De inlaatlucht temperatuur sensor meet de temperatuur van de instromende buitenlucht. Dit wordt gebruikt door de computer om de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten. Als het storingslampje gaat branden en bij het uitlezen de code P0113 verschijnt duidt dit op een probleem met de inlaatlucht temperatuur sensor.
Het storingslampje zal gaan branden. Verder kan het verbruik omhoog gaan en bij koud weer de motor slechter kunnen aanslaan.
Als daar niets mis mee lijkt te zijn:
Een goede monteur kan deze storing vrij snel, binnen een uur, lokaliseren en oplossen. De prijs van een inlaatlucht temperatuur sensor is per merk verschillend en begint bij 150 euro tot wel 300 euro.
Afhankelijk van het uurtarief van je garagist kan je dus een globale berekening maken.
De inlaatlucht temperatuur sensor heeft 2 aansluitingen. Een massa aansluiting en een aansluiting waar vanuit de computer een referentiespanning van 5 Volt op wordt gezet.
De referentiespanning wordt beïnvloed doordat er een temperatuurafhankelijke weerstand in de sensor zit waardoor de uitgangsspanning altijd iets lager zal zijn dan 5 Volt.
Als de inlaatlucht temperatuur oploopt, zal de weerstand afnemen. Dit resulteert in een lagere uitgangsspanning.
Bij een daling van de inlaatlucht temperatuur neemt de weerstand toe en gaat de uitgangsspanning omhoog.
Op het moment dat de uitgangsspanning een aantal seconden gelijk is aan de referentiespanning zal storingscode P0113 verschijnen.
Naast code P0113 kan er gelijktijdig ook de codes P0111, P0112 en P0114 verschijnen, allen te maken met de inlaatlucht temperatuur sensor.
De inlaatlucht temperatuur sensor zit vaak verwerkt in de luchtmassa meter. De temperatuur van de inlaatlucht heeft invloed op de samenstelling van het brandstofmengsel en is daarom belangrijk voor een goede verbranding.