Als deze foutcode wordt uitgelezen is er een probleem met het lambdasignaal van de lambda sensor vóór de katalysator. De lambda sensor produceert een spanning en die spanning die hij afgeeft moet continu variëren tussen de 0.1 en 0.9 Volt.
P0130 betekent dat het lambdasignaal niet correct is en dat het signaal niet of nauwelijks meer pendelt.
Behalve een brandend storingslampje merk je vaak niets aan het rijgedrag met deze storing, al zal het brandstofverbruik wel stijgen. Ook kan de APK 4-gas test verhoogde waardes tonen.
Begin altijd met uitlezen. Let met name ook op of er nog andere foutcodes zijn en kijk of die verband kunnen hebben met de P0130 code.
Gebruik je uitlees apparaat ook om het signaal van de lambdasensor te checken, deze moet variëren tussen de 0,1 en 0,9 Volt.
Daarna moet je kijken naar een mogelijk vacuumlek, beschadiging van bedrading, slechte stekkerverbindingen en of er een lek zit in het uitlaatgedeelte vóór de katalysator.
Is dit allemaal is gecontroleerd en in orde bevonden zal het probleem in de lambdasensor zelf liggen en is vervangen de oplossing.
Een diagnose van het probleem zal niet meer dan 1 uur tijd kosten. Als de sensor vervangen moet worden komen daar de kosten van de sensor en het vervangen bij.
Afhankelijk van het merk en type auto zullen de kosten 200 tot 500 euro bedragen.
De lambda sensor is feitelijk een O2-sensor. Dat wil zeggen dat deze sensor het zuurstofgehalte meet in de uitlaatgassen. De lambda sensor produceert een spanning afhankelijk van het zuurstofgehalte dat wordt gemeten.
Als het mengsel weinig zuurstof bevat is het mengsel rijk en de afgegeven spanning hoog (0,9 V) en als er veel zuurstof wordt gemeten is het mengsel arm en de afgegeven spanning laag (0,1 V).
De computer van de auto zal bij een laag signaal - dus arm mengsel - meer brandstof gaan inspuiten en bij een hoog signaal - dus rijk mengsel - minder brandstof. Vandaar dat je bij een goed functionerende motor zult zien dat de spanning van de lambda sensor pendelt tussen 0,1 en 0,9 Volt.