auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf II: Motor blijft draaien met contact uit

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 cc

Hallo,

Is het een Volkswagen euvel dat de motor stationair door blijft lopen zonder ontsteking?

Een 1600 cc golf uit '86 van een kennis van mij heeft het nu steeds erger.
Natuurlijk eerst de bobine losgetrokken, maar hij blijft netjes 2 tot 10 seconden doorlopen.

Wat is de meest voor de hand liggende oorzaak bij een Golfje? Dan kan ik snel handelen als hij hier weer is.

- overstroomde carburateur (benzine afsluiter defect, als deze er op zit)?
- timing staat verkeerd?
- kool afzetting op de zuigers?
- valse lucht langs de carburateur?
- ontploffende blow-by olie (verbruik valt erg mee)
- iets anders.....

Er valt verder niets op te merken, het wagentje rijdt als een speer, alles doet het, net met gemak door de APK gekomen.

bij voorbaat dank!

Jonathan

Geplaatst door

Multiamp (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Te arm afgesteld waardoor hij te heet wordt en gaat nadieselen?

suc6
Peter

Nee een euvel is het niet..

Controleer eerst maar eens je ontsteking, staat die goed, kan het mengsel te arm zijn..

Ermee door rijden is erg slecht,koolafzetting kan zijn maar lijkt me niet..

Ontploffende blow-by olie, wat is dat voor een apparaat ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Geef het golfje maar eens wat v-power te drinken, en gooi eens en reinigingsadditief (dat is niet hetzelde apparaat als blow-by olie trouwens Stefan) zoals forte bij de brandstof. Deze motortjes horen op 98 octaan te lopen, en niet op 95, daar worden ze moe en misselijk van en dan gaan ze protesteren.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de snelle antwoorden!
Horen ze op euro 95 te lopen??? Zo'n oud simpel carb. blokkie, is de compressie zo hoog?

Ga toch denken aan te veel koolafzetting op de zuigers, dan wordt EN de compressie hoger EN er is kans op ontsteking door gloeiende kooldeeltjes. En daar door gaat 'ie ook als de brandweer met zo'n hoge compressie, ik vind 'm echt super snel (standaard en oud wagentje).
Dan kan je wel de timing wat terug zetten en hoger octaan tanken, maar dan is het probleem niet echt opgelost.
Heb ff geen zin om de kop er af te halen om de boel schoon te maken.
Het schijnt dat Seafoam erg goed de koolafzetting verwijderd, iemand ervaring mee? Kan je niet net zo goed wat koelvloeistof mee laten verbranden in de motor?
Had namelijk bij een Charade de koppakking vervangen en bij de cilinder waar de koelvloeistof in kwam (was maar een beetje en er was een tijdje mee doorgereden) was de zuiger echt brand schoon, de andere 3 hadden wel (normale) koolafzetting!

groeten,
Jonathan

Multiamp 0

14 jaar

Je kan hem ook wat remvloeistof laten opdrinken, dat helpt ook wel.

Maar zou eerst even de ontsteking controleren en zonodig bij stellen, deze moet zowiso goed staan,

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Idd, eerst maar eens de ontsteking checken , dan kabels doormeten, bougies goede type er in, en ja, 98 of hoger zou ik hier toch in gooien, loopt ie echt beter op. Koelvloeistof reinigt misschien wel, maar die charade liep vast ook niet erg lekker.. en dat kwam niet door die cilinders met koolafzetting. bovendien, krijg je dat in je carburateur, dan krijgt ie het op alle 4 en ik denk dat ie nog nooit zo beroerd gelopen heeft als wanneer ie dat gaat krijgen.....
Remvloeistof heeft idd een enorm reinigende werking... maar ik zou het er maar NIET in gooien...het vreet de lak van je carrosserie en het aluminium van je lagerschalen, dus schoon wordt ie wel, maar erg lang lopen daarna... ik denk 500 km en hij is rijp voor een nieuw blokje.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Ik moest er even bij zeggen dat als je wat remvloeistof gebruikt, je de motor moet laten lopen en hem dan wat laten opzuigen via een vacuumslang bv..ook geen halve liter gebruiken uiteraard, gewoon een beetje, heb het al vaker zo gedaan, maar ik zou daar eens mee wachten en eerst eens wat gaan controleren zoals hierboven beschreven staat.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Er is misschien toch nog een andere oorzaak. Ik las toen ergens een tijdje geleden toen ik er mee bezig was, dat het rubber van de carburateur voet valse lucht kan aanzuigen en dat veroorzaakt een te arm mengsel. (hij ploft ook een beetje stationair, maar dat kunnen ook kleppen zijn)
Er zit inderdaad wel wat speling op. Maar ik kreeg met geen mogelijkheid die Pierburg los van het spruitstuk, kon geen boutjes of moertjes vinden die 'm verbinden met het spruitstuk. Is die rubber voet (pakking) een soort koppeling (klik vast) of zo? Weet iemand hoe je die carb. los maakt van de inlaat? Heb helaas geen vraagbaak van die type.

Hier kan het ook natuurlijk een combinatie zijn van alle genoemde opties. Nu het zomer is wordt alles iets warmer en heeft hij ook meer last van dit probleem.
Bougies waren al vernieuwd, maar dat hielp ook niet.
Hoop dat wagentje weer snel te zien hier, kijken hoe we dit op gaan lossen.

grtn, Jo

Multiamp 0

14 jaar

Laat de carburateur nog even zitten haal alleen het luchtfilterhuis er af nu voorzichtig de carburateur heen en weer bewegen als er scheuren in zitten kun je dat nu meestal wel zien. Wat je ook nog kunt doen is de motor loopt voorzichtig met remreiniger er op spuiten gaat de motor anders lopen is de rubber lek. [de carburateur haal je los door de drie lange m6 bouten boven uit de carburateur te draaien]

Ik vergat te vermelden op het rubber spuiten sorry. michiel

Luchtfilter eraf halen en carburateur met 4 bouten los draaien, dan kom je bij he rubber, maar controleer nu eerst eens de ontsteking met een stroboscooplamp.

Wat speling erop is wel normaal te noemen.

stefan84 0

14 jaar

Ja dat truukje met remmenreiniger ken ik wel, maar dat vertrouwde ik toen niet. Ik kon er amper bij met de spuitbus door alle zooi om de carb., dus snoof de carb. van boven alsnog een hoop op, en als je het filterhuis er op laat kom je er helemaal niet bij. Ik ga eerst een dun slangetje (rietje) zoeken om beter te mikken op het rubber.
Maar mijn vraag is eigenlijk, kan dit echt zoveel ellende veroorzaken die paar scheurtjes? (zag wel wat scheurtjes, maar of het echt doorgescheurd was kon ik niet zien)
Kan inderdaad een combinatie van factoren blijven, als ik er 1 oplos kan het al over zijn. (liefste natuurlijk alles oplossen)
In ieder geval heb ik genoeg te checken als ik de wagen weer in m'n handen krijg voorlopig.
Is bij zo'n golf 2 het "timing mark" door een dop in de bak bij het vliegwiel zichtbaar, of zit die gewoon bij de krukas pullly?
Echt een super site dit!!!
Kijken of ik ook nog iemand kan helpen met m'n oldtimer ervaring.

Grtn, Jo

Multiamp 0

14 jaar

Jo,

Mocht het rubber poreus of gescheurt zijn wil je niet weten hoe ellendig de motor gaat lopen, inhouden, slecht stationair blijven lopen etc etc..

Ik zou niet moeilijk doen met die remreiniger, gewoon de luchtfilter even los halen, de 4 boutjes eruit draaien, en de carb voorzichtig opzij tillen, nu kun je het rubber mooi zien zitten..

De timing gaat inderdaad via het gat in het versnellingsbak huis, als je de verdeelkap eraf haalt zie je een kerfje ( streepje ) staan op het huis zelf, als de motor nu op BDP staat, moet de rotor precies in lijn staan met dat streepje, met de stroboscooplamp moet je even de voorontsteking afstellen, ligt een beetje aan het type motor dat in de auto ligt, maar het kan goed zijn dat je een vacuum vervroeging op de ontsteking hebt zitten, controleer of deze nog werkt, je kan simpel even de slang los trekken als de motor loopt, hoor je nu totaal geen verschil, dan weet je hoelaat het is, ook de rest van de vacuumslangen van de carb moeten uiteraard in orde zijn.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ja, gelijk heb je, als het zo makkelijk gaat, doe ik dat gewoon meteen na de andere checks.


Thanks voor alle tips!

Multiamp 0

14 jaar

Nou vandaag het wagentje onderhanden genomen.

Met warme motor blijft 'ie 2 seconde nadieselen. Loopt onregelmatig stationair, uitlaat ploft en is op 2 plaatsen voor de dempers flink lek. Auto trok voor geen meter meer op, logisch.

Dit heb ik gedaan, ook wat normaal onderhoud:

- eerst de uitlaat gelast, anders werden de buren gek.....

- Timing stond perfect op de markering (tussen het ploffen).

- Carburateur (ja zo'n Pierburg kreng) er af gehaald (3 boutjes dus) en de voet bekeken. Zaten wel wat scheurtjes in, maar nog lang niet door. Heb het hele ding van buiten preventief in de zwarte kit gezet en terug gezet met wat extra vloeibare pakking. Moet nu wel echt dicht zijn.

- Alle vacuum slangen gecontroleerd, 2 vervangen. Ook getest (zuigen).

- Bougies waren mooi bruin van kleur, geen roet of nattigheid. Lijkt weinig loos te zijn dus!

- Verbrandingskamers waren wel vies (met zaklampje naar binnen gekeken) maar niet extreem.
carburateur en motor reiniger in de carb. gespoten. Lijkt wel wat schoner.

- luchtfilter vervangen

- Alle vloeistoffen gechecked, olie was nog steeds niet zwart na laatste verversing en goed op pijl.


Dit alles had geen effect op het nadieselen!!! Auto rijdt wel weer als een speer.

- Stationair toerental bleef wel wat hoog, wax elementje deed het niet helemaal meer zoals vroeger, palletje wat langer gemaakt, stationair nu weer netjes bij warme motor.

Nu was het nadieselen over!
En als je het gaspedaal een beetje intrapt en 'm uit zet, dieselt 'ie weer na! Ik wist niet dat dat zo gevoelig lag, is dat normaal??
Nog nooit last van gehad bij andere auto's.

Ploffen blijft, maar dat zal wel door de kleppen komen, toen ik deze wilden stellen stond ik even raar te kijken, geen tuimelaar te vinden! Daar moet ik mij nog even in verdiepen, dat gedoe met vulplaatjes ofzo.

Dus de vraag is nu, is het normaal bij deze auto, dat wanneer het stationair toerental wat te hoog is (+/- 1500 RPM), de auto na-dieseld bij het uitzetten?
Moet ik nog de ontsteking vervroegen? Of kan ik het beter zo laten? Zie geen schaalverdeling.

Bedankt alvast weer,

Jonathan

Multiamp 0

14 jaar

Mischien zijn je kleppen wel verbrandt en dichten niet goed meer af. En je hebt geen vulplaatjes maar hydrolische klepstoters. En voor die rubber pakking. vloeibare pakking en benzine geen goeie kombinatie. michiel.

Aha, dan valt er weinig te stellen dus.
Hmmm, heb er speciaal op gelet bij het kopen destijds, staat op de tube dat het wel bestand is tegen benzine en 400 graden C.
Loopt wel los, mocht het zacht worden, dan neemt de oude pakking het wel over. Zal de boutjes nog eens natrekken.

Ik denk dat ik niet veel meer kan doen, tenslotte is het maar een kleinigheidje, dan maar niet optimale prestaties. Nooit pingel verschijnselen gehad bij het rijden.
Ga geen kop reviseren van een Golfje uit '86 met een dagwaarde van € 250,- welke nu eigenlijk prima functioneerd.

Multiamp 0

14 jaar

Je kunt eventueel nog compressie meten dan weet je meer [stefan z,n tip] eerst gewoon meten daarna olie in het bougiegat spuiten.Meten. loopt de druk nu op zijn waarschijnlijk de zuigerveren versleten zo niet ligt het aan de kleppen. michiel.

Je hebt nu vanalles geprobeerd, maar je hebt blijkbaar nog niet gekeken naar de voorontsteking met de stroboscooplamp ? Daar zou ik eens mee beginnen en stel zonodig de ontsteking bij, is het dan nog niet over, controleer dan eens het CO en regel die indien nodig iets bij, dan moet het haast wel over zijn..

Vanaf '86 zijn ze met hydraulische klepstoters en dus niet af te stellen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ja, heb wel als eerste gekeken naar de voorontsteking met de strobe. Maar dat was juist mijn vraag, normaal heb je een schaalverdeling met 0 in het midden, dan kan je 'm mooi vroeger of later zetten, maar ik weet niet hoe dat bij een golf af te lezen is, zag alleen de inkeping en het nokje, die stonden exact tegenover elkaar. Dan neem ik aan dat dat 0 graden is. Dan moet ik maar op "gevoel" de boel 5 graden vroeger zetten ofzo? Zijn hier exacte gegevens van?

Wat het CO betreft, ik durfte eigenlijk niet aan die hele Pierburg te komen, na het lezen van alle Horror verhalen hierover.
Maar ik zal toch maar even een keer m'n CO meter opstarten, kijken hoe het nu is, als ik dan het schroefje gevonden heb, zal ik het eens proberen als het nodig is.

tot later!

Multiamp 0

14 jaar

Het ligt er een beetje aan welke motor erin ligt, zie je boven op de luchtfilterbak een dopje zitten ? Boven de carburateur zeg maar..Als je dat dopje verwijderd zie je de stelschroef van de CO zitten, naar binnen draaien is rijker, naar buiten ( dus los ) = armer..

Je hebt ook afstel lampen waar je de vervroeging mee kan instellen, dan hoef je ook niks op gevoel te doen.

Maar makkelijk voor te testen, laat de onsteking eens op 0 staan, rij er eens mee kijk of hij nog na blijft dieselen, als de ontsteking op 0 staat dan zal hij wel wat trager zijn en langzamer op het gas reageren, maar voor te testen geen probleem.

CO-percentage (vol.):
VW Golf 1.6 0,5-1,0

Ontstekingstijdstip bij stationair toerental:
controlewaarde 16-20°
afstelwaarde 18 ± 1°
Onderdrukslang aangesloten

Dit is voor een motor met ongeregelde kat.

stefan84 0

14 jaar

check eerst maar eens of je tijdens het nadieselen niet per ongeluk spanning op je ontsteking houd.... Foutje in de bedrading komt vaker voor. (b.v. de klassieke totaal verrotte zekeringkast door lekkage waterbak of ruitrubber)

audia4 0
badge

14 jaar

k heb al een oude motor (bmw) gemaakt, die zoog zijn remolie op.

De student 0

14 jaar

Bedankt voor alle gegevens,

Ja ik vroeg mij al af waar dat dopje voor was, da's nu duidelijk. Ik zal eens kijken.

Wat betreft het op nul zetten, volgens mij staat hij al op "0" als de merkjes tegenover elkaar staan tijdens de flits, klopt dit??
En zoals ik ook al zei, het nadieselen is er niet meer, alleen bij verhoogd stationair draaien (koude motor) en misschien is dat normaal bij een golf, maar dat weet ik niet.
Ik had nog een oude vraagbaak (1983) liggen waar wat in stond over dit gebeuren, maar niet voor de 1,6 motor, wel de 1,5 en de 1,8.
Ik werd er niet wijzer van, gaat voor mij wat ver. Ben gewend te sleutelen aan wagens uit de jaren '60. Krijg ik opeens te maken met "DLS"? Ofwel stationair toerental stabilisatie systeem. En m'n stroboscope moest een ingebouwde vervroegingsmeter hebben, nou dat heeft 'ie niet!
Ik kwam wel een tekening tegen met het merktekentje en 9 graden voorontsteking door het gat gezien (1,5 motor). Dus ik heb 'm daar maar op afgesteld, ongeveer 11 mm rechts van het nulpunt.
Nu heeft 'ie nog minder last van nadieselen! En de auto rijdt nog beter!
Dus ik dacht dat het over was, 10 keer gestart en uit gezet en toerental kunstmatig hoog gehouden (warme motor). NIET nadieselen!! Toen van geluk even een test ritje gemaakt en bij thuiskomst weer afgezet, dieselde die weer na! Pfff, daarna weer 10 keer geprobeerd, met gas bij geven, niet nadieselen!
In ieder geval is het nu veel beter dan het was, maar toch kan het nog gebeuren dus.

Compressie nog even opgemeten, op alle cilinders exact 12 bar, dus da's mooi.

@ Audia4: Bij de eerste keer dat dit voor kwam natuurlijk meteen de bobine los getrokken, om te testen of het echt nadieselen was, en ja, bleef door huppelen.

Voor een CO meting wordt het nu te laat, morgen maar misschien.......

we komen in de richting...

Multiamp 0

14 jaar

Gister CO gemeten, stond mooi op 1%.

Kwam wel veel geplof uit de uitlaat bij stationair draaien, maar nadieselen lijkt verledentijd, ook na snelweg rit! Inmiddels staat hij weer bij z'n eigenaar.
Beetje optimistische teller denk ik, ik reed 180 met vol gas.

Volgende week een motorblok van een oude Mazda opentrekken.

Multiamp 0

14 jaar

Die 180 km/h op de teller kan wel, de mijne haalt 175 km/h met dezelfde motor en 14'' velgen..De teller wijkt tot 120 km/h 5 km af op de GPS..

Ligt ook een beetje aan de bak die erachter hangt.

stefan84 0

14 jaar

Is inderdaad normaal dat deze motor kan nadieselen bij warme motor en een beetje gasgeven.
Normaal wordt bij het uitzetten de gasklep geheel gesloten door de vacuumdoos achter op de carburateur. Als nu het waselement niet goed meer werkt, blijft dit waselement de gasklep een beetje open houden en voila, nadieselen.

Paul

Paulus8636 0
badge

14 jaar

aan de linker (stuurkant)van de motor zit een slangetje op het inlaatspruitstuk deze gaat naar de rembekrachtiger die willen graag stuk gaan leg je vinger eens aan de achterkant ihe bochtje met lopende motor en voel wat er gebeurt las ie stuk is word ie dichtgezogen door je vinger suc6

dop27 0
badge

14 jaar

Van de moderator moest ik een oplossing vermelden voor dat ik een nieuwe vraag mocht stellen, dus bij deze:
Het is nooit echt opgelost, maar wel verbeterd zoals ik al uitvoerig beschreven heb. De auto heeft de hele winter goed gefunctioneerd tot nu toe.

Multiamp 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.