De MAF sensor staat voor Mass Air Flow of in het Nederlands Luchtmassameter (LMM). De MAF Sensor zit gemonteerd tussen het luchtfilter en de gasklep en meet de hoeveelheid lucht (volume of massa) die aangezogen wordt door de motor. Bij een foutief, in dit geval te hoog, signaal gaat het storingslampje branden en als de auto wordt uitgelezen met een diagnoseapparaat zal deze code verschijnen: P0103.
Onderstaand de meest voorkomende storingen bij foutcode P0103:
Dit zijn de mogelijke oorzaken van de foutcode:
Om de storing op te lossen kan je de volgende stappen doorlopen:
Als daar niets mis mee lijkt te zijn:
Een goede monteur kan deze storing vrij snel, binnen een uur, lokaliseren. De gemiddelde prijs van een MAF-sensor bedraagt 150 euro. Afhankelijk van het uurtarief van je garage kan je dan de berekening voor jezelf maken.
De MAF-sensor meet de luchthoeveelheid die wordt aangezogen door de motor. De ECU krijgt deze informatie en bepaalt aan de hand hiervan de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten. De MAF sensor heeft 3,4 of 5 elektrische aansluitingen.
Als er 3 draden zijn betreft het een 12V voeding, een massadraad en een signaaldraad. Bij 4 draden zit er nog een extra massa draad aangesloten om het signaal te stabiliseren. Maar in de meeste gevallen zijn er 5 draden aangesloten en dat komt omdat er dan in de behuizing nog een inlaatlucht temperatuursensor zit
In dat geval zijn er de 3 draden voor de luchtmassameter zelf, spanning, massa en signaal, en 2 draden voor de temperatuursensor, een voeding van 5V en een signaaldraad.
Bij een probleem met de MAF sensor zal er een storingslampje oplichten en kunnen er naast foutcode P0103 nog andere codes worden gezet, zoals P0100, P0101. P0102, P0104.