close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III: Spanning Distributieriem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 ABD

Hallo,

ik snap iets niet aan mijn distributieriem
als de motor koud is, is de riem heel slap
en als de motor warm is is de riem ineens veel strakker
Ik heb de riem al een keer wat strakker gespannen maar als de motor dan warm word en de riem nog strakker gaat staan begint de waterpomp te fluiten.
Een distributieriem moet toch altijd dezelfde spanning houden??


Groeten Marcel

Geplaatst door

marcelbriggs (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat denk je van uitzetting als de motor warm word.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Precies,de motor zet uit als hij warm wordt,dus de afstand word groter van krukas tot nokkenas.
Gewoon op de juiste manier spannnen als de motor koud is.

ricky 10
badge

16 jaar

werkt die distributie van jou model auto niet met een spanrol dan??

gr.
chees

chees 0

16 jaar

Wordt gespannen met de waterpomp, Waterpomp en de riem vervangen!

berendonck 0
badge

16 jaar

Bij 1.4 AEX motor wel met spanner!!Bij Golf II 1.3 was dit met de waterpomp.M vr gr Peter

auto-peter 0
badge

16 jaar

Dit is een ABD motor en volgens "Autodata" geen spanrol.

berendonck 0
badge

16 jaar

Harry heeft gelijk.Bij Autotools ook geen spanner op ABD motor.Mijn fout,en bij deze rechtgezet.Met excuses.Peter

auto-peter 0
badge

16 jaar

bedankt allemaal voor de reacties

de riem word inderdaad gespannen door de waterpomp

ik dacht dat uitzetting van de motor maar minimaal was
maar het verschild nog een heel stuk in spanning

marcelbriggs 0

16 jaar

[quote=Hans4037]Wat denk je van uitzetting als de motor warm word.

Hans[/quote]
En hoeveel bedraagt deze uitzetting naar uw schatting?
(neem aan dat de afstand tussen de wielen 500 mm h.o.h. is)

Geen idee zo geleerd ben ik niet.

Hans

Beunhaas 1085
badge vip badge

16 jaar

Het is vrij simpel; bij koude motor moet de riem op het langste stuk precies een kwart slag kunnen draaien.

kitszr 0

16 jaar

[quote=Beunhaas][quote=Hans4037]Wat denk je van uitzetting als de motor warm word.

Hans[/quote]
En hoeveel bedraagt deze uitzetting naar uw schatting?
(neem aan dat de afstand tussen de wielen 500 mm h.o.h. is)

Geen idee zo geleerd ben ik niet.

Hans[/quote]

Hans4037 0
badge

16 jaar

[quote=Hans4037][quote=Beunhaas][quote=Hans4037]Wat denk je van uitzetting als de motor warm word.

Hans[/quote]
En hoeveel bedraagt deze uitzetting naar uw schatting?
(neem aan dat de afstand tussen de wielen 500 mm h.o.h. is)

Geen idee zo geleerd ben ik niet.

Hans[/quote]
[/quote]
Dan moet je daar dus geen uitspraken over doen.....

Ter info: de uitzetting van staal (en gietijzer) bedraagt plm. 1 mm per meter per 100 gr. C

Als we de temperatuur van het blok op 150 gr. aannemen zal de afstand tussen nokkenas en krukas dus met 0.75mm toenemen.
Kan dat de riem op spanning brengen?

Beunhaas 1085
badge vip badge

16 jaar

Gelukkig dat we hier mensen hebben die het wel weten, bedankt Kees.Fijn om te weten dat ik op jou kan terugvallen met dit soort vragen.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

maar als de motor nu warm is begint de waterpomp te fluiten
kan dit ook kwaad
dat ie bijvoorbeeld vastloopt

marcelbriggs 0

16 jaar

Riem spant teveel.Dacht dat je de riem aan de lange kant op zijn zij moet kunnen zetten.

auto-peter 0
badge

16 jaar

ik heb de riem inmiddels wat slapper gezet
maar nu klappert ie een beetje bij koude motor
kan dit kwaad?
als ie warm is dit over

marcelbriggs 0

16 jaar

Indien waterpomp goed is gewoon de riem spannen bij koude motor totdat je hem op het lange gedeelte 1 kwartslag kunt verdraaien (is ook wel een beetje op gevoel),dan zou hij goed moeten zijn,en er dan ook verder niet meer over na denken.

ricky 10
badge

16 jaar

[quote=Beunhaas][quote=Hans4037][quote=Beunhaas]
En hoeveel bedraagt deze uitzetting naar uw schatting?
(neem aan dat de afstand tussen de wielen 500 mm h.o.h. is)

Geen idee zo geleerd ben ik niet.

Hans[/quote]
[/quote]
Dan moet je daar dus geen uitspraken over doen.....

Ter info: de uitzetting van staal (en gietijzer) bedraagt plm. 1 mm per meter per 100 gr. C

Als we de temperatuur van het blok op 150 gr. aannemen zal de afstand tussen nokkenas en krukas dus met 0.75mm toenemen.
Kan dat de riem op spanning brengen?[/quote]
150 graden lijkt mij een beetje teveel van het goede..

90 graden

grtz m

zandkorrel 0

16 jaar

Het is nu al een tijd verder maar ik ben er nog niet rustig over.
Als de motor warm is komt er nog steeds een jankend geluid bij de riem/waterpomp weg, waar ik me zeer aan erger en zorgen over maak.
Indien de riem iets te strak gespannen kan dit op langere termijn fataal worden??

Nog een vraagje aan de vw monteurs
aangezien er geen vervangingtermijn is voor deze motoren, om de hoeveel km worden deze riemen in de meeste gevallen vervangen??

Groeten Marcel

marcelbriggs 0

15 jaar

Tussen de 90000 en 120000 km.

moderator 0
badge

15 jaar

ok bedankt
die van mij zit er net 20000 om

marcelbriggs 0

15 jaar

Marcel

Ik zou gewoon een nieuwe waterpomp kopen,monteren die handel,riem bij koude motor spannen,en dan inderdaad spannen tot dat je hem op het langste punt van de riem +/- 90graden kan draaien..en klaar is kees..

Blijf je doorrijden met een riem die te los gespannen staat,heb je kans dat op den duur hij een tandje verspringt,span je hem te strak,heb je kans dat hij knapt of vroeg de geest geeft..te strak spannen is overigens ook niet goed voor span/looprollen en waterpomp.

Indien het fluitend geluid echt van jou waterpomp afkomstig is,zou ik me geen minuut bedenken en meteen een nieuwe pomp monteren,dit is overigens niet zo duur als motorschade gevolg door een defecte distributieriem.!

Nieuwe Waterpomp kopen = rustig slapen / Geen stress meer aan hoofd / Geen bijgeluiden meer = plezierig rond tuffen..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Je blok zet uit en ook je snaar!!!!! Hier zit een glasinlage of een andere verstevigingsvezel die ook gewoon met de temperatuur mee gaat. Alleen tussen staal/aluminum en de snaar zit qua uitzettingscoefficient wel verschil. Vandaar dat hij blijkbaar strakker gaat staan of wellicht hebben we iets over hoofd gezien?

tedkroon 0

15 jaar

Ik heb de waterpomp gelijktijdig met de riem vervangen dat is nu 20000km geleden. Dus die zou nog goed moeten zijn.
Maar als de riem iets te strak staat zou hij vroegtijdig kunnen knappen??

marcelbriggs 0

15 jaar

Gewoon iets losser zetten en niet te veel over nadenken. Wel van tijd tot even de snaar checken!

tedkroon 0

15 jaar

[quote=tedkroon]Gewoon iets losser zetten en niet te veel over nadenken. Wel van tijd tot even de snaar checken![/quote]
Wat noem je iets........, daar kun je niet zoveel mee.
Iets losser zetten zegt dan nog niet of de juiste spanning wel is bereikt....

Een vrouw raakt ook nooit iets zwanger...., ze is zwanger of niet!!

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Ik heb dit met een Opel ook gehad dat hij bij het opspannen met de waterpomp een piepend geluid gaf en volgens specificatie opgespannen was. Vervolgens heb ik hem na een week iets losser gezet en daarna liep hij probleemloos (120dkm). Helaas ontbreekt hier ook een echte opspaninrichting die de riemspanning constant houdt. Ofschoon deze spansystemen bij mij altijd weinig problemen hebben opgeleverd. Spanwielen met een veerinrichting zijn weer storingsgevoeliger welke riemschade tot gevolg kan zijn.

We hebben hier over een benzine motor die qua onéénparigheid bij het lopen t.o.v. een diesel niet zo'n grote sprongbelasting opwekt en daardoor minder critisch is. Vandaar dat ik blijf adviseren om na een wijziging de riemloop te blijven monitoren in de tijd. Tenminste de eerste maanden!!

tedkroon 0

15 jaar

[quote=ricky]Indien waterpomp goed is gewoon de riem spannen bij koude motor totdat je hem op het lange gedeelte 1 kwartslag kunt verdraaien (is ook wel een beetje op gevoel),dan zou hij goed moeten zijn,en er dan ook verder niet meer over na denken.[/quote]
dit is het enige goede antwoord,niet iets maar een hele kwartslag. gr john

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.