P0104 MAF Sensor: signaal inconsequent

De MAF sensor staat voor Mass Air Flow of in het Nederlands Luchtmassameter (LMM). De MAF Sensor zit gemonteerd tussen het luchtfilter en de gasklep en meet de hoeveelheid lucht (volume of massa) die aangezogen wordt door de motor.

Bij een foutief signaal gaat het storingslampje branden en als de auto wordt uitgelezen met een diagnoseapparaat zal deze code verschijnen: P0104


Symptoom van deze storing

Onderstaand de meest voorkomende storingen bij foutcode P0104:

  • Het storingslampje op je dashboard gaat branden
  • Motor kan inhouden
  • Motor kan in noodloop gaan
  • Verhoogd brandstofverbruik


Mogelijke oorzaak van de P0104 code

Dit zijn de mogelijke oorzaken van de foutcode:

  • Defecte MAF sensor 
  • Bedrading beschadigd
  • Slechte of gecorrodeerde stekkeraansluiting
  • Lucht lekkage van het inlaatkanaal
  • Sporadisch is een defect in de ECU de oorzaak
  • EGR Klep die vastzit door koolaanslag en daardoor te langzaam open en dicht gaat


Werkwijze om deze storing op te lossen

Om de storing op te lossen kan je de volgende stappen doorlopen:

  1. Begin met het uitlezen van de ECU
  2. Controleer eventuele luchtlekken van het inlaattraject
  3. Controleer de bedrading op beschadiging
  4. Controleer de stekkerverbindingen
  5. Kijk ook of de pin aansluitingen van de stekkers zelf niet beschadigd of verbogen zijn.

Als daar niets mis mee lijkt te zijn:

  1. Ga op zoek naar een schema
  2. Check aan de hand van het schema de voedingsspanning, de signaalspanning en de massa van het component. 
  3. Start de motor en check of de spanning op de signaaldraad oploopt met het gasgeven en terugloopt bij het gas loslaten.
  4. Check ook de werking van de EGR Klep aangezien de terugvoer van uitlaatgas via de EGR Klep de hoeveelheid aangezogen lucht beïnvloed


Wat kost het bij een garage?

Een goede monteur kan deze storing vrij snel, binnen een uur, lokaliseren. De gemiddelde prijs van een MAF-sensor bedraagt 150 euro. Afhankelijk van het uurtarief van je garage kan je dan de berekening voor jezelf maken.


Extra informatie over de werking van de MAF sensor

De MAF-sensor meet de luchthoeveelheid die wordt aangezogen door de motor. De ECU krijgt deze informatie en bepaalt aan de hand hiervan de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten   

De MAF sensor heeft 3,4 of 5 elektrische aansluitingen. Als er 3 draden zijn betreft het een 12V voeding, een massadraad en een signaaldraad. Bij 4 draden zit er nog een extra massa draad aangesloten om het signaal te stabiliseren. Maar in de meeste gevallen zijn er 5 draden aangesloten en dat komt omdat er dan in de behuizing nog een inlaatlucht temperatuursensor zit.

In dat geval zijn er de 3 draden voor de luchtmassameter zelf, spanning, massa en signaal, en 2 draden voor de temperatuursensor, een voeding van 5V en een signaaldraad.

Bij een probleem met de MAF sensor zal er een storingslampje oplichten en kunnen er naast foutcode P0104 nog andere codes worden gezet, zoals P0100, P0101, P0102, P0103.