close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Luchtmassameter kapot? Dit zijn de symptomen en oplossingen!

 

luchtmassameter kapot

Is de luchtmassameter kapot? Of denk je dat deze kapot is? Dan kan dit artikel jou uitsluitsel geven. Je kunt tijdelijk doorrijden met een kapotte luchtmassameter, maar dit is niet verstandig. Op lange termijn kan het de motor beschadigen.

Wij leggen je in dit artikel uit hoe je een defecte of vervuilde luchtmassameter kunt herkennen. Daarnaast vertellen we hoe je de luchtmassameter kunt testen en reinigen, maar gaan we ook dieper in op de oorzaak en de reparatiekosten.

Inhoudsopgave

 

Wat doet een luchtmassameter?

De luchtmassameter (LMM) meet hoeveel buitenlucht er in de motor terechtkomt, de motor heeft namelijk lucht nodig bij de verbranding van brandstoffen. Aan de hand van deze meting weet de auto precies hoeveel brandstof er ingespoten moet worden, dit zorgt voor een zuinige auto en een schonere uitstoot.

Maar de luchtmassameter helpt de motor niet alleen bij het bepalen van de inspuiting van brandstof. De LMM geeft de motor ook informatie over het ontstekingstijdstip, het stationaire toerental en de actieve koolstofklep.

Het is een sensor die is gemonteerd tussen de gasklep en het luchtfilterhuis.

Heb je nog vragen? Vraag het aan een specialist op ons autoforum.


Luchtmassameter kapot symptomen

Wanneer de luchtmassameter kapot of smerig is kun je dit herkennen aan de volgende symptomen:

  • De topsnelheid gaat omlaag.
  • Je auto verbruikt meer brandstof.
  • De auto stottert wanneer je gas geeft.
  • Het toerental gaan omhoog bij stationair draaien en de auto schokt.
  • Het dashboard toont een lampje terwijl je tijdens het rijden geen problemen ervaart.
  • De auto wil lastig starten.

Het lampje op het dashboard gaat branden omdat de lucht-brandstofverhouding niet optimaal is, dit is vaak een teken van een vervuilde luchtmassameter.

Oorzaak kapotte luchtmassameter

Een luchtmassameter gaat meestal kapot door vervuilde buitenlucht die langs de sensor komt, denk aan stof en ander vuil. Op dit moment zijn de metingen niet meer optimaal en wordt er verkeerde informatie gegeven aan de boordcomputer (ECU).

De levensduur van een luchtmassameter hangt af van een aantal factoren, zoals:

  • De hoeveelheid lucht (bij hard rijden wordt er meer lucht aangezogen).
  • De luchtvochtigheid.
  • Hoe vaak je stilstaat met de auto.
  • De kwaliteit van de luchtmassameter.

Sommige mensen rijden vijftigduizend kilometer met een luchtmassameter, terwijl een ander de meter pas na tweehonderdvijftigduizend kilometer vervangt. Blijf niet te lang doorrijden met een kapotte of vervuilde LMM, de niet-optimale metingen brengen de motor in de war. Dit kan op lange termijn resulteren in een beschadigde motor.


Hoe kun je een luchtmassameter testen?

Je kunt het functioneren van de luchtmassameter op verschillende manieren testen. Wij bespreken nu de verschillende testmethodes.

Ontkoppel de luchtmassameter Zet de motor aan en ontkoppel de luchtmassameter. Het stationair-toerental gaat nu omhoog, dit is normaal. Ga nu een stukje rijden. Zijn de symptomen weg tijdens het rijden? Dan is de kans groot dat de LMM kapot is.

Met OBD2-scanner Sluit de scanner aan op de diagnoseaansluiting van jouw auto en start het programma. Begin nu het inlaatsysteem te scannen en lees vervolgens de foutcodes uit. Laat het systeem de fouten herstellen.

De onderstaande foutcodes wijzen meestal richting een vervuilde luchtmassameter:

·        P0100;

·        P0102;

·        P0103.

Doormeten met een multimeter

·        Stap 1: schakel de motor in. Zoek de luchtmassameter met behulp van de handleiding van jouw auto. Haal vervolgens de twee draden uit elkaar.

·        Stap 2: verschuif de pakking die voor de stekker zit opzij, zo kom je bij de aansluitingen. Sluit nu de kabels van de multimeter aan op de aansluitingen.

·        Stap 3: doe de multimeter aan en zet hem op gelijkstroommetingsstand en stel hem in op een grenswaarde van 20 volt.

·        Stap 4: zet nu de multimeter in weerstandsstand en meet de afgelezen waarden op de desbetreffende aansluitingen op.

Heb je nog vragen over het testen van de luchtmassameter? Stel ze via ons auto technische forum.

 

Luchtmassameter reinigen? Zo doe je het!

De luchtmassameter schoonmaken is in sommige gevallen voldoende om de problemen te verhelpen. Kom je barsten of scheuren tegen tijdens het demonteren van de luchtmassameter? Dan moet de meter vervangen worden en heeft schoonmaken geen zin. Gebruik de onderstaande handleiding om de LMM schoon te maken.

Benodigdheden:

·        Luchtmassameter reiniger;

·        Ringsleutels;

·        Platte- en kruiskopschroevendraaiers;

*De volgorde van reinigen kan lichtelijk verschillen per auto, de volgorde is afhankelijk van de ligging van de luchtmassameter.

·        Stap 1: zet het contact uit en verwijder de negatieve pool van de accu.

·        Stap 2: verwijder de aansluiting van de LMM.

·        Stap 3: verwijder nu de slangklem, het filter en het luchtfilterhuis. Kortom: alle onderdelen die de toegang tot de luchtmassameter blokkeren.

·        Stap 4: maak nu de luchtmassameter los.

·        Stap 5: gebruik de luchtmassameter reiniger om het werkende gedeelte van de meter te reinigen. Veeg het vuil weg met een zachte doek en laat de LMM vervolgens drogen aan de lucht.

·        Stap 6: verwijder het vuil aan de binnenkant van het gaasje en de luchtslang.

·        Stap 7: sluit alles weer aan en scan het inlaatsysteem met een OBD2-scanner, wis de eventueel getoonde foutcodes.

·        Stap 8: zet de motor aan en controleer op symptomen. Maak eventueel ook een testrit.

 

luchtmassameter reinigen


Hoeveel kost het om een luchtmassameter te vervangen?

Wanneer je de luchtmassameter zelf hebt gereinigd, weet je ook hoe je deze moet vervangen. De prijs van een luchtmassameter is afhankelijk van het type auto. Er zijn luchtmassameters die €35 kosten, maar er zijn ook varianten die €2400 kosten.

Liever de LMM laten vervangen? Het vervangen van een luchtmassameter is een eenvoudige klus, een monteur is er hooguit een uur mee bezig. Vraag altijd eerst een offerte, zo weet jij wat je moet betalen.

Zoek nu een garage in onze bedrijvengids.

 

Conclusie

Wanneer de luchtmassameter kapot of vervuild is, hoef je niet direct te schrikken. In de meeste gevallen kun je de luchtmassameter zelf reinigen of vervangen, bovendien is het onderdeel voor de meeste auto’s erg betaalbaar.

Blijf niet te lang doorrijden met een defecte of vervuilde luchtmassameter, door de slechte metingen kan de motor beschadigen.

Stel nu een vraag over jouw luchtmassameter via ons autoforum. De onderstaande vragen werden eerder gesteld.

Alfa Romeo Spider 1998 | Luchtmassameter kapot?

Waar zit de luchtmassameter bij de Chevrolet Nubira Station Wagon uit 2009?

Renault Mégane Estate luchtmassameter storingen.