Wijzen de klachten die jouw auto vertoont richting een kapotte bobine? Dan geeft dit artikel je meer duidelijkheid. Wij gaan namelijk dieper in op de symptomen van een kapotte bobine. Neem deze symptomen serieus, want doorrijden met een defecte bobine kan nog veel meer schade veroorzaken. Daar vertellen wij straks meer over.
Naast het bespreken van de symptomen en de gevaren, vertellen we je meer over de werking van de bobine. Maar ook hoe je hem kunt testen en wat je betaalt voor de reparatie.
Een bobine wordt ook wel een transformator binnen het ontstekingssysteem genoemd. Het auto-onderdeel is verantwoordelijk voor de hoogspanning, deze spanning laat een bougie vonken. Zo kan er een ontbranding in de cilinders ontstaan en kan de motor opgang komen.
Bij een auto kun je verschillende soorten bobines aantreffen. Tot aan het jaar 2000 was dat over het algemeen één bobine met een bobinekabel, een verdelerkap en bougiekabels. Soms ook wel twee bobines met bobinekabels rechtstreeks op de bougies aangesloten. Maar soms ook een compleet bobineblok rechtstreeks op de bougies geplaatst, dus zonder aparte bougie of bobine kabels.
Dit zijn de symptomen van een kapotte bobine:
Een beschadigde of defecte bobine veroorzaakt minder- tot geen hoogspanning, er ontstaan dus onvoldoende vonken of helemaal geen vonken. Als het bobineblok kapot is komen de cilinders niet in beweging en zal de motor dus niet aanslaan.
Als de auto over losse bobines beschikt waarvan er één defect is, ontstaan er minder vonken en kan het zo zijn dat de motor op minder cilinders gaat draaien. De auto verliest op dat moment zijn vermogen.
Wanneer de motor draait op minder cilinders kan de katalysator stukgaan en in het ergste geval zelfs de motor. Het vervangen van een kapotte bobine is dus erg belangrijk.
Wil je meer weten over een bobine probleem? Maak dan een account aan en stel jouw vraag via ons autoforum.
Een bobine gaat stuk door slijtage, dus door het gebruiken van de auto. Bovendien kan een defecte stroomtoevoer of vocht de bobine beschadigen. Een bobine gaat dus altijd een keer stuk.
Je kunt de levensduur van de bobine versterken door de auto goed te onderhouden, denk bijvoorbeeld aan het parkeren van de auto in een goed geïsoleerde garage. Of door hem regelmatig een onderhoudsbeurt te geven.
Als je een bobine wilt testen kun je de bobine doormeten met een multimeter. Zorg wel dat je het onderhouds- of handboek van jouw auto bij de hand hebt. In dit boek staat beschreven hoe je de bobines kunt verwijderen, maar ook aan welke weerstandswaardes de bobines van jouw auto moeten voldoen.
Heb je het handboek niet? Kijk dan of je deze online kunt vinden, of neem contact op met een autodealer via onze bedrijvengids.
Een bobine doormeten bij oude en moderne auto’s Moderne auto’s maken gebruik van een pen bobine, deze meet je op een andere manier door. Een ouderwetse bobine lijkt op een soort fles met een tuit, een pen bobine lijkt (zoals de naam al verklapt) op een pen.
Maar laten we eerst uitleggen hoe je de ouderwetse bobine doormeet.
Stappenplan ouderwetse bobine doormeten:
· Stap 1: Schakel de multimeter aan en zet hem op de stand om weerstand te meten. Druk de twee pinnen van jouw multimeter nu op de polen van de primaire spoel, deze zitten links en rechts op de bobine. Noteer de meting en beschrijf het als de weerstand van de primaire spoel.
· Stap 2: Meet nu de secundaire spoel door. Druk één pin tegen de pool in het midden en de andere pin tegen één van de buitenste polen. Noteer dit als de meeting van de secundaire spoel.
· Stap 3: Vergelijk nu de metingen met de benodigde waardes die in het handboek van jouw auto staan. Vallen de metingen niet binnen de waardes van jouw bobines? Dan mag je spreken van een defecte of beschadigde bobine.
Stappenplan pen bobine doormeten:
· Stap 1: De pen bobine heeft twee aansluitingen. Een voeding van 12V en een schakeldraad vanaf de engine control unit (ECU). Maak de stekker los en meet op de pen bobine (niet op de stekker!) de weerstand tussen de beide aansluitingen. Kijk in het handboek van de auto wat de waarde behoort te zijn (meestal rond de 0,7 Ohm).
· Stap 2: Zet vervolgens de auto op contact. Zet je multimeter op gelijkspanning en meet of er op een van de draden van de stekker een voedingsspanning komt. Kijk in het handboek wat daar behoort te komen (meestal 12V).
* Doe deze metingen bij alle pen bobines en vergelijk de onderling resultaten en trek daaruit je conclusie.
De bobine van een scooter kun je testen door het zwarte draadje van de ontsteking direct op de bobine aan te sluiten. Als de scooter op dit moment niet start kun je uitsluiten dat de kabelboom/uitschakelaar defect is.
De ontsteking doormeten doe je door de + van de meter op het zwarte draadje van de ontsteking aan te sluiten en de – op aarde. Vervolgens ga je kicken, als je 40 tot 80V meet is de bobine niet defect.
Het bobine aansluitschema verschilt per auto, in het handboek van jouw auto staat beschreven hoe de bobine binnen jouw auto is aangesloten. Heb je het handboek niet? Noteer dan hoe de bobine is aangesloten voordat je deze verwijdert, of vraag het via ons auto technische forum.
Blijkt uit de metingen dat er een bobine stuk is? Ga dan direct naar een garage om de bobine te laten vervangen, zo kun je schade aan de motor voorkomen. Het laten vervangen van een bobine kost tussen de €100 en €650. Deze kosten zijn afhankelijk van het type bobine en de uren die nodig zijn om de bobine te vervangen, dit kan per auto verschillen.
Hieronder een aantal voorbeelden.
*Let op dit zijn de gemiddelde kosten.
Merk en uitvoering | Prijs bobine | Arbeidskosten | Totaalprijs |
Audi A4 | €140 tot €290 | €90 tot €210 | €230 tot €500 |
Peugeot 207 | €50 tot €200 | €150 tot €200 | €200 tot €400 |
Ford Focus | €60 tot €240 | €60 tot 160 | €120 tot €400 |
Opel Corsa | €30 tot €120 | €80 tot €300 | €110 tot €420 |
Volkswagen Polo | €50 tot €200 | €50 tot €150 | €100 tot €350 |
Renault Clio | €50 tot €140 | €50 tot €160 | €100 tot €300 |
BMW 3 serie | €300 tot €450 | €100 tot €200 | €400 tot €650 |
Mercedes A-Klasse | €90 tot €350 | €100 tot €200 | €190 tot €550 |
Staat jouw auto niet in het bovenstaande schema? Zoek dan een garage in onze bedrijvengids om een offerte aan te vragen.
Wanneer je kosten wilt besparen kun je besluiten om zelf de bobines te vervangen, zorg wel dat je de handleiding van jouw auto bij de hand hebt. Ook al verschilt het aansluitschema, de basisstappen zijn bij iedere auto hetzelfde. Volg de onderstaande stappen.
· Stap 1: Verwijder de batterij van het elektriciteitscircuit.
· Stap 2: Nu kun je de overkapping van de motor verwijderen, in de handleiding van jouw auto staat beschreven hoe dit moet. Maar in de meeste gevallen lukt het je zonder een handleiding.
· Stap 3: Verwijder de bobine kabels, je kunt ze eventueel markeren om de juiste volgorde te onthouden. Je kunt ook een foto maken.
· Stap 4: Schroef nu de bobine los en verwijder deze.
· Stap 5: Plaats de nieuwe bobine en schroef deze vast.
· Stap 6: Sluit de kabels aan volgens de markeringen die je hebt gemaakt, of gebruik het aansluitschema van jouw auto. Deze kun je vinden in de handleiding van jouw auto.
· Stap 7: Plaats de overkapping van de motor terug en sluit de batterij weer aan.
· Stap 8: Test nu de motor. Je moet aan het geluid kunnen horen dat de vervanging is geslaagd.
Een bobine gaat stuk door slijtage, vocht of een defecte stroomtoevoer. Hoe je een bobine kunt testen verschilt per auto, in moderne auto’s zitten namelijk pen bobines. In dit artikel hebben wij beschreven hoe je oude- en pen bobines doormeet.
Het is niet verstandig om door te rijden met een defecte bobine, het kan de katalysator en motor beschadigen. De kosten voor het laten vervangen van een bobine verschilt per auto en garage, je moet rekening houden met bedragen tussen de €100 en €650. Zelf een bobine vervangen is niet zo moeilijk, je moet wel het aansluitschema bij de hand hebben. Deze kun je vinden in de handleiding van jouw auto, maar je kunt ook een foto van de kabels maken voordat je deze verwijdert.
Heb je hulp nodig? Stel dan jouw vraag op ons autoforum. De onderstaande vragen werden eerder gesteld.
Nissan Qashqai 2010: koelvloeistof bij bobine en bougie.