Volkswagen Golf : defecte spanrol Golf 4 1.6 benzine, alles stuk

Auto begon slecht te lopen, naar garage: bekleding spanrol zwaar beschadgd, distributieriem heeft geslipt, alle inlaatkleppen krom, alle zuigerkoppen beschadigd. Schade wordt begroot op pakweg 2500 euro, maar moet nog nader bekeken worden.
Auto is altijd door genoemde garage (VW dealer) onderhouden, maar dat onderhoud kan dit soort problemen niet voorkomen.
Blijkbaar moet distributieriem en alle rollen / lagers die daarmee te maken hebben eerder vervangen worden, want volgens diezelfde garage kan niet cecontroleerd worden of e.e.a. nog in orde is.

Vraag 1: Wordt het niet eens tijd om dit soort onveilige motoren te boycotten? Dit probleem komt veel te vaak voor en is blijkbaar niet te voorkomen, ook niet bij een geweldig merk als VW.
Vraag 2: Zijn er nog personenauto's met veilige motoren, d.w.z. motoren waarbij de kleppen de zuigers nooit kunnen raken als de nokkenas stilstaat, c.q. met nokkenas die via tandwiel of ketting wordt aangedreven?

Wordt vervolgd.

pa.piloot

Geplaatst door pa.piloot (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

snowman11000 (0), 18 jaar geleden

Als ik jouw verhaal zo eens doorneem dan kan ik daar nergens in terug vinden dat deze auto zijn beurten altijd netjes bij de dealer op tijd heeft gehad,alleen dat hij in onderhoud is bij een dealer. Maar eens in de (2 jaar bv) naar een dealer gaan is geen onderhoud...wand da's de hamvraag bij dit verhaal hoe vaak kom je voor onderhoud bij deze dealer ?? en niet met het standpunt dat VW auto's geboycot zouden moeten worden .

Als deze auto bij een dealer op tijd zijn beurten heeft gehad dan zou dat wellicht niet gebeurt zijn ,een distrubutie riem en de spanrollen ...ect worden immers altijd getijdig vervangen.Het is ook trouwens eenvoudig na te gaan hoeveel km deze riem al op jouw auto heeft gezeten en of aan vervanging toe was, deze auto was toch immers altijd door de dealer in onderhoud geweest.

Harry4233 (0) PRO, 18 jaar geleden

Zoiets kun je ook met dealeronderhoud volgens voorschrift niet altyd voorkomen, er loopt altyd wel eens een riem ergens af, maar bij vw niet vaker dan bij een ander merk. en wat dhr snowman hiervoor zegt ben ik het niet helemaal mee eens dat een db riem en een spanrol ALTYD, gelijktijdig vervangen worden, das niet altyd waar verschilt per merk.

Tis wel veel verstandiger riem en rollen altyd te vervangen gezien de geringe meerprijs, en de eventuele schade zoals nu te voorkomen. Neem de volgende keer een auto met een distributie ketting weg probleem (mercedes doet niet anders)

snowman11000 (0), 18 jaar geleden

Beste Harry,

Als je een beetje nadenkt kun je begrijpen dat deze delen gelijktijdig slijten en als je de boel dan toch los heb dan is dat de beste optie,zo worden vaak bij VW en ook wel bij andere merken gelijktijdig de waterpomp uit voorzorg vervangen je hebt het dan toch los liggen.

Als je een nieuwe koppeling plaats dan laat je het druklager toch ook niet zitten... en zo kun je nog wel even doorgaan.En het verhaal dat je bij een ketting nooit meer problemen zou hebben is onjuist deze delen verlangen ook onderhoud (bv) bij een VW V5 kettingspangelijders geven vaak vroegtijdig de geest...maar wel minder problemen met ketting da's waar!

pa.piloot (0), 18 jaar geleden

Auto heeft altijd alle voorgeschreven beurten gehad.
Ik wil niet zozeer VW boycotten, maar alleen dit soort motoren.
Een adequate garantieregeling zou ook nog wel acceptabel zijn, in de zin dat dit soort schade vergoed wordt als er aantoonbaar voldoende onderhoud is gepleegd.
Alleen al in mijn directe omgeving ken ik al 3 van deze gevallen (Peugeot 306, Fiat Croma en VW Golf) en bij genoemde garage stond toevallig nog een Golf met hetzelfde euvel.
En daar zouden consumenten dus genoegen mee moeten nemen.
Ik vind dat er sprake is van een ontwerpfout waar autofabrikanten zich wel erg gemakkelijk vanaf maken.

jan T (10) PRO, 18 jaar geleden

bij deze motoren kan je het niet zien aan de riem want vaak gaat of de spanrol of de looprol stuk ; dit kan welke monteur of garage niet van tevoren zien aan komen ; het komt voor dat er een beurt uitgevoerd is en een week later een stuk van de spanrol tussen de riem komt daar zit namelijk een plastic loop vlak om heen het is alleen beroerd als je het treft.
maar nog niet mee gemaakt dat de zuigers stuk waren.
groetjes jan.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat die 2500¤ aan gaat; zetten ze er een complete ruilmotor in???

Kop reviseren en hij gaat weer hoor; en een revisiekop kost geen 2500¤. Zou even wat rondbellen voor een second opinion.

Audifreak763 (0) PRO, 18 jaar geleden

Een goed revisiebedrijf maakt de kop voor een paarhonderd euri weer prima in orde. Voor een complete nieuwe (!) kop van het merk Kolbenschmidt van een 1.9 TD heb ik onlangs ¤ 600 betaald. Kortom: voor hooguit ¤ 1000 moet het karretje te repareren zijn.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

En meneer kolbenschmidt is nou toevallig ook de leverancier van die koppen met ingegoten VW en 4 ringen logo :-)
Oftewel, originele delen voor minder euro's, met als verschil een logo dat ontbreekt !!!!

snowman11000 (0), 18 jaar geleden

Tja ..dat verhaal ken ik en klop geheel Harry en als je maar weet bij welke warme bakker je moet zijn ,die zijn broodjes tevens aan de lidel & Aldi...... ect leverd,zo spaar je centjes genoeg.Neem bv Bosch onderdelen deze haal ik meestal bij de Bosch dealer bij mij op de hoek ook zonder de VW en 4 ringen logo :-) maar dan wel een heel......stuk vriendelijke in prijs.

Ray711 (0), 18 jaar geleden

Wat ik wel raar vind is dat de Dealer voor mijn motor 1.8 20vt ook in een golf 4 , een dist.riem vervanging aangeeft van 180.000 km

Ik heb via anderen gehoord dat dit 120.000 km moet zijn.

Hoe kan zoiets dan ?

snowman11000 (0), 18 jaar geleden

Kies je voor de veilige kant dan is voor dat type motoren bij 90,000KM gewoon vervangen die riem,wand bij deze 20 V kost het heeeeeel veel centjes als de riem breekt.da's zeker.En het klopt idd dat VW daar niet echt duidelijk in is,zo bv ook met een benzine filter vervangen bij deze auto.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

snowman...

90dkm.. is wat te vroeg hoor, er staat voor dit motortype geen vaste interval, er wordt vermeld, iedere 30dkm de staat van de riem controleren, in de praktijk gezien worden ze vervangen zo rond 120dkm... controleren is zeker niet overbodig...

paul,

snowman11000 (0), 18 jaar geleden

Tja ..paul dat klinkt allemaal heel mooi maar niet elke garage cotroleerd deze riem bij iedere 30d km of je moet het er vaak bij vermelden is mij ervaring.En als zo'n auto bv ook nog eens gechipt mocht zijn wat veel voorkomt bij dit type buiten het VAG/Plan om. Dan zit je al snel boven de 200 pk als je juiste chipboer het gedaan heeft met een chip op maat en dan is de 90,000 Km wel de absolute grens.....toch!

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

je zegt het klinkt allemaal mooi, maar zo hoort het ook te klinken.. indien men zegt: niet elke garage controleerd om de 30dkm de staat van de riem, dan vraag ik mij af? heeft men dan wel de auto bij de juiste garage in onderhoud?? vergeet niet iedere garage heeft het afvraag-systeem in huis, men kan het altijd inzien, het probleem is vaak! men doet het niet? tjaaaaa! waarom dan wel uitkijken? als men een straat oversteekt!

ondanks dat een voertuig gechipt is.. veranderd er totaal niks aan deze interval.. deze blijft gehandhaaft.. in de praktijk gezien heeft de riem geen overmatige slijtage opgelopen door het meer vermogen/koppel van het chippen..

bv, 90.000dkm is een veilige marge, maar wil niet zeggen dat deze na 100.000dkm plots zal springen, overgens ik geef geen garantie's... maar ik weet van mijn eigen auto's (zit er meestal 20/30dkm overheen) dat dit mogelijk is... dit laatste is geen advies!

paul,

snowman11000 (0), 18 jaar geleden

oke.. Paul een duidelijk verhaal waarin ik de mening deels met jouw kan delen.Maar ik wilde enkel en alleen hiermee aangeven dat voorkomen altijd beter is dan genezen. En zoals je weet is het genezen van een 20 V na een distributie breuk altijd een zeer pijnlijke aangelegenheid voor een klant.

Groet,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.