeem gegaan en daar kreeg ik foutcode druk te laag, te weinig koelmiddel.
Gas dus.

V4-lover 85
badge

10 jaar

Oke ja dan zit er een lek ergens. Bij VW is het vaak de condensor die lekt dus bij jouw auto is de kans ook groot dat die lek zou kunnen zijn aangezien deze merken allemaal 1 pot nat zijn. Anders systeem leeghalen en kijken hoeveel eruit komt en dan perslucht op zetten en hopen dan je gesis hoort maar denk het niet. Kijk de leidingen langs of het ergens vettig is. Wat ook vaak voorkomt is een lekkende druksensor. Als je niks kan vinden dan systeem weer vullen en met een lektester zoeken naar het lek.

ricky 10
badge

10 jaar

Bedankt Ricky, ik hou jullie op de hoogte.

V4-lover 85
badge

10 jaar

Ik heb eergisteren een volledige werkwijze gepost ?
Zou zeker geen perslucht gebruiken , daar zit vocht in wat dodelijk is voor het systeem.
Afpersen met droge stikstof , en lek zoeken , is het trouwens geen garantie meer ?

kaleido 1 6875
badge vip badge

10 jaar

Gas daar koken we op, het is en blijft koudemiddel.

i.d.d. ferrie, perslucht mag niet gebruikt worden, tenzij het gedroogde lucht is.

TheoStek 0
badge

10 jaar

Bedoelde ook stikstof, heb verkeerd gezegd maar ik zeg vaak perslucht als makkelijkheid maar idd opzich geen vocht in het systeemlange tijd (trouwens heb zo vaak aircosystemen paar dagen open gelaten en daarna is het weer jaren werkend dus niet al te bangerij doen hoor, kan heus wel tegen een stootje), verder zou ik ff die delen laten controleren wat ik eerder zei want bij VW gaan die vaak stuk en inderdaad even kijken of je nog garantie hebt, das nog het belangrijkst :)

ricky 10
badge

10 jaar

Sorry, maar dan werk je niet zoals het behoort te zijn.
Drogers/accumulators nemen vocht op tot een bepaald percentage door het droog element.

Mijn werkwijze, een systeem dat heeft bloot gestaan/gelegen krijgt een nieuwe droger/accumulator, als de klant dat niet wil jammer dan.
Dit wordt wel vermeld op de factuur en certificaat, vocht en vuiligheid achtervolgt u lange tijd.

Vocht is funest voor een airco syteem, velen die zeggen loopt niet zo'n vaart ...maar ééns zal er iemand gaan klagen.
Ach ja leverd mij meer werk op.

TheoStek 0
badge

10 jaar

[quote=TheoStek]Mijn werkwijze, een systeem dat heeft bloot gestaan/gelegen krijgt een nieuwe droger/accumulator, als de klant dat niet wil jammer dan.
Dit wordt wel vermeld op de factuur en certificaat, vocht en vuiligheid achtervolgt u lange tijd[/quote]
We leven tegenwoordig in een indekcultuur, een hoop bangmakerij dat wordt bekroont met een certificaat, en uiteindelijk de prijs opdrijft.
In het land der blinden is één oog koning zeggen we dan maar.......

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Weet je hoe vaak ik weer zo'n blok heb vervangen van vw en dan haal ik vaak het front eraf voor de gemakkelijkheid dus ook de aircoleidingen los, in het begin dichte ik ze wel af maar daarna nooit meer en na toestemming van garantie na 1 week ofzo voor vv van blok...nieuwe blok inbouwen, airco weer aansluiten en vullen op de juiste manier en ze nooit meer terug gezien wat de airco betreft. Klinkt mij ook idd als jezelf indekken maar mocht er daarna toch wat fout gaan dan WAS er al een probleem, kan dus best tegen een stootje mits het systeem al niet al op de afgrond stond. Beetje zelfde idee als weken rondrijden met kraanwater in je koelsysteem, dat kan makkelijk maar mocht het op dat moment fout gaan dan WAS er al wat mis. Maja eerst maar ff horen of hij wel of geen garantie meer heeft.

ricky 10
badge

10 jaar

Morgenvroeg heb ik afspraak in de garage. Nu is mijn vraag: Ik heb dus vanaf vrijdag nog met de wagen gereden.
Alle koelmiddel is er nu zeker uit.
Is dit niet schadelijk voor de compressor?

V4-lover 85
badge

10 jaar

Ja, de compressor kan hierdoor schade oplopen.

TheoStek 0
badge

10 jaar

Garage heeft gezien met fluo toevoeging aan koelmiddel dat de condensor lekt.
Morgen gaat hij binnen voor reparatie.
Hopelijk duurt dit niet te lang de reparatie.
Iemand een idee over de tijd hiervoor. Is lease wagen dus maakt me niet uit maar weet het graag voor mijn planning voor het werk. Garage kon me niet antwoorden omdat het de eerste keer was dat hij deze Skoda gingen doen.

Bedankt

V4-lover 85
badge

10 jaar

hoofdwerk
1V00140000
Condensor airconditioning vernieuwen
2,20 uur

omvat
0000004671
Voorbumper de-/monteren


omvat
0000000068
Leidingen losmaken/bevestigen


omvat
0000005520
Slotdrager voor de-/monteren


omvat
0000006906
Airconditioning evacuëren/vullen/op lekdichtheid controleren


omvat
0000005251
Condensor airconditioning de-/monteren

volgactie
1V00001000
Beurt airconditioning uitvoeren *

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

Opgelost maar niet op de 2,20u. Denk wel het dubbele.

V4-lover 85
badge

10 jaar

Die 2.20 uur zijn gebaseerd op een professioneel monteur, onder ideale omstandigheden.
Maar mooi dat het klaar is.
Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

Mooi dat het weer werkt en zo zie je maar weer dat het zowat allemaal 1 pot nat is kwa onderdelen voor zowel Audi/VW/Skoda en Seat, veelal precies dezelfde onderdelen en/of kwaaltjes alsof het een traditie is oid.. (voor diegene die dit nog niet wisten).

ricky 10
badge

10 jaar

Tja...het is niet voor niets VAG Groep....

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

Ja idd hahha das waar maar ja er ziin nog steeds mensen (en zelfs ook monteurs...) die denken dat bv een audi een compleet andere auto is dan een vw daarom wilde ik dat nog even aangeven erbij :)

ricky 10
badge

10 jaar

Idem met een merk als ssangyong. Niemand wil dit bijna want zo een naam en da zie je niet rijden en da gaat ni goed zijn...
De nieuwe korando dat gaat mijn volgende privé wagen worden, goed weten ;-) lekker 5j garantie.
Laat ze maar denken...
Zo een wagen wordt geassembleerd met dezelfde rommel als alle andere wagens.
Verstuivers bvb Delphi DFI1.5
Alternator of starter... Valeo, DRI, Bosch...

V4-lover 85
badge

10 jaar

Heeft de garage er meer dan 2,5 uur over gedaan???? Zeker geen dealer. 1,5 uur. Soms wat langer maar dat komt omdat airco apparaat nog bezig is. Begin om half 4 nog wel eens met vervangen. en om 5 uur staat de auto weer buiten. Zonder voorfront eraf los te halen. Via motorruimte.
10 tallen vervangen. Allemaal Modini

dreuge 0
badge

10 jaar

Neen geen dealer. Zal zijn eerste keer geweest zijn wat dan wel te begrijpen is.

V4-lover 85
badge

10 jaar

Misschien dacht die monteur bij die dealer wel van "waarom zou ik het heel snel doen hier?"......2,5 uur staat er zeker wel voor dus ja..

ricky 10
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.