👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
De gasklepmotor is een onderdeel van het elektronische gasklephuis. In het verleden werd de gasklep rechtstreeks door het gaspedaal bediend middels een gaskabel.
Maar tegenwoordig hebben we een elektronisch gaspedaal waar zich een variabele weerstand op bevindt die de stand van het gaspedaal middels een elektrisch signaal doorgeeft aan de computer.
De computer verwerkt dit signaal en stuurt de motor van het elektronische gasklep aan. Op het elektronische gasklephuis zit naast een elektromotor die de gasklep aanstuurt ook een elektronisch moduul dat de stand van het gasklep weer terugstuurt naar de computer.
Foutcode P2103 heeft betrekking op het functioneren van het gasklephuis.
Foutcode P2103 heeft betrekking op de werking van het gasklephuis en is een algemene code die voor alle voertuigen dezelfde informatie aangeeft.
In de moderne auto’s is het gasklephuis elektrisch bediend via de ECU (computer). Afhankelijk van de gewenste hoeveelheid lucht zal de computer de gasklep aansturen om verder open of dicht te gaan.
De variabelen waarmee rekening wordt gehouden om de gasklep aan te sturen zijn onder andere de temperatuur, de stand van het gaspedaal en de gemeten lucht door de luchtmassameter.
Als de gasklep niet of onvoldoende reageert zal het storingslampje oplichten en als bij het uitlezen van de computer foutcode P2103 verschijnt houdt dat in dat het signaal om de gasklep aan te sturen te hoog is.
* Het storingslampje op je dashboard gaat branden
* Stationairloop is onregelmatig
* Slecht of niet reageren op het gasgeven / inhouden
* Moeilijk of slecht aanslaan
* Auto kan in noodloop gaan
* Bedrading beschadigd
* Vacuumlek
* Stekkerverbinding gecorrodeerd of beschadigd
* Gasklephuis mechanisch defect
* Gasklep blijft door koolaanslag plakken
* Sporadisch is een defect in de ECU de oorzaak
Om de storing op te lossen kan je de volgende stappen doorlopen:
1. Begin met het uitlezen van de ECU
2. Controleer de bedrading op beschadiging
3. Controleer de stekkerverbindingen op het gasklephuis
4. Kijk ook of de pin aansluitingen van de stekkers beschadigd of verbogen zijn.
5. Controleer de gasklep op koolaanslag waardoor hij vast gaat zitten
Als daar niets mis mee lijkt te zijn:
1. Ga op zoek naar een schema
2. Check aan de hand van het schema de voedingsspanning, de signaalspanning en de massa
3. Zo kun je eenvoudig controleren of de voedingsspanning en massa in orde zijn. Is dat niet in orde, weet je dat je daar eerst verder onderzoek naar moet doen.
Een goede monteur kan deze storing vrij snel, binnen twee uur, lokaliseren. De gemiddelde prijs van een gasklephuis varieert van 100 tot wel 500 euro. Afhankelijk van het uurtarief van je garage kan je de kosten inschatten.
Het gasklephuis zit gemonteerd op het inlaatspruitstuk. De klep in het gasklephuis wordt bediend door een elektromotor, die via de ECU een voedingsspanning en massa aansluiting heeft.
Fig1. schematische voorstelling gasklephuis met positiesensor en regelmotor
In het gasklephuis zit de motor die de klep bedient en een positiesensor. Deze positiesensor geeft de openingstoestand van de gasklep door aan de ECU.
Afhankelijk van de benodigde hoeveelheid lucht stuurt de computer de elektromotor aan en via de positiesensor weet de ECU hoever de gasklep open staat.
Op de voedingsdraad van de motor moet 12V komen en op de signaaldraad 0.1 - 4.8 Volt.
Bij een probleem met het gasklephuis zal er een storingslampje oplichten en kunnen er naast foutcode P2103 nog andere codes worden gezet, zoals P2100, P2101en P2102.
Een voorbeeld waarin deze foutcode voorkomt vind je hier: https://problemcar.nl/topic/audi/gloeidraad-knippert-194894