P0111: Inlaatlucht temperatuur sensor: onaannemelijk signaal

De inlaatlucht temperatuur sensor meet de temperatuur van de instromende buitenlucht. Dit wordt gebruikt door de computer om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten. Als het storingslampje gaat branden en bij het uitlezen de code P0111 verschijnt duidt dit op een probleem met de inlaatlucht temperatuur sensor.

Symptoom van deze storing

Het storingslampje zal gaan branden. Verder kan het verbruik omhoog gaan en bij koud weer de motor slechter kunnen aanslaan.

Mogelijke oorzaak van de P0111 code

  1. Vervuilde inlaatlucht temperatuur sensor
  2. Defecte sensor 
  3. Bedrading beschadigd
  4. Slechte of gecorrodeerde stekkeraansluiting
  5. Sporadisch is een defect in de ECU de oorzaak

Werkwijze om deze storing op te lossen

  1. Begin met het uitlezen van de ECU
  2. Controleer de bedrading op beschadiging
  3. Controleer de stekkerverbindingen
  4. Kijk ook of de pin aansluitingen van de stekkers zelf niet beschadigd of verbogen zijn.

Als daar niets mis mee lijkt te zijn:

  1. Ga op zoek naar een schema
  1. Check aan de hand van het schema de voedingsspanning, signaalspanning en massa van het component. 
  2. Check de voeding en massa
  3. Start de auto en check de spanning op de signaaldraad, deze zou bij koude motor rond de 4.0 Volt bedragen en bij opwarmen moeten zakken. 
  4. Terwijl je de signaalspanning meet beweeg tegelijkertijd de bedrading, op zoek naar een breuk. Als de spanning plotseling varieert tijdens het bewegen dan is er een probleem met de bedrading.
  5. Meet je een waarde op de signaaldraad van bijna 0.0 Volt en deze niet verandert bij het opwarmen van de motor,dan is er een probleem met de bedrading of de sensor is defect.

Wat kost het bij een garage?

Een goede monteur kan deze storing vrij snel, binnen een uur, lokaliseren en oplossen. De gemiddelde prijs van een inlaatlucht temperatuur sensor zit op 150 euro. 

Afhankelijk van het uurtarief van je garagist kan je dus een globale berekening maken.

Extra informatie over de werking van de inlaatlucht temperatuur sensor

De inlaatlucht temperatuur sensor heeft 2 aansluitingen. Een massa aansluiting en een aansluiting waar vanuit de computer een referentiespanning van 5 Volt op wordt gezet. 

De referentiespanning wordt beïnvloed doordat er een temperatuurafhankelijke weerstand in de sensor zit waardoor de uitgangsspanning altijd iets lager zal zijn dan 5 Volt. 

Als de inlaatlucht temperatuur oploopt, zal de weerstand afnemen. Dit resulteert in een lagere uitgangsspanning. 

Bij een daling van de inlaatlucht temperatuur neemt de weerstand toe en gaat de uitgangsspanning omhoog.  

Op het moment dat de uitgangsspanning onregelmatig fluctueert zal storingscode P0111 verschijnen. Ook zal deze code verschijnen als de signaalspanning bijna 0 Volt wordt aangezien er dan een onrealistische hoge temperatuur wordt gemeten en de computer dit niet goed kan interpreteren.

Naast code P0111 kan er gelijktijdig ook de codes P0112P0113 en P0114 verschijnen, allen te maken met de inlaatlucht temperatuur sensor.

De inlaatlucht temperatuur sensor zit vaak verwerkt in de luchtmassa meter. De temperatuur van de inlaatlucht heeft invloed op de samenstelling van het brandstofmengsel en is daarom belangrijk voor een goede verbranding.