Je auto zelf poedercoaten? Wij vertellen je er meer over!


zelf poedercoaten

Wil je meer weten over het zelf poedercoaten van jouw auto onderdelen? Lees dan snel verder! Wij vertellen je wat er mogelijk is, maar ook hoeveel je betaalt voor het poederlakken van auto-onderdelen. Bovendien leggen wij je uit hoe het poederlakproces verloopt.

Inhoudsopgave

 

Wat is poederlakken/poedercoaten?

Poederlakken (ook wel poedercoaten genoemd), is het aanbrengen van poeder op metaal. Het wordt niet alleen gebruikt voor auto-onderdelen, maar ook voor fietsen, brommers en bijvoorbeeld kantoormeubilair. Autoliefhebbers kiezen vaak voor het laten poedercoaten van velgen en/of remklauwen.


Hoe werkt poedercoaten?

Het poeder wordt aangebracht met een poedercoat pistool. Het poedercoatproces verloopt meestal volgens de onderstaande stappen.

·   Ophangen object: je hangt het auto-onderdeel aan een transportbaan met ophanggereedschap.

·   Object voorbehandelen: maak het object vet- en vuilvrij, bijvoorbeeld met chemische stoffen.

·   Object drogen: na de voorbehandeling, stop je het onderdeel in een poedercoat oven om te drogen.

·   Poedercoaten: wanneer het auto-onderdeel droog is, kun je deze poedercoaten in een poedercabine.

·   Moffelen: als er een egale laag poeder op het onderdeel zit, stop je deze terug in de oven om te verwarmen.

·   Controleer het object: laat het auto-onderdeel afkoelen en controleer deze op vlekken en vervuiling. De vlekken en de vervuiling kunnen ontstaan door een vervuilde oven of een slechte kwaliteit poeder.

Wanneer je niet tevreden bent met het eindresultaat, moet je de poedercoating laten verwijderen. Maar je kunt ook kiezen voor bijspuiten. Zorg wel dat je eerst nieuwe poeder koopt en de oven reinigt.


Hoe poedercoating verwijderen?

Poedercoating verwijder je door stripmethoden te hanteren. Je kunt kiezen uit de volgende stripmethoden:

·       Chemisch strippen;

·       Mechanisch strippen;

·       Thermochemisch strippen;

·       Thermisch strippen.

We lichten nu deze stripmethoden uit.

Chemisch strippen Bij deze manier van strippen worden er warme- of koude chemicaliën ingezet om de poedercoating te verwijderen. De chemicaliën zorgen dat de poedercoating opzwelt en oplost.

Mechanisch strippen Als je kiest voor mechanisch strippen, worden er straalmiddelen gebruikt om de coating te verwijderen. Je kunt denken aan water, zand, glasparels, of staalkogeltjes die met een hoge druk op het oppervlak worden geschoten. Op deze manier wordt de poedercoating los geschuurd.

Thermochemisch strippen Bij thermochemisch strippen wordt de poedercoating losgeweekt door hoge temperaturen en chemische reacties.

Thermisch strippen Het thermische strippen van poedercoating, is het verbranden van de poederlaag. Bij deze manier van strippen wordt er een extreem hoge temperatuur ingezet. De temperatuur kan oplopen tot zo’n 650 °C. Je moet dus zeker weten of jouw object deze temperatuur kan weerstaan.

Thermisch strippen kan op de volgende manieren:

·       Afbakken: bij deze methode wordt er een temperatuur gehanteerd van 340 tot 400°C. Het object wordt tijdens het afbakken gekoeld door een watervernevelingssysteem om schade te voorkomen. Bovendien optimaliseert dit de verbrandingssnelheid.

·       Afbranden: als je kiest voor deze methode gaat het object in een oven met een temperatuur tussen de 540 ° C en 650 °C. Zo zal de poedercoating zeer snel ontbranden.

·   Gefluïdiseerd bed: het onderdeel wordt in een tank gedompeld. In deze tank zit een heet medium dat zelfs het as verwijdert.


Wat is het verschil tussen poedercoaten en spuiten?

In beide gevallen wordt er een spuitpistool gebruikt, maar er is wel degelijk een verschil.

Zo is de kans groter dat je de perfecte kleur tegenkomt tussen een collectie spuitlak. Wanneer je kiest voor poedercoating moet je tot op heden genoegen nemen met een beperkte kleurkeuze. In vergelijking met poedercoating is spuitlak fijner, dit zorgt voor meer glans.

Ook op het gebied van schade is er een verschil. Een velg die is geverfd met spuitlak kan bij schade gemakkelijker hersteld worden, alleen het beschadigde deel dient opnieuw gespoten te worden. Een beschadigde poedercoating-velg moet voorzien worden van een geheel nieuwe laag. Echter loopt een velg met poedercoating minder snel schade op, velgen met spuitlak zijn een stuk gevoeliger voor steenslag en krassen.

De verschillen op een rijtje:

·       Meer kleurkeuze wanneer je kiest voor spuitlak.

·       Poedercoating geeft minder glans.

·       Poedercoaten is voordeliger.

·       Een velg met poedercoating loopt minder snel schade op.

·       Een velg met spuitlak is gemakkelijker te herstellen.


Zelf poederlakken met poedercoat set

Je kunt zelf jouw auto-onderdelen poederlakken met een poedercoat set, maar dit vereist wel wat training. Bovendien heb je naast een poedercoat set, een luchtcompressor, een oven en een haak nodig.

Zelf poedercoaten is voordeliger, maar als je er geen ervaring mee hebt, kan het resultaat tegenvallen. Als je zeker wilt zijn van het beste resultaat, adviseren wij je om jouw auto-onderdelen te laten poederlakken door een professional.


Wat kost poedercoaten velg of remklauw?

Voor een poedercoat set betaal je tussen de €99 en €5000. Daarnaast moet je rekening houden met het aanschaffen van een luchtcompressor, het poeder, maar ook het benodigde gereedschap en de oven.

Wanneer je een velg laat poedercoaten door een professional moet je rekening houden met het volgende:

·   Formaat: het formaat van de velg heeft invloed op de prijs, al zijn de verschillen niet enorm groot. Je moet rekening houden met verschillen van €5 tot €10.

·   De hoeveelheid velgen: ieder bedrijf hanteert zijn eigen werkwijze. Sommige bedrijven poederlakken alleen velgen per set van 4, dit om kleurverschil te voorkomen. Maar er zijn ook bedrijven die 1 velg spuiten. Voor het laten poedercoaten van een set velgen betaal je gemiddeld tussen de  €175 en €200.

·   Materiaal: het laten poedercoaten van stalen velgen is meestal voordeliger dan het laten poedercoaten van aluminium velgen. De marge is gemiddeld €25.

·   De kleur: ook de kleur heeft invloed op de prijs. Als je kiest voor bijvoorbeeld zwart betaal je meestal minder. De speciale kleuren zijn vaak duurder, omdat er speciale poedercoating wordt gebruikt om het effect te bereiken.

Kosten remklauw poedercoaten Het laten poedercoaten van een remklauw is meestal duurder, omdat het lastiger is om deze te demonteren. Dan is er ook nog een verschil tussen de standaard remklauwen en de performance remklauwen. Het laten poederlakken van een performance remklauw is in de meeste gevallen duurder. Net als bij een velg, heeft ook de kleurkeuze invloed op de totaalprijs.

Poedercoaten kosten voorbeeld

Het is lastig om de exacte kosten te benoemen, veel bedrijven hanteren namelijk een offerte. Dit omdat verschillende factoren invloed hebben op de totaalprijs. Je kunt een offerte aanvragen bij de volgende bedrijven:

·       De Velgendokter;

·       Meulendijks;

Het bedrijf: TH Poedercoaten BV hanteert wel duidelijke prijzen op hun website.

Neem in het geval van het laten poedercoaten van remklauwen contact op met de onderstaande bedrijven.

·       Procarwrap;

·       Slotexclusive;


Conclusie

Poedercoaten kun je zelf doen met een poedercoat set, of laten doen door een professional. De kosten hangen af van de kleur, het formaat van het auto-onderdeel en het materiaal.

Poedercoating is erg sterk als je het vergelijkt met spuitlak. Het is veel minder gevoelig voor schade, denk aan schade door opspringende steentjes. Het herstellen van schade is meestal wel duurder, omdat je de hele laag opnieuw moet aanbrengen.

Ook de kleuren zijn beperkt, binnen een collectie spuitlak kom je sneller de perfecte kleur tegen. Wil je wel een speciale kleur? Dan betaal je vaak al meer geld.

Poedercoating verwijderen wordt gedaan door stripmethoden te hanteren. Dit is iets wat je niet zelf kunt doen.

Heb je nog vragen over het poedercoaten van jouw auto-onderdelen? Bezoek dan ons auto forum. Of maak gebruik van de Problemcar bedrijvengids om een professional te vinden.