heb me auto weg gebracht voor de nieuwe distributieriem
alleen er zijn twee rollen vernieuwt
klopt dat wel, ik dag dat er maar een spanrol op zat.
het gaat om de onderdeel nr 028 109 243 F er staat achter ROL,,
en 028 109 244 omlooprol .het gaat hier om volkswagen nr klopt dit wel twee van die rollen .ik hoor het graag van jullie
motor code AHU
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi, bjorn
klopt,, één spanrol en een looprol.
paul,
bedankt paul, vond het wel aan de prijs deze kleine beurd met distributieriem.563,73 euro .
19 jaar
kun je niet beter de volgende keer vooaf vragen wat het kost want dit is echt aan de prijs
hoi,
tja... wat doe je daar dan ook..? geld teveel !!
dit kon voor de helft.. bjorn
paul,
de dealer maakt er een potje van bjorn.
pak voortaan de universele garage die doet het voor de helft en die heeft ook verstand van jouw auto.
minder dan de helft
bedankt allemaal. ik weet het was echt veel geld maar er zijn in mijn buurt veders geen goede garages ,,,,dus ik ben de klos met de volkswagen dealer
19 jaar
paul, er staat ook nog iets van pakking nr 028 103 483 g , op de rekening waar dat thuishoort geen idee weten jullie daar iets van kost ook even 28,79 en daar is ook niet over gebeld.of hoord dat er bij.als die riem woord vernieuwd
19 jaar
hoi,
betreft dit geen nokkenas afdichting ( keering )..?
deze willen nog wel een lekken ( zweeten ) ga er maar vanuit dat dit wel goed zit..
bij alle dealers.. daar loopt op dit moment een nipo, onderzoek dit om de tevredenheid van alle dealer klanten eens op de proef te nemen.. ( dit in opdracht van de importeur PON )
dus de meesten zijn wel op hun hoede...
paul.,
oke bedankt paul
19 jaar
De prijzen lijken ook nergens meer naar..
B.v.
Een H4 lampje vervangen...
Kosten Euro 20,-
Dit kan echt niet, een lampje kost 2,25 inkoop, het inzetten is maximaal 5 minuten werk.
ik ben het gedeeltelijk met jullie eens als hij van te voren goed stond staat hij dan ook goed maar dat weet je natuurlijk niet als je hem niet na controleert en dan loopt hij misschien wel redelijk maar niet 100 % of zien jullie dat anders ?misschien is dat ook wel het verschil in het brandstof verbruik dat de ene auto zuiniger is dan de ander,of zijn jullie dat ook niet met mij eens.
Net of alle universelen heilig zijn!!
(misschien is die afdichting wel een kleppendekselpakking want het kleppendeksel moet er n.l af om de nokkenas te blokkeren als men hier tenminste de moeite voor neemt.)
Daar heb jij een punt, Erik. Ik krijg hier regelmatig tdi's binnen waar de vorige keer braaf de tandwielen afgestreept zijn en zo de riem er omgekiept is. Zodoende staan daar soms de nokkenas niet helemaal goed om over de pomptiming maar niet te spreken.
Jos.
Als ik een riem van dit type vervang, teken ik ook gewoon de tandwielen af. De timing verandert hierdoor niet, en het werkt gewoon sneller.
hoi,
ja!! je hebt helemaal gelijk!! maar die tevredenheids onderzoeken ontstaan niet zomaar! er blijkt toch wel iets aan de hand te zijn onder de VAG dealers.
gezien de prijzen en de oneigelijke benadering naar de klant toe, was dit onderzoek wel te verwachten..
paul,
hoi,
idd, de prijzen liegen er niet om..
een distributieriem vervangen.. 563,73 euro!! hoe komen ze dr'op
tzal, wel van goud zijn. ;^)
paul,
wat dacht je van dit:
monteur 140%productief
omzet onderdelen 50 euro per uurwinst op onderdelen 40%
winst bij de dealer komt voor een groot gedeelte uit de werkplaats
hoi, henk
ik krijg ook steeds meer het idee dat wanneer het garantie termijn afloopt van een nieuwe auto,dat particulieren hun onderhoud elders laten uitvoeren..
een particulier met een normaal inkomen, trekken de hoge kosten van het onderhoud niet meer op deze mannier. ook uitstel van onderhoud is aan de orde van de dag..
kleine beurten worden in de regel zelf gedaan of helemaal overgeslagen!!
grote onderhoudsbeurten worden uit gesteld of in combi, gedaan met de jaarlijkse APK!
er is toch wel degelijk iets aan de hand!!
paul,
de garantie termijn is wel 12 jaar voor roest als je een beurt overslaat dan heb je geen garantie meer ,me pa heeft in mei 2004 een golf variant gekocht en ze zijden geen onderhoud bij ons. geen garantie meer.dus ja wat moet je dan, en dan heb je nog de Mobiliteitshulp geen onderhoud geen Mobiliteitshulp en die Mobiliteitshulp is wel handig hoeft je ook niet lit te zijn van de wegenwacht.en anwb.
19 jaar
en ik heb zelfs op mijn vento recht op Mobiliteitshulp.
19 jaar
als je een riem vervangt en je tekent hem simpelweg af hoe kun je dan zeker zijn dat hij goed ligt (zoals die gras zegt).
Je werkt dan misschien wel goedkoper maar ik vindt het evengoed de klant benadelen. Bij ons gaat het kleppendeksel er altijd af. De klant betaald voor een correcte service en hij verwacht dan ook dat het volgens de regels gebeurd.
hoi,
de timing van een distributieriem staat vanuit de fabriek al niet optijd.. waar praten we nog over!!
vaak komt deze pas echt optijd.. bij vervanging van de eerste riem..
paul,
hallo,ik vind het wel heel veel geld voor een kleine beurt + distr.riem vervangen maar nog altijd beter dan dat de auto na vervangen van de distr. riem niet goed meer loopt want dat komt nog veel te vaak voor, zie maar op deze site
het is gewoon zo,na het vervangen van de distr.riem behoor je de timing van de nokken-as en inspuitmoment van de brandstofpomp te controleren/afstellen.
uiteraard kun je goedkoper werken als je het niet doet maar zo hoort het natuurlijk niet !!!!!!!!!
gr.E.Tempel
Mr. Tempel, als je de tandwielen aftekent, verandert de timing niet!!
Als je een distributieriem vervangt, en je tekent de tandwielen af, dan loopt de auto net zo als daarvoor. Dus dit lijkt mij geen probleem. Als jullie willen beweren dat wanneer er 80.000 tot 120.000km. probleemloos met een auto is gereden, je ineens de timing moet gaan veranderen, lijkt dit mij niet goed. Deze klanten zijn 100,- euro duurder uit, en beginnen te zeuren dat hij niet meer zo fijn loopt of minder zuinig is.
hoi,
tja, mensen gras heeft helemaal gelijk.. er veranderd helemaal niks aan de timing.. nog niet een halve tand!!
tenzij.. je het tandwiel van de nokkenas hebt gehad dan wordt het een heel ander verhaal...
paul,
028103483g is inderdaad de pakking van het kleppendeksel.
ETKA is te vinden op het internet...
19 jaar
Verklap ons eens waar ETKA is te vinden Dutch.
hou wel rekening mee dat bij de prijs de mobiliteit ook bij in zit en dat bij de meeste dealer even van te voren word gebeld. over de prijs.
garantie vind ik logisch dan kunnen ze niet zeggen dat het aan onderhoud van een ander ligt.niet dat dat niet goed is. en als je maar genoeg klaagt over dingen die niet goed zijn binnen 2 jaar krijg je het vergoed. we hebben veel garantie werk.
maar als je niet klaagt krijg je ook niets nieuw voor garantie.en mobiliteitgarantie krijg je ook 3 dagen gratis vervoer krijg je bij anwb niet.
hoi, wietse
aanspraak op mobiliteitsgarantie komt binnen via de meldkamer van de anwb.
deze bied op dat moment eerste hulp bij pech.
bij het niet kunnen herstellen van de auto ( mits je uitgebreid lid bent ) heb je even goed recht op 2 dagen kosteloos vervangend vervoer.
overgens ben ik niet tegen op dealers, maar ik vind wel dat ze het schuurtje bij het huisje moeten laten.. en klanten vooraf duidelijke prijzen moeten geven..
en als er een klacht komt over de auto!! dan ben je altijd de eerste die de klacht opmerkt.. van dat imago moeten ze ook eens afstappen..
paul,
het is meer regel dan uitzondering waneer de auto betaald is de garantie over is.
zo werkt het in de praktijk jammer genoeg te vaak.
en het is flauwekul als de garantie vervald als de wagen ergens anders wordt onderhouden, immers als deze auto ergens anders wordt onderhouden met originele onderdelen en dit kan aangetoond worden als er wat is in de garantie dan moet de dealer daar nieet moelijk over doen.
maar de gewone man kan niet naar de dealer, die maaktje arm.
Als ik me niet vergis heeft de EU onlangs regels aangemomen dat auto-fabrikanten niet de garantie kunnen laten vervallen als de auto niet is onderhouden door de dealer. Zolang de eigenaar maar kan aantonen dat het noodzakelijk onderhoud op de juiste tijdstippen is gebeurd.
Kijk als er imitatie-onderdelen o.i.d. gebruikt zijn, en deze zijn de oorzaak van een probleem, dan zijn ze natuurlijk niet verplicht garantie te geven, maar dat is dan ook de enige uitzondering volgens mij.
19 jaar
het zou mooi zijn als het zo werkte,
maar een beetje dealer maakt hem er af als blijkt dat de auto niet bij een dealer is onderhouden en zegt dus eigen schuld.
heb het zelf eens meegemaakt met een vento van 94 die begon te roesten vanbinnen uit. deze hadt als lease auto altijd zijn beurten gehad, de laatste beurt had hij nadat hij uit de lease was bij een universele garage.
pon amersfoort maakt hem eraf door te zeggen sorry, geen garantie meer is niet dealer onderhouden.
snap niet wat een onderhoudsbeurt met roest van binnen uit heeft te maken.
dus jammer genoeg werkt het in de regel wel zo in de garangie periode.
er zullen vast ook wel goede dealers zijn, maar ik ben ze nog niet tegenkomen.
woord wel intresant zo, al die verhalen
19 jaar
hoi bjorn
dit zijn zaken waar je mee geconfronteerd kunt worden als gebruiker van een wereld merk..
dus zo kan het ook gaan bij de dealer!!
paul,
Arie, bij iedere beurt wordt de auto op roest gecontroleerd en zonodig bijgewerkt.....i.v.m. de garantie.
Dus als je niet iedere beurt bij de dealer laat doen, vervalt alle garantie.
Bovenstaande is natuurlijk flauwekul, maar zo zijn er wel meer dingen.
Etka is te vinden met eMule.
19 jaar
Ja maar de vraag was of de merktekens niet optijd staan of inwendig niet optijd en de merktekens wel???
ik heb het over roest van binnen uit gras.
geloof niet dat dat te controleren is bij een beurt.
en je gelooft het zelf dat de wagen op roest wordt gecontroleerd en zonodig bijgewerkt?
ik heb al meerdere malen meegemaakt dat ze als een raket die beurt uitvoeren en de auto weer klaar zetten.
ze namen zelfs niet eens de moeite om de banden op te pompen.
dus als ze daar al niet eens tijd voor hebben geloof ik ook niet dat ze bij roestvorming de roest verwijderen en bijsmeren met onderbodycoating.
maar zoals ik al eerder zei der zullen vast goeie bij zijn maar die heb ik nog niet meegemaaakt.
Henk,je hebt volgens mij een hele grote duim(140% productief!!?)
Gras,de timing kan wel degelijk verlopen vooral tijdens het spannen als je het nokkenastandwiel niet losmaakt en je weet ook niet of hij al goed stond.
Bjorn,kun je de factuur ook op problemcar plaatsen?Ik denk dat een goeie universeel weinig goedkoper is dan een (eerlijke)dealer met een tandriem.Brutoprijzen van goede kwaliteit onderdelen liggen meestal gelijk met de brutoprijzen van de dealer.Het uurloon is hoger maar als volgens vw vaste prijzen systeem word gerekend zullen er waarschijnlijk minder uren worden doorberekend als bij de universeel.(kleine beurt staat meestal 0.5 uur voor of soms minder,tandriem tijd voor deze vento weet ik niet maar ik ben wel benieuwd hoeveel tijd een universeel rekent!)Hoelang heb je garantie op een rep. bij de universeel?Wij krijgen nu veel auto's binnen voor een terugroepactie waar vaak een smeerkaartje inhangt van een universele garage en dan zie je toch wezenlijk verschil tussen goed dealeronderhoud en (slecht)universeel onderhoud,triest wat je daaronder dan allemaal ziet!Maar er zijn natuurlijk ook genoeg slechte dealers.
Erik,ik weet niet hoe dat moet ,ik zal even kijken of dat lukt
19 jaar
De timing verandert zeer zeker niet als je het nokkenastandwiel niet losmaakt, Erik..
Ik heb hier distributiesetjes (riem, span en looprol) van Conti liggen, kosten gemiddeld 110,- euro.
Laat het maximaal 3 uur werk zijn, 180,- euro
Kleine beurt 70,- euro
Totaal dus 360,- euro (ook dit kan goedkoper)
Dit scheelt wel even 200,- euro
Toch maar liever naar de echte dealer??
Ik durf te stellen dat 90% van de tdi's de pomp niet op tijd heeft staan. Ik heb vorige week de proef op de som genomen en de timing voor het demonteren van de rien gecontroleerd. Deze stond werkelijk perfect en na montage (nokkenas tandwiel verwijdert) stond de pomp weer te laat.Dit is niet de eerste keer dat ik dit controleer aangezien ik zelfs bij elke gewone onderhouds beurt de timing controleer (en zonodig bijstel). Ik neem daar de tijd voor en heb daar nog niemand over (de rekening) horen klagen.
Jos.
hoi,
de boel staat bij nieuw al niet optijd.. en dan lopen ze ook volgens de fabrieks voorschiften!! dus van dat timen heb ik niet zo'n hoge pet..
ook als je deze afstreept dan zie ik nooit een verloop..
paul,
Als je goed afstreept/tekend dan moet je een knappe jongen zijn om het tandje verschil niet te zien, dat scheelt toch enkele mmtjes...
hoi.
ze staan vanuit de fabriek al niet goed.. na vervanging van de eerste riem.. dan is het verschil pas goed te merken.. dan pas komt ie op tijd..
paul,
Nee dat begreep ik idd.
Staan ze dan wel goed op de merktekens of dat ook niet eens (en staan ze intern fout optijd)?
hoi, martijn
idd, de meesten staan niet optijd, ze staan meestal telaat
kijk het is natuurlijk niet zo dat ik bij het vervangen van een riem, helemaal nergens naar kijk.. maar ik kan niet echt zeggen dat het de moeite is om de boel bij te stellen die marge is vaak erg klein..
vandaar.
paul,
ik wil even op erik jansen reageren ik ben 25 jaar werkplaatschef geweest en bij mijn laatste werkgever was dat de bedoeling en ik wer d er iedere maand op afgerekend
en ik was echt niet de enigste.
hoi, martijn
bij diesels van vw,audi daar hebben we maar met één merkteken te maken.. ( van de krukas )
voor de brandstofpomp hebben we de paspen dus waar ie getimt moet worden ( nokkenas tandwiel ) daar bevind zich geen merkteken
paul,
Ah oke dat was het antwoord op mijn vraag :-)
Bedankt Paul!
om even te reageren op erik jansen, die schreef "Wij krijgen nu veel auto's binnen voor een terugroepactie waar vaak een smeerkaartje inhangt van een universele garage en dan zie je toch wezenlijk verschil tussen goed dealeronderhoud en (slecht)universeel onderhoud,triest wat je daaronder dan allemaal ziet!Maar er zijn natuurlijk ook genoeg slechte dealers."
een van die slechte dealers vind ik persoonlijk de sanato dealer in houten. doen wel wat ze niet hoeven te doen en doen juist niet wat ze wel moeten doen. bijv van mijn caddy die ik daar inleverde voor een grote beurt. klachten bij de beurt waren ondermeer.. slecht oprollen van de gordel, de deurvanger voor de achterklep vangt de deur wel op maar veert hem net zo hard weer terug (nu overigens door mij gemold vanwege irritatie hiervan), kutsysteem trouwens, spinnende wielen bij optrekken bij het stoplicht bij nat weer en dan rij ik fatsoenlijk weg. daarbij heb ik piepende remmen. niets aan gedaan, wel gedaan zijn 2 banden vervangen die nog redelijk waren.
van een andere caddy die daar een jaar of 3 eerder in onderhoud was hebben ze bij 90000km de distributieriem vervangen, 12000 km later motorschade omdat de riem een paar tanjes van tijd af is gegaan. geen garantie en geen coulance omdat deze caddy 2500 km over de 100000km zit. is trouwens ook nooit meer goed gekomen. hie reed wel maar niet lekker. bij deze, een waardeloze dealer met een grote K maar wel met behoorlijke rekeningen, het enige wat er van die hele duitse degelijkheid over is..... de rekening
gr.
martin.
19 jaar
Dit soort verhalen hoor je op iedere verjaardag weer.
Het maakt niet uit of het nu dealers of universele garage's zijn.
Er gaat overal weleens (vaak?) iets mis.
Belangrijker is hoe deze garage's het oplossen of uitleggen.
Je hebt er trouwens ook hele vervelende en rare klanten tussen zitten.
Zoals een paar dagen geleden...
Klant komt zijn auto brengen voor een APK.
Auto nagekeken, niets mis mee, alleen zat de trekhaak voor de kentekenplaat. Dit mag dus niet...
De kogel zat met twee bouten vast, dus draaide ik hem eraf.
Netjes in de kofferbak gelegd op een stukje papier.
Nog even naar het olie en waterpeil gekeken, banden op spanning..., en de auto afgemeld.
Eind van de dag komt deze klant binnenlopen, en vraagt hoe het met zijn auto is.
Ik zeg dat deze klaar is, en dat hij hem mee kan nemen.
Vervolgens zegt deze dat zijn auto niet klaar is, en wanneer hij een auto naar de garage brengt, hij hem in de zelfde staat weer op wilde halen. En dit op zo'n agresieve manier, leek helemaal nergens naar... Ik snapte echt niet wat er mis was, maar het bleek dus dat hij zijn trekhaak miste. Heb hem er binnen een minuut weer opgedraaid, en ondertussen ook nog maar even vermeld dat dit ook een bekeuring op kan leveren.
Maar dat was dan zijn zaak, en moest ik mij niet mee bemoeien.
Maar goed... waar ging deze vraag ook al weer over??
hoi gras..
tja, zoiets gelijks klinkt me bekent in de oren..
zo had ik een auto voor de apk waar de kogel niet in de auto aanwezig was.. ( moet wel aanwezig zijn tijdens een apk keuring )
nou!! leg dit maar eens uit dat hij de kogel op moest halen :^(
idd, het ligt niet altijd aan dealers of garagevakbedrijven!!
paul,
Sorry Henk ,ik hoop niet dat ik je beledigd heb want ik heb zeker respect voor een werkplaatschef!Het gaat mij er alleen om dat niet alle dealers (en universelen)over een kam geschoren worden.En mvdKam,natuurlijk zijn er slechte dealers en slechte universelen maar ik zou liever een beetje discreet zijn met het noemen van namen want een verhaal heeft altijd twee kanten!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar