Moet jij de koelvloeistof bijvullen? Kijk dan eerst welke “koelvloeistof (ook wel koelwater genoemd)” jouw auto nodig heeft. Wanneer je de verkeerde koelvloeistof gebruikt, functioneert het koelsysteem niet optimaal. Dit kan jouw motor ernstig beschadigen.
Wij helpen jou op weg! In dit artikel lichten we de verschillende soorten koelvloeistof uit, maar ook hoe je deze moet bijvullen en vervangen. We gaan dieper in op de verschillende koelvloeistof kleuren en codes.
Inhoudsopgave
Welke kleur koelvloeistof jij moet kopen. hangt af van de auto die jij hebt. In de handleiding van jouw auto kun je daar meer over lezen.
Er zijn verschillende soorten koelvloeistof verkrijgbaar, deze kun je herkennen aan kleuren en codes. Giet nooit een willekeurige koelvloeistof in het reservoir, dit kan de motor ernstige schade toebrengen.
Hieronder bespreken we de verschillende soorten koelvloeistof:
· Koelvloeistof blauw: dit is de koelvloeistof die tot 1995 veelvuldig werd gebruikt, Volkswagen noemde deze vloeistof G11. Het is Inorganic Acid Technology (IAT) en Mono-ethylene glycol (MEG) koelvloeistof en bevat silicaten. Volgens de makers dien je deze koelvloeistof na 85.000 km te vervangen. De vloeistof laat een dikke beschermlaag achter, tijdens het vervangen moet je dus ook het systeem schoonspoelen.
· Koelvloeistof rood: rode koelvloeistof wordt soms nog wel eens verward met roze koelvloeistof, de roze kleur is dan iets donkerder. Sommige webshops noemen het rood / lila. Om verwarring te voorkomen, kun je het beste naar de codes kijken. Rode en roze koelvloeistof kun je herkennen aan de codes G12, G12+, maar ook G12++ en G13. Het is sinds 1996 verkrijgbaar en bevat geen silicaten, ook de ethyleen glycol is verbeterd. Later in dit artikel gaan we dieper in op de codes.
· Koelvloeistof geel: deze koelvloeistof is silicaatvrij. Het is op de markt gebracht voor de nieuwste Nissan en Renault auto’s.
· Koelvloeistof oranje: oranje koelvloeistof wordt met name gebruikt voor bedrijfsvoertuigen, zoals bouw- en landbouwvoertuigen, maar ook in schepen. De oranje SP15 variant is geschikt voor de nieuwere personenauto’s van Saab, Vauxhall en Opel.
· Koelvloeistof groen: groene koelvloeistof bevat silicaten, daarom krijgt het de code G11. Het is een van de oudste koelvloeistoffen voor personenauto’s. Je kunt het gebruiken voor auto’s die tot 1997 zijn gemaakt.
· Koelvloeistoftransparant: we hebben het steeds over de verschillende kleuren koelvloeistof, maar er is ook transparante koelvloeistof. Dit is in de meeste gevallen een long-life vloeistof die je pas na 5 jaar of 240.000 km hoeft te vervangen.
Nee, je kunt geen verschillende soorten koelvloeistof met elkaar mengen. Door de verschillende eigenschappen kan er een chemische reactie ontstaan, dit kan jouw auto ernstig beschadigen. Denk aan verstopte kanalen in het koelsysteem, maar ook een oververhitte waterpomp of thermostaat. Daarnaast kan het ook nog eens de radiator aantasten. Kortom, dure reparaties!
Als het echt niet anders kan, mag je de vloeistof wel mengen met water. Ga direct naar de garage om de auto te laten repareren, de monteur zal dan ook direct de koelvloeistof vervangen.
Uitzonderingen
Je mag wel G12 en G12+ koelvloeistof met elkaar mengen. Ook mag je G11 mengen met G12, er ontstaat dan wel een vreemde kleur. Dit kan voor verwarring zorgen bij een nieuwe eigenaar.
De kleur van de koelvloeistof helpt bij het herkennen van de juiste koelvloeistof. Echter, het zegt niets over de kwaliteit en weinig over de eigenschappen. Kijk altijd naar de codes en gebruik de koelvloeistof die wordt vermeld in de handleiding van jouw auto.
Aan koelvloeistof worden codes gekoppeld, zoals G11, G12, G12+, G12++, G13, maar bijvoorbeeld ook SP13 en SP15. Hieronder lees je wat deze codes betekenen.
Dit is de oudste koelvloeistof, die je vaak kunt herkennen aan de blauwe of groene kleur. G11 werd standaard gebruikt voor auto’s en vrachtwagens die voor 1997 werden gemaakt. Het bevat silicaten die een dikke beschermlaag creëren. De kans is dan ook groot dat je deze koelvloeistof dient te gebruiken, als jouw auto of vrachtwagen voor 1997 is gebouwd.
G12koelvloeistof kan geel of rood / roze zijn. Deze vloeistof bevat geen silicaten, dit voorkomt de beschadiging van aluminium onderdelen. Het wordt gebruikt voor de meeste auto’s die vandaag de dag op de weg rijden.
Je kunt G12+ koelvloeistof herkennen aan de lila kleur. Het heeft dezelfde eigenschappen als G12, echter ontstaat er geen vreemde kleur wanneer je het mengt met G11.
In tegenstelling tot G12 en G12+, bevat G12++ wel silicaten. Het is een hybride vloeistof.
G13 koelvloeistof werd geïntroduceerd door de Volkswagen groep. Deze vloeistof is minder schadelijk voor het milieu, dit komt omdat het glycerine bevat. G13 kun je herkennen aan de rode kleur. Als je een nieuwe auto hebt, is de kans groot dat hij G13 nodig heeft.
Soms kom je ook de codes SP11, SP12 en bijvoorbeeld SP15 tegen. Dit zijn de benamingen die worden gebruikt door bepaalde merken, SP11 is bijvoorbeeld gelijk aan G11. Het bevat veel hoogwaardige ingrediënten. Sommige type auto’s hebben deze koelvloeistof nodig.
De koelvloeistof die jouw auto nodig heeft, kun je kopen bij het tankstation, een dealer of online via een webshop.
Koelvloeistof Shell
De koelvloeistof van Shell is erg goed en wordt vaak ook gebruikt op professioneel niveau, zoals de autosport. Het is een longlife ++ vloeistof die zeer goed voor de motor is, kijk wel even of je het geschikte type aanschaft.
Ben je de handleiding van jouw auto kwijt? Dan is het soms lastig om te achterhalen welke koelvloeistof jouw auto nodig heeft. Gelukkig kun je tegenwoordig heel makkelijk de juiste koelvloeistof vinden door jouw kenteken in te vullen. Helaas is dit niet mogelijk in alle webshops.
Het bijvullen van de koelvloeistof lijkt een eenvoudige klus, dat is het ook, maar je moet wel op een aantal dingen letten.
1. Laat de motor afkoelen, vul nooit de koelvloeistof bij wanneer de motor nog warm is of is ingeschakeld. Op dit moment kan de koelvloeistof uit het reservoir spuiten en jou verwonden.
2. Als de motor is afgekoeld, open je de motorkap en draai je de dop van het koelreservoir.
3. Controleer de koelvloeistof, kijk of er bijvoorbeeld geen motorolie op drijft. Wanneer dit wel het geval is, dien je eerst naar een garage te gaan.
4. Als alles in orde is, giet je de koelvloeistof in het reservoir tot het max-streepje. Draai nu de dop op het reservoir en je bent gereed om te vertrekken.
Als je de koelvloeistof wilt vervangen, kun je dit eventueel zelf doen. Maar je kunt ook naar een garage gaan.
1. Koop de juiste kleur koelvloeistof, kijk ook naar de code.
2. Zorg dat de motor uit- en afgekoeld is.
3. Draai de verwarming van de auto op de hoogste stand.
4. Ga op zoek naar de radiatordop en draai hem los.
5. Pak een opvangbak en zet deze onder de radiateur, daar vang je de oude koelvloeistof in op. Als je het radiateur kraantje opent, loopt de koelvloeistof eruit.
6. Herhaal stap 5 voor de motor. Haal de motorplug los om de koelvloeistof uit de motor te verwijderen.
7. Als de motor en de radiateur leeg zijn, kun je de aftappunten weer aansluiten.
8. Controleer of er nog koelvloeistof in het koelreservoir zit, verwijder deze en maak het reservoir schoon.
9. Giet de nieuwe koelvloeistof in het reservoir en de radiateur.
10. Start nu de motor en laat deze een korte periode draaien. Als de lucht uit het systeem is, zal het koelvloeistofpeil dalen.
11. Schakel de motor uit en laat deze even afkoelen. Vul nu het reservoir bij tot het max-streepje. Draai de dop terug, het vervangen is geslaagd.
Wanneer jij de handleiding van jouw auto volgt, gebruik je altijd de juiste koelvloeistof. Ben je de handleiding kwijt? Maak dan gebruik van jouw kenteken, deze kun je op verschillende websites gebruiken om de juiste koelvloeistof te vinden.
Door de juiste koelvloeistof te gebruiken, verleng jij de levensduur van jouw auto. Op lange termijn kan de verkeerde koelvloeistof jouw motor beschadigen, omdat het koelsysteem niet optimaal werkt.
Meng ook nooit verschillende soorten koelvloeistof met elkaar! Dit kan bijvoorbeeld verstoppingen veroorzaken, door een chemische reactie kan de vloeistof veranderen in een dikke gel.
Koelvloeistof bijvullen is geen ingewikkelde taak, denk echter wel om jouw veiligheid. Schakel de motor uit en laat deze eerst afkoelen! Bij een warme of draaiende motor, spuit de koelvloeistof uit het reservoir wanneer je de dop losdraait. Dit wil je natuurlijk niet in jouw gezicht krijgen!
Heb je na het lezen toch nog vragen over het bijvullen van koelvloeistof? Vraag dan gerust hulp op ons forum!