P0172: Mengsel te rijk

Om de motor optimaal te laten lopen moet de ideale lucht/brandstof verhouding 14,7 : 1 zijn en dit wordt geregeld door de motor computer, de ECU.

De software die vanaf de fabriek in de ECU is geprogrammeerd moet ervoor zorgen dat ten alle tijden de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten. En dit wordt gecontroleerd door de lambdasonde.

De functie van de lambdasonde is namelijk om de aan de hand van de samenstelling van de uitlaatgassen de optimale verbranding te monitoren en dit door te geven aan de ECU, die vervolgens daar iets mee moet doen. 

Als het mengsel te rijk is wordt dit door de lambdasonde geconstateerd en doorgegeven aan de ECU. De ECU zal nu de inspuithoeveelheid aanpassen (verlagen in dit geval) om het rijke mengsel zodanig te verarmen tot de ideale mengverhouding weer is bereikt.

Mocht dit niet tijdig lukken zal het storingslampje gaan branden en zal bij het uitlezen code P0172 verschijnen.

Wat betekent het als foutcode P0172 verschijnt?

Foutcode P0172 geeft aan dat er een te rijk mengsel wordt geconstateerd. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • een injector die lekt
  • een te hoge brandstofdruk
  • een defecte bougie of bobine
  • en defecte temperatuursensor (geeft te koud aan)
  • een slechte of beschadigde bedrading of stekker aansluiting van de lambdasonde en/of luchtmassameter

Werkwijze om deze storing op te lossen

Met onderstaand stappenplan kun je de storing oplossen.

  1. Begin met het uitlezen van de ECU
  2. Staan daar ook nog andere foutcodes in die betrekking hebben op de motor onderzoek die eerst en los ze op
  3. Check ook of de motor verder goed rondloopt
  4. Check de bedrading en stekkerverbindingen van de lambdasensor, luchtmassameter en andere sensoren rond de motor
  5. Check ook met behulp van je uitlees apparaat de werking van de lambdasensor. Dit kun je doen door een vacuümslang los te trekken om zodoende het mengsel te verarmen. Als de lambdasensor goed functioneert zal je een armer mengsel zien in je uitlees apparaat.  
  6. Meet de brandstofdruk en vergelijk die met de voorgeschreven waarde. Zowel stationair als op toeren. Als stelregel kun je voor de meeste auto’s tot 5 bar aanhouden.