De inlaatlucht temperatuur sensor meet de temperatuur van de instromende buitenlucht. Dit wordt gebruikt door de computer om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten. Als het storingslampje gaat branden en bij het uitlezen de code P0112 verschijnt duidt dit op een probleem met de inlaatlucht temperatuur sensor.
Het storingslampje zal gaan branden. Verder kan het verbruik omhoog gaan en bij koud weer de motor slechter kunnen aanslaan.
Als daar niets mis mee lijkt te zijn:
Een goede monteur kan deze storing vrij snel, binnen een uur, lokaliseren en oplossen. De gemiddelde prijs van een inlaatlucht temperatuur sensor zit op 150 euro.
Afhankelijk van het uurtarief van je garagist kan je dus een globale berekening maken.
De inlaatlucht temperatuur sensor heeft 2 aansluitingen. Een massa aansluiting en een aansluiting waar vanuit de computer een referentiespanning van 5 Volt op wordt gezet.
De referentiespanning wordt beïnvloed doordat er een temperatuurafhankelijke weerstand in de sensor zit waardoor de uitgangsspanning altijd iets lager zal zijn dan 5 Volt.
Als de temperatuur oploopt, zal de weerstand afnemen. Dit resulteert in een lagere uitgangsspanning.
Bij een daling van de inlaatlucht temperatuur neemt de weerstand toe en gaat de uitgangsspanning omhoog.
Op het moment dat de uitgangsspanning te laag blijft in verhouding tot de motortemperatuur zal storingscode P0112 verschijnen. Ook zal deze code verschijnen als de signaalspanning bijna 0 Volt wordt aangezien er dan een onrealistische hoge temperatuur wordt gemeten en de computer dit niet goed kan interpreteren.
Naast code P0112 kan er gelijktijdig ook de codes P0111, P0113 en P0114 verschijnen, allen te maken met de inlaatlucht temperatuur sensor.
De inlaatlucht temperatuur sensor zit vaak verwerkt in de luchtmassa meter. De temperatuur van de inlaatlucht heeft invloed op de samenstelling van het brandstofmengsel en is daarom belangrijk voor een goede verbranding.