Denk je dat de verstuivers van jouw auto kapot zijn? Ga dan zo snel mogelijk naar een garage voor de bevestiging. Het is namelijk niet verstandig om lang door te rijden met een kapotte verstuiver, het kan de motor ernstig beschadigen.
Daarom lees je in dit artikel wat een defecte verstuiver kan aanrichten, maar ook wat de symptomen zijn. Bovendien leggen we uit hoe je kunt voorkomen dat de verstuivers kapot gaan. Uiteraard vertellen we ook wat de functie van een verstuiver is.
Een verstuiver is een onderdeel dat zit gemonteerd in de cilinderkop. Ze voorzien de auto van brandstof. Een verstuiver spuit onder hoge druk de benzine/diesel in de cilinder. Dit is een zeer secuur proces.
De “verstuiver (ook wel injector genoemd)”, lijkt op een pen. Hoeveel verstuivers er in een auto zitten, hangt af van de hoeveelheid cilinders. In de meeste auto’s zitten drie of vier cilinders, maar er zijn ook auto’s met zestien cilinders. Als jouw auto drie cilinders heeft, heeft deze dus ook drie verstuivers.
In de cilinder gaat de inlaatklep open, op dit moment wordt er lucht aangezogen. Wanneer de inlaatklep weer sluit, wordt de aangezogen lucht samengeperst. Dit zorgt voor een stijgende temperatuur.
Als de zuiger bijna bovenaan is, spuit de verstuiver onder hoge druk een dosis brandstof. Deze brandstof zal door de hoge temperatuur verbranden.
We bespreken nu de verschillende soorten verstuivers.
· Tapverstuiver: deze soort verstuiver is terug te vinden in dieselmotoren die beschikken over een indirecte brandstofinspuiting. De diesel wordt eerst gespoten in de wervel- of voorkamer. In deze kamer mengt de diesel zich met lucht, zo ontstaat er een ontvlambaar mengsel.
· Gatverstuiver: deze verstuiver zit in dieselmotoren met een directe brandstofinspuiting. Hij beschikt over verschillende inspuitopeningen, deze spuiten de diesel direct in de cilinder. De openingen zijn exact afgestemd op de contouren van de verbrandingskamer.
· Tweetrapsverstuiver: dit is een gatverstuiver met twee veren, een zwakke en sterke veer. De zwakke veer zal bij lage druk worden getriggerd, op dit moment wordt er beetje brandstof gespoten, ook wel de voorinspuiting genoemd. Dit zal het verbrandingsproces inleiden. De naald van de zwakke veer zit aangesloten op een aanslag, deze aanslag zit weer aangesloten op de sterke veer. Als de gebruikelijke openingsdruk is bereikt, zal de rest van de brandstof onder hoge druk worden ingespoten om het verbrandingsproces compleet te maken. De tweetrapsverstuiver wordt gebruikt voor dieselmotoren met een directe brandstofinspuiting, om de “dieselklop (trillingen in de cilinder)” te verminderen. Deze trillingen ontstaan door een te snelle drukstijging.
· Elektromagnetisch bediende verstuiver: deze verstuiver wordt gebruikt voor common-rail dieselmotoren. De bediening van de verstuiver wordt geregeld door een elektromagneet. Het motormanagement weet wanneer de verstuiver moet openen en sluiten. Dit kan het management aflezen aan de stand van het gaspedaal, het toerental, de motorpositie, maar ook de temperatuur en belasting.
· Piëzo injector: dit is een verstuiver die gebruikt wordt in benzine- en dieselmotoren. In de piëzo injector zit een element, deze wordt korter of langer wanneer de spanning toe- of afneemt. Omdat de verandering in lengte maar een verschil heeft van duizenden millimeters, kan de naald zich niet volledig openen om de brandstof in te spuiten. Dit probleem wordt verholpen door de aaneengeschakelde piëzo-kristallen, zo kan de naald een grotere slag maken.
· Pompverstuiver: een pompverstuiver kom je regelmatig tegen in een Volkswagen. Echter worden ze niet meer gebruikt in nieuwe auto’s vanwege de emissie-eisen. Een pompverstuiver past een directe inspuiting toe. De brandstof wordt door een elektrische brandstofpomp vanuit de tank naar de pompverstuiver gepompt.
Het is lastig om een exact aantal jaren of kilometers te noemen. De verstuivers slijten door het gebruiken van de auto, dit kun je niet tegenhouden. Wel kan het tanken van onzuivere brandstof de levensduur verkorten, deze brandstof zorgt voor een snellere slijtage. Met onzuivere brandstof doelen wij op de verkeerde brandstof of brandstof uit het buitenland.
Ook de staat van het brandstoffilter heeft invloed op de levensduur van een injector. Als het brandstoffilter niet regelmatig vervangen wordt, komt verontreiniging vanuit de tank in aanraking met de verstuivers, dit zorgt voor een nog snellere slijtage.
Sommige mensen rijden 300.000 kilometer met dezelfde verstuivers, terwijl andere mensen ze laten vervangen bij 200.000 kilometer.
· Het vermogen gaat omlaag.
· De auto verbruikt meer brandstof.
· De auto wil lastig starten.
· Je ruikt uitlaatgassen in de auto.
· Veel rook bij acceleratie.
· De motor maakt een tikkend geluid.
Nadieselen Ook kan de motor blijven lopen als je het contact uitzet, dit wordt nadieselen genoemd. De motor blijft op dit moment onregelmatig doorlopen, dit zorgt voor een schuddende auto.
Heb je nog vragen? Neem contact op met een specialist via ons auto technische forum.
Het is niet verstandig om door te rijden met een defecte verstuiver. Een defecte verstuiver kan de cilinder laten scheuren en uiteindelijk de motor slopen.
Als je het vermoeden hebt dat jouw verstuivers kapot zijn, kun je ze laten testen door een specialist. Dit wordt gedaan met behulp van een speciale testbank. Vaak beschikken deze testbanken over een database met de officiële testwaardes van de fabrikant. Zo ontstaat er een duidelijk beeld van de staat van de verstuivers.
Bij het testen van de verstuivers vinden de volgende stappen plaats.
· De elektriciteit wordt gecontroleerd.
· Er wordt gekeken naar de dichtheid van de verstuivers.
· De retouropbrengst wordt gemeten.
· De calibratiecode wordt gecontroleerd.
Inspuitvolume Ook wordt er gekeken naar het inspuitvolume.
· Bij het stationair draaien van de auto.
· De deellast van het inspuitvolume.
· Het volume bij vol vermogen.
· Volume voor- en na-inspuiten.
Beoordeling De testresultaten worden vervolgens naast de symptomen van auto gelegd. Zo kan de monteur bepalen of er eventueel één of meerdere verstuivers vervangen moeten worden. Maar het kan ook zo zijn dat alle verstuivers in orde zijn en de symptomen door een ander onderdeel veroorzaakt worden.
Op zoek naar een specialist die jouw verstuivers kan testen? Maak gebruik van onze bedrijvengids!
Voor het laten vervangen van een verstuiver betaal je gemiddeld tussen de €200 en €300. Als er dus drie verstuivers kapot zijn, betaal je zes tot negenhonderd euro. De exacte kosten hangen af van de auto die hebt.
Verstuivers reviserenJe kunt ook kiezen voor een verstuiver revisie. Bij een revisie worden de verstuivers gecontroleerd, indien nodig worden de mondstukken vervangen. Tijdens het reviseren wordt het verstuiverhuis gereinigd in een ultrasonisch bad. Als dit klaar is worden de verstuivers afgesteld op de correcte openingsdruk. De kosten verschillen per bedrijf en per auto. Je moet rekening houden met een bedrag tussen de €175 en €265 per verstuiver.
Verstuivers online bestellenWanneer je zelf je verstuiver wilt gaan vervangen kan je deze ook eenvoudig online bestellen. Vaak is het een kwestie van je kenteken invoeren en dan weet je direct welke je moet hebben. Hier zou dat bijvoorbeeld kunnen.
Verder kan je in onze bedrijvengids op zoek gaan naar een monteur die jouw verstuivers kan vervangen of reviseren.
Het is mogelijk om zelf een verstuiver te vervangen. Je moet echter wel over het juiste gereedschap beschikken en ervaring hebben met het vervangen van auto onderdelen. We leggen hieronder in een aantal stappen uit hoe je een verstuiver vervangt.
Stap 1 Zoek in het onderhoudsboekje van jouw auto welke verstuivers er in jouw cilinders zitten. Kun je het niet vinden? Vraag het dan op ons forum! Koop vervolgens de juiste cilinders.
Stap 2 Maak altijd gebruik van een veiligheidsbril en werkhandschoenen voordat je begint met de vervanging. En zorg dat er geen brandbare vloeistoffen of objecten in de werkplek liggen
Stap 3 Begin met het testen van de injectoren. Luister en kijk goed naar de motor. Bekijk ook zeker de waarschuwingslampjes op het dashboard. Maak eventueel gebruik van een OBD scanner om de motor uit te lezen.
Stap 4 Haal alle druk van de leidingen. Je kunt de druk wegnemen door het ventiel een beetje los te draaien. Laat de auto een tijdje lopen om alle druk te verwijderen en totdat alle brandstof is verbruikt.
Stap 5 Sluit nu de brandstofleidingen af. Deze leidingen kun je vinden aan iedere verstuiver. Sluit alle leidingen af, dus ook de hoofdleiding. Maak eventueel gebruik van het onderhoudsboekje om de leidingen te lokaliseren. Als je alle leidingen hebt losgemaakt kun je deze voorzichtig verwijderen, zo voorkom je dat er een goed-functionerende verstuiver kapotgaat. Heeft jouw auto geen brandstofleiding? Dan kun je direct beginnen met het afkoppelen van de verstuivers.
Stap 6 Maak de schroeven van de verstuivers los met een platte schroevendraaier om de verstuivers te ontkoppelen.
Stap 7 Verwijder de verstuivers voorzichtig. Dit kun je doen met behulp van een speciale tang, zoek online welke tang je nodig hebt voor jouw auto. Trek niet met volle kracht, zorg ook dat er niets in het overgebleven gat valt.
Stap 8 Plaats nu de nieuwe verstuivers en maak alles vast zoals het zat. Maak eventueel gebruik van nieuwe materialen om de vernieuwing compleet te maken.
Stap 9 Zit alles weer vast? Controleer dan of er geen lekken in de brandstofleidingen zitten. Dit doe je door de motor te starten en een beetje brandstof in de leidingen te gieten. Sijpelt er geen brandstof uit de leidingen? Dan is alles in orde.
Stap 10 Ga nu een stukje rijden en controleer of de symptomen weg zijn. Luister en kijk of alles goed werkt, denk aan het geluid van de motor en waarschuwingslampjes die eventueel gaan branden.
Over het algemeen gaan verstuivers lang mee. Moet je alle verstuivers vervangen bij een defect? Nee, in de meeste gevallen is het vervangen van alleen de kapotte verstuiver voldoende. Er zijn verschillende soorten verstuivers voor diesel- en benzinemotoren, welke je nodig hebt kun je meestal vinden in het onderhoudsboekje van jouw auto.
Voor het laten vervangen of reviseren van verstuivers, betaal je gemiddeld tussen de €175 en €300 per verstuiver. Het is ook mogelijk om zelf jouw verstuivers te vervangen, echter is dit wel lastig wanneer je weinig verstand hebt van auto’s.
Je kunt de verstuivers laten testen door een specialist, deze kan bevestigen of de verstuivers vervangen moeten worden met behulp van een speciale testbank. Blijkt uit de test dat er een verstuiver defect is? Laat deze dan direct vervangen, doorrijden met een kapotte verstuiver kan resulteren in een gescheurde cilinder en uiteindelijk een defecte motor.
Bekijk hieronder vragen die eerder werden gesteld over verstuivers.
Verstuivers Mercedes Benz A-klasse 2017
Probleem verstuivers Volkswagen Caddy 2003?
Peugeot Expert uit 2001 start niet meer na vervangen verstuivers