👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Wil je in een automaat rijden? Ben je van plan om te gaan lessen in een automaat auto? Wij vertellen je alles over de automatische transmissie. Zo hopen wij je te helpen bij het maken van de keuze tussen een handgeschakelde- en automatische auto.
In dit artikel leggen we uit hoe een automaat werkt, maar ook wat de voor- en nadelen zijn van het rijden in een automatische auto. Bovendien leggen we uit wat een semi-automaat is.
Een automaat heeft geen koppelingspedaal, deze beschikt alleen over een rem- en gaspedaal. Tijdens het gas geven of remmen schakelt de auto automatisch over naar de juiste versnelling. Je hoeft dus niet te schakelen en de koppeling in te drukken, dit kan even wennen zijn wanneer je altijd in een handgeschakelde auto hebt gereden. Je hoeft de automaat alleen maar in de juiste stand te zetten. Het is daarom belangrijk om te weten wat de verschillende standen betekenen, dit gaan we je nu uitleggen.
De verschillende standen van een automaat auto worden weergegeven met een letter, dit zijn de letters P, R, N en D. In sommige gevallen beschikt een automaat ook nog over de letter S en de cijfers 1, 2 en 3.
Deze letters staan voor:
· P: parkeerstand;
· R: reverse (achteruitrijden);
· N: neutraal (dit is de vrij-stand);
· D: drive (om vooruit te rijden);
· S: sport (minder opschakelen, meer acceleratie bij gas geven);
· 1: 1e versnelling (schakelt niet verder);
· 2: 2e versnelling (schakelt maximaal tot de 2e versnelling);
· 3: 3e versnelling (schakelt maximaal tot de 3e versnelling).
De cijferstanden zijn erg handig wanneer je:
· Een lading moet trekken.
· Moet rijden bij gladheid.
· Moet rijden in een bergachtig gebied.
· Te maken krijgt met stadsverkeer.
Door zelf de controle te houden over de versnellingen, voorkom je onnodig schakelen en oververhitting van de motor.
De S-stand komt voor in Direct-Shift Gearbox (DSG) automaten, maar ook in S-Tronic, Porsche Doppelkupplung (PDK) en Dual Clutch Transmission (DCT) automaten.
Behalve de benamingen, is er geen verschil. DSG is bedacht door Volkswagen, S-Tronic door Audi, PDK door Porsche en DCT door BMW.
Veel mensen gebruiken de S-stand wanneer ze met een lading (zoals een caravan) in een heuvelachtig gebied rijden. Dit is gunstiger vanwege het eerder terugschakelen en verder doortrekken.
De P-stand gebruik je wanneer je de auto hebt geparkeerd en de motor wilt uitschakelen.
Wanneer automaat in neutraal zetten? De N-stand gebruik je als je even stilstaat en de motor wilt laten draaien, zoals rijden in een file of wanneer je iemand wilt laten instappen.
Een automaat start je door het rempedaal in te drukken en de sleutel om te draaien. Een automaat start alleen wanneer deze in de P- of N-stand staat. Wanneer de motor draait schakel je over naar de D- of R-stand, D wanneer je vooruit kunt rijden en R wanneer je achteruit moet rijden. Je laat de rem los en drukt het gaspedaal in om vooruit- of achteruit te bewegen.
Heb je nog vragen over het gebruiken van een automaat auto? Stel ze via ons autoforum.
Ja, je kunt tijdens het rijden overschakelen van D naar S en andersom. Wij raden wel aan om de motor eerst goed warm te laten draaien.
Bij een semi-automaat is de versnellingsbak halfautomatisch. Er is geen koppeling maar je moet wel zelf schakelen. Dit dien je te doen met een transmissiepook of flippers aan het stuur. Je komt vaak een semiautomatische versnellingsbak tegen in Franse auto’s, zoals Peugeot, Renault en Citroën.
Tegenwoordig worden er geen semi-automaten meer gemaakt, alle nieuwe automaten zijn volledig automatisch. Bij sommige auto’s kun je wel kiezen tussen automatisch- of handmatig schakelen.
Dan is er ook nog de Efficient Tronic Gearbox (ETG) automaat, deze wordt door sommige mensen nog wel een semi-automaat genoemd. Het is in de basis een handgeschakelde auto, maar beschikt over onderdelen die het schakelen en ontkoppelen van de bestuurder overneemt.
Hulp nodig bij het kiezen van de juiste automaat auto? Ga dan naar onze bedrijvengids om een autogarage te vinden.
Het rijden in een automaat zorgt voor meer rust, je hoeft geen rekening te houden met de koppeling en het schakelen. Zo heb je meer focus en kun jij beter letten op het overige verkeer, je hoeft alleen maar gas te geven en te remmen wanneer dit nodig is.
Voor de mensen die nog geen rijbewijs hebben is een automaat ook aantrekkelijk, je hebt vaak minder lessen nodig en bent dus goedkoper uit bij het behalen van het rijbewijs. Bovendien staat er in het klimaatakkoord dat je vanaf 2030 niet meer mag rijden in een auto met een verbrandingsmotor, alle auto’s moeten elektrisch zijn.
Deze auto’s beschikken allemaal over een automatische transmissie. Dus waarom zou je dan nog veel geld investeren in het behalen van het nu nog “standaard” rijbewijs? Dit is één van de redenen waarom het behalen van een automaat rijbewijs steeds populairder wordt.
Het nadeel is dat een automaat op dit moment duurder is in aanschaf, maar wij verwachten dat de prijzen de komende jaren gaan dalen. Dit heeft natuurlijk te maken met vraag en aanbod.
Laten we alle voor- en nadelen van een automaatbak op een rij zetten.
Voordelen automaat rijden:
· Minder taken tijdens het rijden en dus meer focus op het overige verkeer.
· Geen last meer van de hellingproef omdat de auto automatisch begint te rijden wanneer je de rem loslaat.
· Prettig om te rijden in een file of stad, omdat je niet steeds hoef te schakelen.
· De meeste automaten verbruiken minder brandstof omdat het schakelen automatisch gaat.
Nadelen automaat rijden:
· Een automaat is op dit moment duurder in aanschaf.
· Er zijn minder occasions te vinden.
· In sommige gevallen is zelf schakelen beter, zoals bij het trekken van een caravan.
· Een automaat kun je niet slepen.
Rijden in een automaat wordt steeds populairder dankzij de toename van elektrische auto’s. Door te lessen in een automaat kun je geld besparen op het behalen van jouw rijbewijs, omdat je over het algemeen minder lessen nodig hebt.
Een automaat bak beschikt altijd over de standen P, R, N en D. Deze standen heb je minimaal nodig om een automaat te besturen. Soms is een automatische versnellingsbak ook uitgerust met een S-stand en verschillende cijferstanden, deze standen zijn prettig wanneer je met een aanhanger de weg opgaat of terechtkomt in een file.
Rijden met een automaat zorgt over het algemeen voor minder brandstofkosten, omdat het verbruik lager is door het automatische schakelen. Automaat rijden is daarnaast erg prettig voor mensen die meer tijd nodig hebben om het overige verkeer in de gaten te houden. Je hoeft minder handelingen uit te voeren, waardoor je meer tijd hebt om te kijken.
Wil je nog iets weten over automaat rijden? Ga dan naar ons auto technische forum! De onderstaande vragen over het rijden in automaat werden eerder gesteld op ons platform.
Hyundai Getz 2003 automaat probleem.
Volkswagen Polo 2004: Probleem met automatische versnellingsbak.