P2102 Gasklepmotor: signaalspanning te laag

P2102 Gasklepmotor: signaalspanning te laag

 

De gasklepmotor is een onderdeel van het elektronische gasklephuis. In het verleden werd de gasklep rechtstreeks door het gaspedaal bediend middels een gaskabel. Maar tegenwoordig hebben we een elektronisch gaspedaal waar zich een variabele weerstand op bevindt die de stand van het gaspedaal middels een elektrisch signaal doorgeeft aan de computer.

De computer verwerkt dit signaal en stuurt de motor van de elektronische gasklep aan. Op het elektronische gasklephuis zit naast een elektromotor die de gasklep aanstuurt ook een elektronisch moduul dat de stand van het gasklep weer terugstuurt naar de computer.

Foutcode P2102 heeft betrekking op het functioneren van het gasklephuis.

Wat betekent de foutcode P2102

Foutcode P2102 heeft betrekking op de werking van het gasklephuis en is een algemene code die voor alle voertuigen geldt. In de moderne auto’s is het gasklephuis elektrisch bediend via de ECU (computer). Afhankelijk van de gewenste hoeveelheid lucht zal de computer de gasklep aansturen om verder open of  dicht te gaan.

De variabelen waarmee rekening wordt gehouden om de gasklep aan te sturen zijn onder andere de temperatuur, de stand van het gaspedaal en de gemeten lucht door de luchtmassameter.

Als de gasklep niet voldoende reageert zal het storingslampje oplichten en als bij het uitlezen van de computer foutcode P2102 verschijnt houdt dat in dat het signaal om de gasklep aan te sturen te zwak is.

Symptoom van de storing

  •        Het storingslampje op je dashboard gaat branden
  •        Stationairloop is onregelmatig
  •        Slecht reageren op het gasgeven / inhouden
  •        Moeilijk of slecht aanslaan
  •        Auto kan in noodloop gaan

Mogelijke oorzaak van foutcode P2102

  •        Bedrading beschadigd
  •        Vacuumlek
  •        Stekkerverbinding gecorrodeerd of beschadigd
  •        Gasklephuis defect
  •        Sporadisch is een defect in de ECU de oorzaak

Werkwijze om deze storing op te lossen

Om de storing op te lossen kan je de volgende stappen doorlopen:

  1.        Begin met het uitlezen van de ECU
  2.        Controleer de bedrading op beschadiging
  3.        Controleer de stekkerverbindingen op het gasklephuis
  4.        Kijk ook of de pin aansluitingen van de stekkers zelf niet beschadigd of verbogen zijn.

Als daar niets mis mee lijkt te zijn:

     

  1.       Ga op zoek naar een schema
  2.       Check aan de hand van het schema de voedingsspanning, de signaalspanning en de massa
  3.       Zo kun je eenvoudig controleren of de voedingsspanning en massa in orde zijn. Is dat niet in orde, weet je        dat je daar eerst verder onderzoek naar moet doen

 

Wat kost het bij een garage?

Een goede monteur kan deze storing vrij snel, binnen twee uur, lokaliseren. De gemiddelde prijs van een gasklephuis varieert van 100 tot wel 500 euro. Afhankelijk van het uurtarief van je garage kan je de kosten inschatten.

Extra informatie over de werking van het gasklephuis

Het gasklephuis zit gemonteerd op het inlaatspruitstuk. De klep in het gasklephuis wordt bediend door een electromotor, die via de ECU een voedingsspanning en massa aansluiting heeft.

 

 Fig1. schematische voorstelling gasklephuis met positiesensor en regelmotor

In het gasklephuis zit de motor die de klep bedient en een positiesensor. Deze positiesensor geeft de openingstoestand van de gasklep door aan de ECU.

Afhankelijk van de benodigde hoeveelheid lucht stuurt de computer de elektromotor aan en via de positiesensor weet de ECU hoever de gasklep open staat.

Op de voedingsdraad van de motor moet 12V komen en op de signaaldraad 0.1 - 4.8 Volt.

Bij een probleem met het gasklephuis zal er een storingslampje oplichten en kunnen er naast foutcode P2102 nog andere codes worden gezet, zoals P2100, P2101 en P2103.

Hier een topic dat deze foutcode behandelt: https://problemcar.nl/topic/suzuki/alleen-stationair-draaien-van-de-motor-225711