RMI is de afkorting die staat voor Repair and Maintenance Information oftewel reparatie-en onderhoudsinformatie.
SERMI wordt omschreven als “forum betreffende toegang tot veiligheidsgerelateerde reparatie- en onderhoudsinformatie”.
Dit forum, SERMI, noemt men in de EU een entiteit en deze entiteit is belast met het coördineren en adviseren van de EU Commissie over de uitvoering van de procedures voor accreditatie, goedkeuring en machtiging voor toegang tot veiligheidsgerelateerde RMI.
Inhoudsopgave
Toegang tot reparatie-en onderhoudsinformatie voor niet aan de fabrikant gerelateerde ondernemingen zoals vrije garages, diagnose en tuningbedrijven is al meer dan 15 jaar onderwerp van discussies en regelgeving in Europa.
De technische vooruitgang van voertuig techniek gaat echter sneller dan de regelgeving, zoals verderop in dit artikel wordt uitgelegd.
En dan komt daar nu ook SERMI nog bij, een verplicht Certificaat voor bedrijven en hun personeel voor toegang tot reparatie-informatie dat gerelateerd is aan veiligheidssystemen.
Deze Certificatie verplichting volgt uit het zgn. SERMI verdrag en zal per 30 Juli van dit jaar (2023) worden ingevoerd met mogelijk grote gevolgen voor iedereen die aan voertuigen werkt.
In de SERMI-regeling wordt veiligheidsgerelateerde of beveiligingsgerelateerde Reparatie en Maintenance Informatie (RMI) gedefinieerd als:
“de informatie, software, functies en diensten die nodig zijn om de door de fabrikant in een voertuig ingebouwde kenmerken om te voorkomen dat het voertuig wordt gestolen of weggereden en om het voertuig te volgen en terug te vinden, te herstellen en onderhouden.”
De SERMI-regeling, als bedoeld in artikel 13, lid 9, van Verordening (EG) nr. 692/2008, had tot doel een
“Europese procedure voor accreditatie, goedkeuring en toestemming voor toegang tot veiligheidsgerelateerde RMI op gang te brengen”
We gaan echter eerst terug naar het jaar 2007 want toen is er, na jaren van strijd, door de EU de Verordening (EG) nr. 715/2007 aangenomen. Deze Verordening zegt letterlijk:
“Verplichtingen van de fabrikant om OBD-informatie en reparatie- en onderhoudsinformatie van het voertuig te verstrekken:
1. De fabrikanten bieden onafhankelijke marktdeelnemers onbeperkte, gestandaardiseerde en niet-discriminerende toegang tot de OBD-informatie van voertuigen, diagnose- en andere apparatuur, gereedschappen, met inbegrip van de volledige referenties en beschikbare downloads van de toepasselijke software, en reparatie- en onderhoudsinformatie van voertuigen. Informatie wordt gepresenteerd op gemakkelijk toegankelijk wijze in de vorm van machine leesbare en elektronisch verwerkbare gegevensbestanden. Onafhankelijke marktdeelnemers krijgen toegang tot de diensten voor diagnose op afstand die door fabrikanten en hun erkende dealers en reparateurs worden gebruikt.
De fabrikanten stellen een gestandaardiseerde, veilige en niet-plaatsgebonden structuur ter beschikking om onafhankelijke reparatiebedrijven in de gelegenheid te stellen werkzaamheden te verrichten die ingrepen in het veiligheidssysteem van het voertuig vereisen.”
Een mooie tekst en je denkt dan dat het niet lang meer duurt voor iedereen eenvoudig toegang tot deze informatie kan krijgen. Er moest daarvoor echter eerst nog worden vastgesteld aan welke technische specificaties de websites van fabrikanten zouden moeten voldoen.
Daarnaast moest worden onderzocht welke gerichte maatregelen er zouden moeten komen zodat ook kleine en middelgrote ondernemingen op een redelijke wijze toegang tot deze informatie zouden kunnen krijgen.
Bureaucratische molens draaien langzaam en dat blijkt ook het geval te zijn met deze wetgeving. Zo werd deze Verordening in 2008 middels Verordening (EG) nr. 692/2008 (EU) aangepast waaruit blijkt dat er nog veel moet gebeuren voor het zover is dat iedereen op eenvoudige wijze vrije toegang tot deze informatie kan krijgen.
Punt (6) zegt hier namelijk over:“Overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van Verordening (EG) nr. 715/2007 moeten ook voorschriften worden vastgesteld om de toegankelijkheid van boorddiagnose-informatie (OBD-informatie) en reparatie- en onderhoudsinformatie te waarborgen, zodat onafhankelijke marktdeelnemers toegang hebben tot die informatie.”
Na wederom 3 jaar van vergaderen en lobbyen was er in 2011 een nieuwe aanpassing, nu met Verordening (EU) Nr. 566/2011. Punt (12) in deze verordening zegt hier o.a. over: Om op de markt voor reparatie- en onderhoudsinformatiediensten een effectieve concurrentie te garanderen, moet nader worden toegelicht welke gedetailleerde informatie krachtens Verordening (EG) nr. 715/2007 moet worden verstrekt.
We zijn beland in het jaar 2016. Er wordt een onderzoeksrapport aan het Parlement en de Raad van de EU aangeboden waarin wordt beschreven hoe het met de toegang tot de RMI is gesteld. En daar zijn nog al een aantal pijnpunten vastgesteld:
”De belangrijkste problemen ondervinden reparateurs wanneer zij rechtstreeks via de websites van de fabrikanten toegang proberen te verkrijgen tot RMI. De grote verschillen in gebruikersinterfaces en de software zijn zeer gebruiksonvriendelijk, met name voor incidentele gebruikers of reparateurs die werkzaamheden uitvoeren voor veel verschillende merken.
Andere problemen vloeien voort uit de verschillende interpretaties van bepaalde aspecten die niet voldoende zijn uitgewerkt in de wetgeving. Voorbeelden hiervan zijn termen als 'een gestandaardiseerde zoekfunctie', 'gemakkelijk teraadplegen', 'snel' en 'duidelijke identificatie van het voertuig'.
Kleine en middelgrote reparateurs hebben vaak problemen met de kosten van de technische informatie, gereedschappen en opleidingen die nodig zijn om moderne voertuigen te onderhouden.
De verwachting is dat zelfstandige reparateurs hierdoor aanzienlijk zullen worden getroffen en dit wordt weerspiegeld door het toenemend aantal onafhankelijke garages dat toetreedt tot franchisenetwerken. Een van de belangrijkste redenen voor het toetreden tot dergelijke netwerken is om toegang tot technische informatie van autofabrikanten te verkrijgen.”
In Verordening (EU) nr. 2018/858 worden de bestuursrechtelijke bepalingen en technische voorschriften vastgesteld voor de typegoedkeuring en het in de handel brengen van nieuwe voertuigen.
Wie tijd over heeft kan de 218 bladzijden van deze Verordening hier terugvinden.
Maar voor de lezer is met name de Bijlage X van belang waarin de toegang tot de reparatie informatie wordt geregeld (RMI). Dit als een aanvulling op de Verordening (EG) nr. 715/2007 van 2007 waar we mee zijn begonnen.
Er zijn ondertussen redelijk werkbare procedures om toegang te krijgen tot de RMI van fabrikanten, al is dat voor de universele garagehouders vaak niet eenvoudig. Dit komt omdat bijna elk merk een andere benadering heeft en er daarom toch wat ervaring is vereist.
Merkspecialisten hebben het vaak wel voor elkaar vanwege het feit dat ze maar 1 of 2 merken bedienen en daar dus de nodige ervaring mee opdoen.
Voor de Europese fabrikanten is er via de ACEA website meer te vinden over deze toegang tot de RMI.
De laatste stand van zaken is geregeld in Verordening (EU) nr. 2021/1244, waarin Bijlage X van Verordening (EU) nr. 2018/858 van 30 mei 2018 weer is aangepast.
In deze Verordening wordt bepaald hoe de procedure in zijn werk gaat om marktdeelnemers (wellicht ook U dus!) te certificeren.
Dit certificaat is uiterlijk 30 Juli 2023 verplicht om toegang te krijgen tot informatie over en te werken aan veiligheidsgerelateerde systemen.
Een korte samenvatting:
“Punt 5: Aangezien de OBD-informatie en de reparatie- en onderhoudsinformatie van een voertuig informatie omvatten die voor het waarborgen van de veiligheid van het voertuig van belang is, mag alleen aan onafhankelijke marktdeelnemers die aan de voorschriften van deze bijlage voldoen toegang tot bepaalde beveiligingskenmerken van het voertuig worden verleend.
Punt 6: Er moet een procedure worden vastgesteld voor de goedkeuring van bedrijven en machtiging van hun werknemers om toegang tot beveiligingskenmerken van voertuigen te krijgen, zoals op 19 mei 2016 door de Europese samenwerking voor accreditatie (European co-operation for Accreditation, EA) werd gevalideerd.
Ook moet worden nagegaan of dergelijke marktdeelnemers zich niet met illegitieme bedrijfsactiviteiten hebben bezig hebben gehouden.
Punt 9: Bijlage X in Verordening (EU) 2018/858 moet daarom worden gewijzigd.
Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie. Zij is van toepassing met ingang van 30 juli 2023. Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
Gedaan te Brussel, 20 mei 2021.”
De procedure voor de goedkeuring en machtiging van onafhankelijke marktdeelnemers om toegang tot beveiligingskenmerken van voertuigen te krijgen is beschreven in Aanhangsel 3 van Verordening (EU) nr. 2021/1244 .
Een samenvatting van hetgeen er in Aanhangsel 3 wordt beschreven:
Een CBI kan bij de NAI een verzoek indienen om geaccrediteerd te worden.
Alleen CBI’s die zijn geaccrediteerd kunnen inspectiecertificaten afgeven. Een inspectiecertificaat van goedkeuring aan bedrijven en een inspectiecertificaat van machtiging aan een werknemer. Alleen met zo’n inspectiecertificaat krijgt men toegang tot veiligheidsgerelateerde RMI. De CBI’s hebben een hele waslijst aan voorwaarden waaraan de bedrijven/werknemers aan moeten voldoen alvorens een inspectiecertificaat kan worden afgegeven:
Vóór zij een onafhankelijk bedrijf goedkeuren, en tijdens een inspectie op locatie binnen de geldigheidsperiode van de goedkeuring, controleren CBI’s het volgende:
a) documentatie ter bevestiging van eigendom van de onafhankelijke marktdeelnemer, de naam van de algemeen directeur;
b) de door de onafhankelijke marktdeelnemer verstrekte lijst van te machtigen werknemers;
c) informatie over de verantwoordelijkheden en de functie van de in punt a) bedoelde werknemers;
d) of de onafhankelijke marktdeelnemer een aansprakelijkheidsverzekering heeft met een minimumdekking van 1 miljoen euro voor lichamelijk letsel en 0,5 miljoen euro voor schade aan eigendommen;
e) of de goedkeuring van de onafhankelijke marktdeelnemer is ingetrokken wegens misbruik;
f) of de onafhankelijke marktdeelnemer bewijzen van activiteiten in de automobielsector heeft voorgelegd;
g) of de verklaring dat de onafhankelijke marktdeelnemer een legitieme bedrijfsactiviteit uitoefent als bedoeld in punt6.3*, door de onafhankelijke marktdeelnemer is ondertekend en, tijdens een inspectie op locatie, of de onafhankelijke marktdeelnemer daadwerkelijk een legitieme bedrijfsactiviteit uitoefent;
h) of de onafhankelijke marktdeelnemer of de werknemers een blanco strafblad hebben;
i) of er een door de wettelijke vertegenwoordiger van de onafhankelijke marktdeelnemer ondertekende verklaring is dat de naleving van de procedurele vereisten van punt4.3.4** gewaarborgd is voor alle activiteiten die verband houden met de beveiliging van voertuigen.
*Punt 6.3
“Voor de toepassing van die procedure worden marktdeelnemers niet geacht een legitieme bedrijfsactiviteit uit te oefenen wanneer zij reparatie- of onderhoudsactiviteiten aanbieden of aanprijzen die negatieve gevolgen voor de emissieprestaties van het voertuig zouden hebben. Hiertoe behoren:
a) het deactiveren of verwijderen van systemen voor verontreinigings- of emissiebeheersing of het aantasten van de prestaties of het verbergen van storingen ervan;
b) het installeren van manipulatie-instrumenten of manipulatiestrategieën:
- „manipulatie-instrument”:een constructieonderdeel dat de temperatuur, de rijsnelheid, het motortoerental, de versnelling, de inlaatonderdruk of andere parameters meet om een onderdeel van het emissiecontrolesysteem in werking te stellen, te moduleren, te vertragen of buiten werking te stellen, zodat de doelmatigheid van het emissiecontrolesysteem wordt verminderd onder omstandigheden die bij een normaal gebruik van het voertuig te verwachten zijn
- „manipulatiestrategie”: een emissiebeheersingsstrategie die de doelmatigheid van de emissiebeheersingssystemen vermindert onder omgevings- of motorbedrijfsomstandigheden die hetzij bij een normaal gebruik van het voertuig, hetzij buiten de testprocedures van de typegoedkeuring optreden;
c) het deactiveren, verwijderen of manipuleren van voorzieningen voor het controleren van het verbruik van brandstof of elektrische energie, of het manipuleren van de kilometerstand;
d) het manipuleren van de regeleenheid van de motor, met inbegrip van het nominale motorvermogen
** Punt4.3.4. Criteria voor de machtiging van werknemers door de CBI
Vóór zij een werknemer machtigen, en tijdens een inspectie op locatie binnen de geldigheidsperiode van de machtiging, verifiëren CBI’s:
a) dat de betrokken werknemer niet in het bezit was van een eerdere machtiging die wegens misbruik van die machtiging is ingetrokken;
b) dat de werknemer een blanco strafblad heeft;
c) het bestaan van een arbeidsovereenkomst tussen de betrokken werknemer en een goedgekeurde onafhankelijke marktdeelnemer;
d) dat de betrokken werknemer in het bezit is van een geldige, landspecifieke identiteitskaart of een gelijkwaardig document.
Het Trust Centre (TC) maakt de inspectiecertificaten aan en houdt de registratie van machtigingen bij. Al deze informatie wordt verzameld in databanken en het TC is de schakel tussen de gecertificeerde bedrijven en hun werknemers en de autofabrikanten.
De toegang tot reparatie-en onderhoudsinformatie is voor het overgrote deel van de bedrijven niet iets waar ze dagelijks mee te maken hebben. De meeste bedrijven hebben professionele uitlees apparatuur in huis en besteden specifieke software handelingen uit aan specialisten of dealers.
De reparatie-en onderhoudsinformatie wordt vaak via 3e partijen geregeld zoals onderdelen leveranciers en/of via hun lidmaatschap van een samenwerkingsverband.
Er zijn een aantal redenen waarom men geen gebruik maakt van de door de fabrikant aangeboden RMI, waarbij de moeizame toegankelijkheid de voornaamste is en het kostenaspect op een goede 2e plaats komt, met name geldt dit voor de echte universeel die alle merken bediend.
Maar met de komst van SERMI ontkomt niemand eraan om actie te ondernemen. Zoals in de Verordening (EU) nr. 2021/1244 staat vermeld zal met ingang van 30 Juli 2023 er alleen door gecertificeerde bedrijven en werknemers van die bedrijven toegang worden verleend tot de informatie genoemd in SERMI. Dit is op 3 februari jl officieel door de EU vastgesteld.
En of dit betekent dat vanaf 30 Juli 2023 elke reparatie aan een portiermodule, contactslot of centrale vergrendeling alleen nog via de SERMI regeling kan plaatsvinden lijkt mij twijfelachtig, maar het is zeker niet verkeerd om je hier tijdig eens in te verdiepen.
Siem Bijman