Is jouw EGR klep kapot? De symptomen hoeven niet altijd veroorzaakt te worden door een defect, vuil kan ook de boosdoener zijn! Het is in ieder geval niet verstandig om door te rijden met een kapotte of vervuilde EGR-klep. Wanneer je dit wel doet kunnen ook andere onderdelen defect raken.
In deze artikelen behandelen we de symptomen van een vervuilde/kapotte EGR klep. Maar vertellen we ook wat een EGR klep precies doet, wat de gevaren zijn bij het doorrijden met een vervuilde/kapotte EGR klep. En hoeveel je gemiddeld moet betalen als je hem wilt laten vervangen of reinigen.
De Exhaust Gas Recirculation (EGR) klep is een auto-onderdeel dat uitlaatgassen mengt met schone inlaatgassen. Deze uitlaatgassen hebben niet deelgenomen aan het verbrandingsproces, dit zorgt voor een lagere temperatuur en minder NOx-uitstoot. NOx (ook wel stikstofoxide genoemd) is zeer slecht voor het milieu.
Kortom, de EGR klep is een onderdeel dat bijdraagt aan een beter milieu.
De EGR klep zit in de uitlaadzijde van het motorblok. Het onderdeel zit in iedere moderne diesel- en benzinemotor. Auto’s die voor het einde van de jaren 90 werden gebouwd, beschikken meestal niet over een EGR-klep.
Als de EGR klep defect of vervuild is treden er een aantal symptomen op.
Symptomen vervuilde egr-klep:
· Problemen bij het starten van de auto.
· Motorstoringslampje brandt.
· Een onregelmatig stationair draaiende motor.
· De motor hapert en stottert tijdens het rijden.
· Minder vermogen.
· Het brandstofverbruik gaat omhoog.
· Zwarte rook uit de uitlaat.
Heb je nog vragen over deze symptomen? Ga dan naar ons auto technische forum.
De EGR klep gaat meestal kapot door vervuiling. Deze vervuiling wordt veroorzaakt door de uitlaatgassen die langs de klep komen.
Het roet in de uitlaatgassen creëert een koolstofafzetting. Deze afzetting is op een gegeven moment zo dik dat de klep niet meer goed kan bewegen, in het geval van extreme vervuiling zit de klep zelfs helemaal vast.
Niet alleen de klep kan kapot gaan, maar ook de EGR leiding.
Het is niet verstandig om door te rijden met een kapotte/verstopte EGR klep. Op lange termijn kan dit zorgen voor nog meer defecten binnen de auto, zoals een kapot roetfilter. Bovendien stijgt jouw NOx uitstoot waardoor de auto niet door de apk-keuring komt.
De EGR klep vervangen is erg duur, omdat je niet direct bij het onderdeel kan komen. Een monteur is dus vaak lang bezig om het onderdeel te vervangen. Je moet rekening houden met bedragen tussen de €350 en €1500. Het exacte bedrag hangt af van de auto die jij bezit.
Om het vervangen van de EGR klep te voorkomen, is het verstandig om de EGR klep regelmatig te reinigen.
Je kunt de EGR klep zelf reinigen met een additief, doe dit om de 40.000 km. Gooi het additief tijdens het tanken in de brandstoftank. Als je zeker wilt zijn van een blijvend schone EGR klep, kun je het additief bij iedere tankbeurt toevoegen.
Let wel op dat je het juiste additief gebruikt, er zijn namelijk EGR reinigers die speciaal gemaakt zijn voor diesel- of benzinemotoren. Hieronder een aantal voorbeelden en prijzen van EGR additieven.
EGR klep reinigen kosten per product:
Product | Prijs |
Lindemann Total Care Diesel | €59.95 |
Lindemann Fuel System Cleaner | €23,57 |
*Dit zijn de prijzen op moment van schrijven.
Wij raden aan om de reviews van ieder product te lezen, zo weet jij of het de investering waard is.
Nee, je mag een EGR klep niet uitschakelen/verwijderen. Maar het uitschakelen/verwijderen (ook wel EGR klep afdoppen genoemd) brengt wel een aantal voordelen met zich mee.
EGR klep uitschakelen voordelen:
· Minder vervuiling in de motor.
· Geen onderhoudskosten.
· Brandstofverbruik gaat omlaag, omdat er schone lucht wordt aangezogen in plaats van gerecyclede lucht.
EGR klep uitschakelen nadelenBij het maken van een auto wordt de EGR klep afgesteld op de werking van de motor. Het uitschakelen kan er dus toe leiden dat de motor niet meer optimaal functioneert. Daarnaast komt je auto niet door de apk-keuring en krijg je een hoge boete wanneer de politie jou betrapt.
Er zijn overigens bedrijven die beweren dat hun manier van uitschakelen (EGR wegschrijven), niet wordt opgemerkt tijdens een apk-keuring. Of dit ook echt zo is, durven wij niet te zeggen.
Je kunt eventueel meer informatie opvragen via ons auto technische forum.
De EGR klep zelf uitschakelen is niet mogelijk. Een specialist kan de EGR klep uitschakelen via de motorcomputer. Met een speciaal apparaat voert hij/zij een aantal handelingen uit die het functioneren van de klep doet stoppen. Meestal duurt dit zo’n 30 tot 60 minuten.
Bij de meeste bedrijven betaal je tussen de €100 en €299 voor het laten uitschakelen van de EGR-klep. De kosten hangen af van het uurloon en de auto die jij bezit.
Je moet jouw EGR klep regelmatig onderhouden om een defect of verstopping te voorkomen. Het laten vervangen van de klep kan erg duur zijn, het is dus aan te raden om hem zelf te reinigen met een additief.
Het niet reinigen van de EGR klep kan zorgen voor een EGR storing. Denk aan startproblemen, een haperende motor en minder vermogen.
Doorrijden met een kapotte/vervuilde EGR-klep raden wij niet aan. Het kan resulteren in een kapot roetfilter en andere problemen. Daarnaast wordt jouw auto met alle zekerheid afgekeurd tijdens de apk-keuring, omdat de uitstoot van stikstofoxide (NOx) veel te hoog is.
Een specialist kan de EGR uitschakelen, maar dit is wel verboden. Het rijden met een uitgeschakeld EGR systeem brengt enorm veel voordelen met zich mee. De motor blijft een stuk schoner, je hebt minder onderhoudskosten en het brandstofverbruik gaat omlaag.
Het nadeel is dat de motor minder goed kan functioneren, omdat de EGR klep is afgesteld op de motor. Bovendien komt jouw auto niet door de apk keuring, al zijn er bedrijven die beweren dat hun manier van EGR uitschakelen niet opvalt tijdens de keuring.
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met een specialist uit onze bedrijvengids, of ga naar ons auto forum.