De Map sensor geeft de druk in het inlaatspruitstuk weer en geeft dit door aan de motorcomputer (ECU). Bij een foutief signaal gaat het storingslampje branden en als de auto wordt uitgelezen met een diagnoseapparaat zal deze code verschijnen: P0106.
Inhouden en schokken van de auto. Daarnaast mogelijk afkeur bij de APK 4-gastest (te hoog CO-gehalte op toeren).
Als daar niets mis mee lijkt te zijn:
Een goede monteur kan deze storing vrij snel, binnen een uur, lokaliseren en oplossen. De gemiddelde prijs van een Map-sensor bedraagt 30 euro. Afhankelijk van het uurtarief van je garage kan je dan de berekening voor jezelf maken.
De Map-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk. De Map sensor heeft 3 elektrische aansluitingen verbonden met de ECU.
Vanuit de ECU komt een 5-volts voedingsspanning en een massa. En de Map sensor geeft een signaalspanning, variërend met de druk in het inlaatspruitstuk, terug aan de ECU. De druk in het inlaatspruitstuk is afhankelijk van verschillende factoren. Bij stationair draaien is de druk het laagst en bij accelereren is de druk het allerhoogst.
Bij gas loslaten neemt de druk weer af en deze variërende druk wordt door de Map sensor gemeten en omgezet in een elektrisch signaal dat door de ECU wordt gebruikt om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten.
Bij een probleem met de Map sensor zal er een storingslampje oplichten en wordt foutcode P0106 aangegeven.