Aircotechniek: Alles over techniek en vulhoeveelheden

 

aircotechniek

De exacte airco vulling verschilt per auto. Bovendien is het belangrijk om je te verdiepen in het soort koudemiddel en compressorolie. Helaas is het als particulier niet mogelijk om zelf de airco bij te vullen, dit mag alleen worden gedaan door een bedrijf dat over de juiste kwalificaties beschikt. Dit artikel is dan ook gericht op medewerkers van autogarages die gekwalificeerd zijn om een airco bij te vullen.

In dit artikel bespreken we de vulhoeveelheden, de verschillende soorten koudemiddel en lichten we een aantal belangrijke veiligheidsinstructies uit.

Inhoudsopgave


Wat is een airco machine? Welke soorten zijn er?

Een airco machine is een apparaat dat jou als monteur ondersteunt bij het vullen, controleren en onderhouden van een auto airco. Als gekwalificeerd bedrijf dien je ten minste over een airco spoelmachine, koudemiddel analyse apparaat of volautomatische aircomachine te beschikken.

De spoelmachine gebruik je om de airco te reinigen met vloeistof, met de volautomatische aircomachine haal je een alles-in-eenoplossing in huis. Een volautomatische aircomachine kan de airco “reinigen (ook wel vacumeren genoemd)”, testen, spoelen en vullen. Maar ook airco compressor olie bijvullen.

Let bij het kopen van een volautomatische aircomachine op de vloeistoffen die hij ondersteunt. Een koudemiddel analyse apparaat gebruik je om te controleren welk koudemiddel er in het airconditioningsysteem zit.

Een bedrijf dat airco machines verkoopt is Airco Techniek in Groningen. Naast airco machines, verkopen ze ook koudemiddel, compressorolie en bijvoorbeeld vacuümpomp olie.


Verschillende soorten koudemiddel. Welke gebruiken?

Een auto airco maakt gebruik van R-134a of HFO-1234yf koudemiddel. Onder de motorkap van de auto zit meestal een sticker die aangeeft welk koudemiddel er in het airconditioningsysteem hoort. Als je de sticker niet kunt vinden, dien je gebruik te maken van een koudemiddel analyse apparaat.

Ook kun je gebruikmaken van de website van Hella, op deze website staat een tabel die toont welke soort koudemiddel- en compressorolie er in de desbetreffende auto moet.


Auto airco vullen of bijvullen met r134a?

HFO-1234yf koudemiddel is milieuvriendelijker dan R-134a koudemiddel, daarom beschikken auto’s die na juni 2011 gebouwd zijn over een airconditioningsysteem die functioneren op HFO-1234yf. Een ander voordeel is dat HFO-1234yf koudemiddel een stuk krachtiger is.

R-134a gebruiken in een HFO-1234yf systeem is verboden. Gelukkig kun je bij bedrijven zoals Airco Techniek nog wel R-134a koudemiddel kopen voor auto’s die voor juni 2011 zijn gemaakt.


Vulhoeveelheid airco per auto

De vulhoeveelheid van de auto airco wordt weergegeven in grammen. De tabel op de website van Hella geeft jou meer duidelijkheid over de vulhoeveelheid per automerk, model en bouwjaar. Je kunt ook gebruikmaken van het onderstaande PDF document.

Download PDF met informatie over airco vulhoeveelheid per automerk

Hieronder een aantal voorbeelden van de airco hoeveelheid per auto:

Automerk en model Bouwjaar van auto Soort koudemiddel Gram koudemiddel Soort compressorolie Alternatief compressorolie Milliliter compressorolie
FordGalaxy 2,0/2,3 1995 - 2000 R134a 1350-1400 WSH-M1C231-B PAO 68 / PAG ISO 46 240
HyundaiTuscon met benzine motor 2004 - 2010 R134a 490-530 Dens Oil 8 PAO 68 / PAG ISO 46 120-135
DaciaDokker met Calsonic-compressor 2016- R1234yf 440 YR20 PAO 68 AA1 150

Heb je nog vragen over het bijvullen van de auto airco? Deel je vraag op ons autoforum!


Koudemiddel airco van auto bijvullen? Doe het veilig!

Bij het vullen van de auto airco is het verstandig om de onderstaande veiligheidsinstructies op te volgen.

·        Draag handschoenen en een veiligheidsbril. De dampen van het koudemiddel hebben een negatief effect op de huid en ogen.

·        Als je het koudemiddel op de huid krijgt dien je het af te spoelen met koud water, wrijf niet! Ga naar een arts voor hulp.

·        Zorg voor een goed geventileerde ruimte, het inademen van de dampen kan namelijk leiden tot verstikking en duizeligheid.

·        Voer de werkzaamheden nooit uit in een werkkuil. De gasvorming kan daar zo hoog worden dat je onwel wordt.

·        Rook niet bij het uitvoeren van de werkzaamheden.

·        Zorg dat het koudemiddel uit de buurt blijft van open vuur en hete metalen.

·        Laat het koudemiddel niet in de atmosfeer ontsnappen. Bij een hoge temperatuur spuit het koudemiddel uit het reservoir.

·        Leeg het koelsysteem als de auto door lakwerkzaamheden moet drogen in een droogoven.

·        Zorg dat de aansluitnippels van de slangen niet op je lichaam zijn gericht, als je de slangen ontkoppelt kan er nog koudemiddel uitkomen.

·        Als je de auto reinigt met een stoomreiniger, mag je deze nooit op de airconditioning richten.

·        Pas nooit de fabrieksinstelling van de schroef op het expansieventiel aan.


Conclusie

Nieuwe auto’s maken gebruik van HFO-1234yf koudemiddel, omdat dit milieuvriendelijker is. Auto’s die voor juni 2011 op de markt zijn gekomen mogen nog gebruikmaken van R-134a koudemiddel. Via verschillende websites kun je lezen welk koudemiddel je dient te gebruiken, maar het is ook mogelijk om een koudemiddel analyse apparaat in te zetten. Dit apparaat toont welk koudemiddel er in het koelsysteem zit.

Hanteer de veiligheidsinstructies die wij in dit artikel hebben beschreven, koudemiddel kan namelijk gezondheidsproblemen veroorzaken.Je ziet hieronder een aantal vragen over het vullen van de airco, deze werden gesteld op ons autoforum.

Audi TT 2007: airco bijvullen-probleem.

Volkswagen TRANSPORTER TDI 75KW: airco bijvullen helpt niet.

BMW 3-Serie: airco niet koud na bijvullen.