Het oliefilter is een belangrijk onderdeel in jouw auto. Olie zorgt dat de motor goed gesmeerd blijft en zo min mogelijk slijtage oploopt. Echter is olie ook een magneet voor vuil, zo neemt het gemakkelijk roet, verbrandingsresten en metaaldeeltjes op. Het oliefilter voorkomt dat dit vuil in de olie terecht komt, zo blijft de motor schoon en kan de olie goed zijn werk doen. In het oliefilter zit geïmpregneerd papier, in de vorm van een harmonica. Op die manier wordt het filteroppervlak groter. Een oliefilter moet om de 10.000 km vervangen worden.
Er zijn twee soorten oliefilters voor een auto, namelijk een opschroeffilter en inzetfilter. Tegenwoordig kom je steeds meer inzet filters tegen, dit komt door de milieuvriendelijkheid. Bij dit type filter wordt er namelijk minder materiaal gebruikt, dit zorgt weer voor minder vervuiling. Daarnaast zorgt een inzetfilter voor een betere doorstroming en zit hij op een veiligere plek in de motor.
Een opschroeffilter wordt aan de buitenkant van de motor geplaatst, daarom beschikt deze over een metalen behuizing. De behuizing zorgt dat het filter beschermt wordt.
Je kunt het oliefilter het beste onderhouden door de voorgeschreven motorolie te gebruiken. Daarnaast is het belangrijk om je aan de onderhoudsintervallen te houden. Een monteur kan het oliefilter eventueel vervangen tijdens een beurt, dit doet hij of zij tijdens het verversen van de olie.
Net zoals ieder filter, kan een oliefilter overvol zitten met vuil. Op dat moment kan hij zijn taak niet meer vervullen en komt het vuil in de motor terecht. Blijf dus niet te lang rijden met een verzadigd oliefilter. Zo kun je schade aan de motor voorkomen.
Je kunt een opschroeffilter zelf vervangen, echter heb je wel de juiste materialen nodig. Zoals het juiste gereedschap, de pakking ring voor de olie aftapplug van jouw auto en de voorgeschreven olie. De pakking ring is zeer belangrijk, wanneer je deze niet gebruikt kan er lekkage optreden.
Wij raden echter aan om het oliefilter te laten vervangen door een monteur. Het is namelijk een erg goedkope klus, die niet veel tijd in beslag neemt.
Wil je het opschroeffilter toch zelf vervangen? Volg dan onderstaande stappen.
1. Lift de auto omhoog met een krik en gebruik vervolgens assteunen.
2. Plaats een bak onder de carterpan die de olie kan opvangen. Draai de carterplug los met een geschikte sleutel, afhankelijk van de plug, en laat de oude olie in de bak lopen. Wanneer al het olie uit de carterpan is gelopen, draai je de carterplug weer op de carterpan. Doe dit met een momentsleutel of als je deze niet hebt op gevoel. Denk er in ieder geval omdat je hem niet muurvast draait, dan kan je namelijk het draad beschadigen. Verder dien je bij iedere vervanging een nieuwe carter aftap pakking ring te plaatsen.
3. Gebruik nu een grote waterpomptang om het oliefilter los te draaien. Zit hij erg stevig vast? Dan kun je ook zachtjes tikken met een hamer en beitel om het filter los te krijgen. Krijg je hem echt niet los? Schaf dan een speciale filtertang aan, of sla een schroevendraaier in het filter en draai hem tegen de klok in los.
4. Giet een beetje olie in het nieuwe filter en smeer de afdichtingsring in met olie, op die manier krijg je het filter de volgende keer gemakkelijker los. Draai nu het nieuwe filter vast, maar niet te krachtig. Raakt de rubberen pakking het metaal? Draai het filter dan nog zo’n 3/4de rond. Het is belangrijk om het oliefilter niet muurvast te draaien, door de hitte van de motor kan het draaistuk gaan uitzetten. Op dat moment zal het draaistuk zichzelf vastklemmen.
5. Vul de motor nu opnieuw met de voorgeschreven motorolie. Gebruik de peilstok om te kijken wanneer je het juiste niveau hebt bereikt. Start nu de motor, maar geef geen gas. Wanneer het olielampje niet meer oplicht, is de motor goed gevuld. Laat de motor even draaien en controleer of alles goed is aangesloten. Zie je dat er een lekkage is? Doe dan de motor uit en laat hem even afkoelen. Controleer dan wat de eventuele oorzaak van de lekkage is.
6. Ruim de oude olie op een milieuvriendelijke wijze op.