P0401 EGR Klep: te weinig doorlaat

De EGR Klep heeft als functie om uitlaatgassen nogmaals via de inlaat te her verbranden.  

Als het storingslampje gaat branden en bij het uitlezen de code P0401 verschijnt duidt dit op een probleem met de EGR Klep.

 

Symptoom van deze storing

  • Het storingslampje gaat branden
  • Inhouden, auto kan na verloop van tijd ook in noodloop gaan

 

Mogelijke oorzaak van de P0401 code

  • Vervuilde EGR Klep waardoor de klep niet goed opent
  • Vervuiling waardoor de EGR buis verstopt zit
  • Defecte EGR Klep
  • Bedrading beschadigd
  • Slechte of gecorrodeerde stekkeraansluiting
  • Sporadisch is een defect in de ECU de oorzaak
  • Bij dieselmotoren kan er een probleem zijn met de verschildruksensor van het roetfilter

 

Werkwijze om deze storing op te lossen

  1. Begin met het uitlezen van de ECU
  2. Controleer de bedrading op beschadiging
  3. Controleer de stekkerverbindingen
  4. Kijk ook of de pin aansluitingen van de stekkers zelf niet beschadigd of verbogen zijn.

Als daar niets mis mee lijkt te zijn:

  1. Ga op zoek naar een schema
  2. Check aan de hand van het schema de voedingsspanning, signaalspanning en massa van het component.
  3. Check de voeding en massa
  4. Start de auto en check de spanning op de signaaldraad, deze zou bij stationair draaien net iets boven de 0 Volt moeten zijn. De klep wordt dan namelijk niet aangestuurd
  5. Bij optrekken en  afremmen wordt de klep ook niet aangestuurd en ook daar moet de signaalspanning net iets boven de 0 Volt zijn.
  6. Alleen bij rijden in deellast (cruise snelheid) moet de waarde op de signaaldraad richting 5 Volt gaan, hetgeen betekent dat de klep wordt aangestuurd.
  7. De EGR Klep wordt aangestuurd middels een variërende spanning en deze kun je het beste meten met een scoop

 

Wat kost het bij een garage?

Een goede monteur kan deze storing vrij snel, binnen een uur, lokaliseren. De gemiddelde prijs van een EGR Klep bedraagt 250 euro.

 

Extra informatie over de werking van de EGR Klep

De EGR Klep is bedoeld om emissiewaarden te verlagen. Dit wordt gedaan door een deel van de uitlaatgassen opnieuw te verbranden.

De EGR Klep zit gemonteerd tussen de uitlaat en het inlaatspruitstuk. De klep wordt aangestuurd vanuit de ECU.

Bij stationair draaien, gas geven en gas loslaten wordt de klep niet aangestuurd en zal dan gesloten moeten zijn. Bij deellast, dus bij cruise snelheid, zal de klep worden bediend en open gaan.

Bij een probleem met de EGR Klep zal er een storingslampje oplichten en kan naast mogelijk andere foutcodes P0401 worden getoond. 

Als alleen de foutcode P0401 wordt weergegeven duidt dit erop dat de egr-klep dicht blijft staan, meestal door vervuiling. Dit kan soms met een goede EGR reiniger worden verholpen. 

Bij een probleem met de EGR Klep zal er een storingslampje oplichten en kunnen er naast foutcode P0401 nog andere codes worden gezet, zoals P0402, P0403.