close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

P0106 MAP Sensor: onaannemelijk signaal

De Map sensor geeft de druk in het inlaatspruitstuk weer en geeft dit door aan de motorcomputer (ECU). Bij een foutief signaal gaat het storingslampje branden en als de auto wordt uitgelezen met een diagnoseapparaat zal deze code verschijnen: P0106. 


Symptoom van deze storing

Inhouden en schokken van de auto. Daarnaast mogelijk afkeur bij de APK 4-gastest (te hoog CO-gehalte op toeren).


Mogelijke oorzaak van de P0106 code

  • Defecte Map sensor 
  • Bedrading beschadigd
  • Slechte of gecorrodeerde stekkeraansluiting
  • Sporadisch is een defect in de ECU de oorzaak


Werkwijze om deze storing op te lossen

  1. Begin met het uitlezen van de ECU
  2. Controleer de bedrading op beschadiging
  3. Controleer de stekkerverbindingen
  4. Kijk ook of de pin aansluitingen van de stekkers zelf niet beschadigd of verbogen zijn.

Als daar niets mis mee lijkt te zijn:

  1. Ga op zoek naar een schema
  2. Check aan de hand van het schema de voedingsspanning, signaalspanning en massa van het component. 
  3. Start de motor en check of de spanning op de signaaldraad varieert met het gasgeven.


Wat kost het bij een garage?

Een goede monteur kan deze storing vrij snel, binnen een uur, lokaliseren en oplossen. De gemiddelde prijs van een Map-sensor bedraagt 30 euro. Afhankelijk van het uurtarief van je garage kan je dan de berekening voor jezelf maken.


Extra informatie over de Map-sensor

De Map-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk. De Map sensor heeft 3 elektrische aansluitingen verbonden met de ECU. 

Vanuit de ECU komt een 5-volts voedingsspanning en een massa. En de Map sensor geeft een signaalspanning, variërend met de druk in het inlaatspruitstuk, terug aan de ECU. De druk in het inlaatspruitstuk is afhankelijk van verschillende factoren. Bij stationair draaien is de druk het laagst en bij accelereren is de druk het allerhoogst. 

Bij gas loslaten neemt de druk weer af en deze variërende  druk wordt door de Map sensor gemeten en omgezet in een elektrisch signaal dat door de ECU wordt gebruikt om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten.

Bij een probleem met de Map sensor zal er een storingslampje oplichten en wordt foutcode P0106 aangegeven.