Als je met startkabels een auto gaat overstarten is het heel belangrijk dat je dit op de juiste wijze doet. Moderne auto's zitten vol electronica en een piekspanning (is eigenlijk een piekstroom) kan daarom bij verkeerd gebruik van startkabels veel schade aanrichten. In dit artikel leggen we uit hoe dit is te voorkomen door de startkabels in de juiste volgorde aan te sluiten.
Inhoudsopgave
Startkabels kan je op de volgende manier gebruiken:
De donorauto kan beschadigt raken als je deze laat lopen of op contact laat staan. Als om de een of andere reden de over te starten auto kortsluiting heeft, met name in de accu, kan dit een piekstroom veroorzaken in de donorauto. De accu van de donorauto werkt in zo’n geval als een buffer voor dergelijke piekstromen. Als de auto op contact staat of loopt kan een piekstroom doorwerken op de elektronica.
Verder is het belangrijk als je startkabels gaat gebruiken deze in de juiste volgorde op de accu aan te sluiten. Begin altijd met de Plus kabel op de lege accu te zetten. Daarna de Plus kabel op de donorauto. Vervolgens de Min kabel op de donorauto en dan als laatste de Min kabel op de lege accu.
Wacht een kleine minuut en start vervolgens de auto met de lege accu. En als deze loopt laat dan de startkabels wederom nog even een goede minuut aangesloten zodat de accu tijd krijgt om wat op te laden met aangesloten startkabels. Zet vervolgens de auto stil en maak de Min kabel los van de auto met de lege accu. Zet de auto op contact en kijk of de dashboard lampjes (zwak) branden.
Als deze branden betekent dit dat er in principe geen probleem is en de accu geen kortsluiting heeft. Sluit de Min kabel weer aan en start de auto opnieuw. Laat hem nu ook weer even een minuut lopen en verwijder dan pas de startkabels. Dat moet in omgekeerde volgorde. Je begint met de Min kabel van de pechauto los te halen en eindigt met de Plus kabel van de hulpauto.
Het gebeurt regelmatig dat mensen die na een 14 daagse trip naar een zonnig verblijf elders in de ze wereld terug komen op het vliegveld, bij de auto komen en deze niet wil starten. De accu is leeg of bijna leeg. Hoe dan ook de accu heeft te weinig power om de motor rond te krijgen. Daar sta je dan in je T-shirt en korte broek op een koud en winderig Schiphol.
Als je lid bent van de wegenwacht ben je hopelijk snel geholpen. Echter, als dat niet het geval is zoek je misschien hulp van een andere vakantieganger met de vraag of die toevallig startkabels heeft en je zou kunnen en willen helpen.
Je hebt geluk en er is iemand die startkabels heeft en je wel even wil helpen met het overstarten met gebruik van zijn startkabels.
Maar helaas, ondanks dat je de startkabels in de juiste volgorde hebt aangesloten gaat de motor nog steeds niet snel genoeg rond om de motor aan de praat te krijgen. Goede raad is duur in dat geval. Gelukkig geldt dat niet voor jou want je leest nu deze column en weet wat de oorzaak is dat het nog steeds niet is gelukt om de auto te starten.
De startkabels waren in dit geval te dun! Veel mensen kopen startkabels om in geval van nood te gebruiken om de auto met een lege accu weer aan de praat te krijgen. In de winkel hebben ze de keus uit een setje startkabels van 20 euro of een set van 45 euro. De meeste mensen denken dat de duurdere set voor de professional is die regelmatig een auto moet overstarten zoals garagehouders en hulpdiensten. Echter, het heeft niets te maken met het vaak moeten gebruiken van startkabels maar met de stroomdoorvoer.
Een goedkope set startkabels heeft een kleinere diameter dan de duurdere startkabels en kan gewoonweg niet genoeg stroom leveren. Als de accu van de pechauto helemaal leeg is zal de stroom die benodigd is om de auto te starten volledig geleverd moeten worden door de accu van de donorauto. De te dunne startkabels kunnen deze stroom niet snel genoeg leveren met als gevolg dat de pechauto nog steeds te langzaam rond gaat.
Afb. Startkabels met geisoleerde klemmen
Als de accu van de pechauto wat tijd krijgt om op te laden is er voor het starten minder stroom nodig van de donorauto dan wanneer de accu van de pechauto helemaal leeg is. Dit kun je bereiken door eerst de startkabels op de juiste wijze aan te sluiten en daarna de donorauto te starten en een 10 minuten te laten lopen.
In dit geval weet je de oorzaak dat de accu van de pechauto leeg is, namelijk door de 14 daagse vakantietrip waarbij de accu langzaam is leeggelopen door de stilstand. Dus is er geen reden om de donorauto niet te laten draaien om de accu van de pechauto op te laden. Het is wel verstandig om de pechauto niet op contact te laten staan en daarom moet je de sleutel ook uit het contactslot halen.
Je gaat maar even een kopje koffie drinken met je behulpzame mede vakantieganger en als je na een minuut of 10 terugkomt zal de accu redelijk opgeladen zijn. Hierbij zal je auto ofwel zelfstandig al kunnen starten of met behulp van de startkabels. Zoals eerder aangegeven moet de de donorauto eerst worden stilgezet en de sleutels uit het contactslot worden gehaald.
En als je thuis komt ga je zo snel mogelijk een set goede degelijke startkabels kopen!
In deze blog hebben we een korte uitleg proberen te geven hoe je startkabels moet aansluiten en gebruiken. Verder is het dus van belang dat je degelijke startkabels aanschaft. Dat kan een hoop ergernis schelen en wat tijd schelen. Tot slot nog een extra tip. Heb je de beschikking over een multimeter, dan kun je laadspanning meten. Als die minimaal 13 V aangeeft is de dynamo niet de oorzaak van de lege accu. We hebben eerder al een artikel geschreven over het testen van de accu, die is dan wellicht ook de moeite waard om even door te nemen!