Kan iemand mij vertellen hoe het mogelijk is dat wanneer je optrekt de auto de neiging heeft naar rechts te trekken? Je blijft bijsturen omdat als je op snelheid bent het over is.
Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat ik twee verschillende voorbanden heb. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo'n effect heeft.
Bedankt en groeten.
Geplaatst door Blaag (0) , lid sinds 18 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 Reacties
P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden
hallo ronald..
dit kunnen verschillende oorzaken zijn! om te beginnen bij een motorsteun ? zelfs verschilende banden kunnen dit soort problemen veroorzaken...
paul,
audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden
Verschillende banden op de vooras mag/kan sowiezo niet, is apk afkeur. (en voor je eigen veiligheid ook niet aan te raden) Verder gaan de achterste draagarmrubbers nog wel eens aan gort, als je de auto opkrikt en deze van onder af bekijkt met een zaklamp zie je meestal scheuren in het rubber.
P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden
harry
verschillende banden mag hoor tijdens de apk! is geen afkeur.. maar of het fijn is ? is wat anders...
paul,
audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden
Bij mijn weten is er een regel in het apk boek dat aangeeft dat er op een as banden gemonteerd dienen te zijn met het zelfde type karkas en profiel. Profielhoogte mag verschillen. (heb al eens een auto met steekproef uit zien vallen om een conti en een michelin op de achteras)
arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden
banden met verschillend profiel mag voor de apk, aleen als de maat van de banden gelijk is.
P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden
banden mogen zelfs breedte en hoogte verschillen hebben tijdens een apk keuring!
radiaal en diagonaal mogen niet op één as zijn gemonteerd!
paul,
Fredo (0), 18 jaar geleden
Inderdaad er mogen verschillende banden op een as gemonteerd zijn voor apk. Ik dacht alleen wel dat het merk van de band dezelfde moest zijn op een as. Is dit niet belachelijk??? Je kan zo 2 totaal verschillende banden op een as monteren, als het allebei maar (bijvoorbeeld) Michelins zijn!! Ik dacht dat de apk er was om onze veiligheid te waarborgen...
Maar om op Ronalds vraag te antoorden... Ik denk dat het inderdaad aan je banden zou kunnen liggen. Monteer anders de achterste eens vooraan.
Succes
arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden
frederik het is niet verplicht om ze van het zelfde merk te hebben op 1 as, wel moet de maat gelijk zijn op 1 as.
P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden
artikel 5.27 lid 6
banden dienen van het zelfde karkasstructuur te zijn ! dus radiaal of diagonaal op één as... er wordt niet over de breedte en hoogte gesproken....
paul,
Fredo (0), 18 jaar geleden
Tiens... Er is toch wel wat discussie over he. Maar ik denk eerder dat Paul het bij het rechte eind heeft Arie. Het is inderdaad wel vreemd zoals het in artikel 5.27 lid 6 staat. Er is in mijn ogen niet echt rekening gehouden met veiligheid.
arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden
vind het differentieel lekker trouwens, 2 verschillende hoogtes op de aandrijving.
Blaag (0), 18 jaar geleden
Dat laatste daar heb ik ook al over nagedacht. Aangezien de omtrek van de banden verschillend is levert dat veel meer wrijving op in het differentieel. Ik ga toch die banden aanpassen want het zou zonde zijn mijn differentieel kapot te rijden!
P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden
mensen zie dat hoogte verschil nou niet te letterlijk! hoogte verschil zien enkel en alleen in de band, niet in combi velg en band..
dit wordt nogal eens doorelkaar gehaald...
men moet denken bv, een stalen velg met band > 195-65-15 tegenover een lichtmetalen (stalen) velg > 205-55-16.. de banden zijn dan enkel van een ongelijke hoogte maar de velg omtrek is daarbij gelijk...
dan is er geen sprake van wrijving in het diff...
paul,
Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden
Na bijna 1 miljoen kilometer in diverse golfjes gereden te hebben heb ik mij ook wel eens verdiept in het feit dat ze allemaal iets naar rechts trekken als je optrekt.
Een van de oorzaken werd ooit gegeven het verschil van lengte van de aandrijfassen en het torderen daarvan.
Hans
P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden
dat kan wel kloppen hans....
zat het bij jullie niet mede ? in het gewicht aan de achterzijde.. van die gele rakker ;)
paul,
Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden
De zware belading doet er ook geen goed aan vooral de oudere variant was daar erg gevoelig voor.
Hans
Blaag (0), 18 jaar geleden
De banden zijn vervangen. Nog steeds trekt de auto (zij het iets minder) naar rechts bij optrekken. De banden kan ik dus wel uitsluiten nu.
Als ik het motorblok probeer te bewegen zie ik wel dat hij aan de linkerkant meer speling lijkt te hebben dan aan de rechterkant. Zou dit het kunnen zijn? Of zou de auto uitgelijnd moeten worden?