Als deze foutcode wordt uitgelezen is er een probleem met het brandstofmengsel.
P0300 betekent namelijk een cilinderoverslag bij alle cilinders, dus niet expliciet bij 1 specifieke cilinder. Hiervoor zijn vele mogelijke oorzaken te vinden
Daarmee is het ook lastiger om een goede diagnose te kunnen stellen want als er bij alle cilinders ontstekingsproblemen worden vastgesteld is er meestal meer aan de hand dan alleen een kapotte bougie.
Onderstaand de mogelijke oorzaken bij deze foutcode:
Begin altijd met uitlezen. Vooral moet er gekeken worden of er nog andere foutcodes zijn die je een hint kunnen geven. Kijk ook hoe de Fuel Trims zijn. Zie daarvoor ook de column over Fuel trims om een idee te krijgen wat je daar mee kunt.
Mocht je daar niet veel wijzer van worden, dan is de eerste stap om goed rond de motor te kijken naar vacuümlekken, beschadiging van bedrading en loshangende stekkers.
Begin dan met de bougies te checken. Als ze versleten zijn is dit vaak te zien aan een te grote elektrode afstand.
Check gelijk ook de bobines. Als die verweerd zijn kunnen ze door vochtinwerking ook een slechte vonk en overslag veroorzaken
Als dit het niet is, check dan de brandstofdruk. Een te lage brandstofdruk kan ook een overslag probleem veroorzaken, mogelijk door een verstopt brandstoffilter
Ook kan de timing niet correct zijn, b.v. door een uitgerekte distributieketting of haperende nokkenas sensor
En tot slot kun je de injectoren laten controleren, maar aangezien dat een kostbare operatie is kan het zinvol zijn om eerst de injectoren te reinigen.
Advies is wel om niet heel lang te blijven doorrijden met deze code omdat dit de katalysator ernstig kan beschadigen!