De auto gaat in noodloop als je dus lang doortrekt in zijn 3 of 4 en 5.(code 17965 Laaddruk grens overschreden)(2650mbar)Bij het op trekken heb je er eigenlijk geen last van dan trekt hij als een lier. Dat is volgens mij normaal bij die turbodrukken maar als je hem te lang aan houdt dus de druk blijft te lang boven de grens van 2200mbar dan zegt de ecu natuurlijk dat dit allemaal niet meer kan.Nu zat de variabele regeling vast.Deze is na een service los gemaakt maar en het is nu wel beter de druk wordt nu geen 2600mbar meer maar nog te hoog 2450mbar.Zou het dan nu nog in de sturing kunnen zitten.Dus in het vacuum regelingetje tegen het schutbord.Ik weet het niet meer.De slangetjes zijn allemaal vacuumdicht, er komt volgens mij genoeg vacuum op(stationair 0,6 bar). Of kan het nog aan iets anders liggen.Ik heb dit nog nooit mee gemaakt en de dealer en andere collega's weten het ook zo gauw niet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vind dat die druk wel hoog licht,ben je zeker dat hij nie die druk gewijzigd is doormiddel van de chip te herprogrammeren,test je wagen ne keer op ne testbank,dan kan je zien hoeveel koppel en vermogen je hebt,als die meer dan 110pk is.
Ik heb nu het turbocontrol ventiel afgestopt en ben weer gaan rijden. Nu trekt de auto onderin natuurlijk niet zo hard omdat het vacuum de soort van venturie in de turbo niet verkleind. Ik kan nu zonder problemen door trekken en de druk loopt nu niet meer hogerop als de gewenste druk. Wat is er nu aan de hand,haakt het regel gedeelte op de turbo dan toch of is het vacuum ventiel niet in orde.(komt dit wel eens voor, ik heb het nog nooit mee gemaakt).
is de inlaatdrukensor al gecontroleerd, m.a.w ziet het stuur-
apparaat ook deze hoge waarde?
vergelijk de aktuele turbodruk met de benodigde(=door het stuurapparaat berekende) druk.
er zijn wel kwaliteits problemen geweest met de regel ventielen op het schutbord
Het probleem is op gelost. Ik heb het vacuumventiel vervangen en het probleem was verholpen.Het probleem was dat dit duty-cycle ventieltje te traag geworden was volgens een collega.Je kunt hem schoon maken met een WD-40 ook maar ik heb het gewoon vervangen.Natuurlijk was dit best moeilijk te vinden.
Hier nog iemand met een VW-Golf 110pk (turbo met variabele geometrie) kmstand 80,000. Sinds een half jaar heb ik ook last dat de auto regelmatig in noodloop gaat. Door de VW-dealer is de turbodruk tijdens het rijden gemeten, en deze bleek inderdaad ook te hoog te zijn (ik meen 2.2 of 2.3 bar, bij 1900 - 2000 tpm, terwijl 1.9 normaal is). De auto trekt als een trein, totdat de noodloop in werking treedt. Mij is verteld dat de 110 pk-tdi geen overdrukklep heeft, en dat de (over-)druk geregeld wordt door de variabele geometrie. Deze wil nog wel eens vervuild raken, waardoor deze zwaar gaat. Bij het stationair lopen is dit ook te merken: minder trekkracht helemaal onderin, en naijlen op gasgeven. Nu heb ik van de garage dieselreiniger Forte gekregen om de hele motor te reinigen. Een paar maanden leek het goed te gaan (het na-ijlen bleef): geen overdrukken meer, en de auto trekt niet meer zo hard), maar nu, na een lange rit met continu cruise-control, is het probleem weer terug. Vreselijk balen, want je blijft in onzekerheid. Volgende week gaat de auto weer naar de garage.
21 jaar
Is dat vacuumventiel inderdaad de oplossing en waar vindt ik dat ding? In andere stukken op deze site lees ik dat dit probleem vaker voorkomt maar ik lees bijna nergens wat de oplossing nou is?
Mvg, Noof
20 jaar
Bij mij is ook het vacumventiel vervangen vanwege dezelfde problemen. Het vacuumventiel staat ook bekend als "turbodruk regelklep" of de N75 klep in valtermen.
Kijk eens op onstaande site, geeft een heel duidelijke beschrijving van de TDI motor met al zijn componenten. Je moet alleen wel een beetje de (technisch) engelse taal beheersen.
http://www.weetjewel.com/downloadmap/tdi...
20 jaar
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben hoopvol terug gegaan naar de dealer om te vertellen wat het probleem en de mogelijk oplossing is. De dealer heeft het vacuumventiel echter al vervangen, zo vertelden ze mij. Het probleem is er alleen nog steeds (al lijkt het zich vooral voor te doen bij een koude motor). Wat nu?
20 jaar
hallo
haal de turbo er maar af en breng hem naar een reviesie bedrijf of zet eer een andere turbo op
ben er voor 99.9% zeker van dat dit de oorzaak is
de viriabele schoepen in de turbo gaan namelijk vast zitten
heb dit zelf meegemaakt met een
sharan 115pk ajm pompverstuiver bj 2001
en met een golf 110 pk ahf bj 1999
Ook even een vraag hierover,ik heb namelijk hetzelfde probleem,heb met een vacuumpomp het regelmembraam op de turbo bediend en dit beweegt dan een halve centimeter met een knarsend geluid. bij het loshalen van het vacuumpotje op de turbo zodat ik het stangetje met de hand heen en weer kan halen vind ik het ook wel zwaar gaan(ook na inspuiten met kruipolie)met weer veel geknars,mijn vraag is nu:hoe licht/zwaar moet het stangetje kunnen bewegen en wat is ongeveer de slag. BVD.
De lengte van de slag van het stangetje is ca. 1.5 cm. Of de beweging vrij is, kun je als volgt controleren: als de motor uit staat, dan moet het stangetje in de minimale stand staan. Zodra de motor wordt gestart, moet het stangetje naar de maximale stand bewegen. Dit is de stand die de maximale druk geeft. Zodra de maximaal toegestane turbodruk wordt bereikt, dan moet, bij een goede werking, het stangetje terug worden geregeld, om zo de stand van de schoepen minder eficient te zetten, waardoor de turbodruk stabiel blijft, bij stijgende hoeveelheid uitlaatgassen. Kijk dus eerst of het stangetje beweegt na het starten. Dit moet in een seconde gebeuren.
Bij mijn Golf 4 TDI 110 pk, is de hele turbo vervangen, omdat het stangetje zeer zwaar liep. De turbo was aan de uitlaatgaszijde zeer vuil. Schoonmaken van het stangetje heeft weinig zin, vanwege de zeer hoge temperaturen. Kruipolie is hier niet tegen bestand. Bij mij bleef hij in de maximale stand staan, waardoor de turbodruk te hoog opliep. Trekt als een trein, maar daarna kwam die in noodloop. Als de verstelling juist in de minimale stand blijft staan, dan heb je een tdi die tot de 3000 rpm helemaal niet trekt. Er treden dan geen foutmeldingen op. Als het stangetje nog niet vastzit, maar zwaarder loopt, dan kan het terugregelen van de druk na-ijlen, en schommelt de turbodruk tijdens het accelereren. Het accelereren verloopt niet helemaal lineair.
20 jaar
bedankt voor de uitleg,het stangetje gaat bij de bewuste tdi zeer zwaar,ikweet nu hoe het ongeveer mooet gaan omdat ik bij een andere auto gevoeld heb en deze gaat vele malen lichter.
volgens onze Forte leverancier kan een inwendige motor en brandstof reiniging wonderen doen.
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, heb ik in eerste instantie ook Forte gebruikt. Het eerste flacon heb ik gebruikt op een kwart volle tank, waarbij ik flink in de toeren heb gereden (op de snelweg in de derde versnelling). Op dat moment traden de te hoge turbodrukken niet meer op; de noodlopen ook niet. Daarna heb ik een vijf keer achter elkaar, op iedere volle tank, een flacon gebruikt. Het werkte op dat moment wel, maar nadat alle Forte op was, trad het probleem weer op. Mijn mening is dat wanneer de turbo TE vervuild is, ook Forte niet meer helpt. Ik lees ook regelmatig dat het goed is om eens in Duitsland een tijdje op vol vermogen te rijden; dan wordt de motor lekker schoongebrand.
20 jaar
Die reinigingsmiddelen werken niet bij een vervuilde turbo, ik haal de turbo uit elkaar en maak ze zelf schoon. Dit is echt de enigste manier vooral wanner de magneetklep een tijdje kapot is geweest.
is dat een beetje te doen zo,n turbo openmaken en waar reinig je de schoepen mee?
Ik zou het niet doen. Bij zo'n turbo steekt alles zeer nauw. Voordat je het weet is de balans er uit, en gaat hij na het terugplaatsen alsnog naar de knoppen. Vergeet niet dat een turbo zeer veel toeren maakt. Er zijn bedrijven die hier goed in zijn. Het is niet goedkoop, maar daarna is de turbo weer als nieuw. Kijk bijvoobeeld maar eens op www.turboworld.nl
20 jaar
En Seppe, is dit inmiddels opgelost? En hoe? Want ik heb gelijkaardige symptonen bij een seat toledo 110pk....
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar