De dynamo, ook wel alternator of generator genoemd, is een cruciaal onderdeel van een auto. Elke auto heeft een stroomvoorziening nodig en naast de accu is dat de auto dynamo.
Een dynamo is kortgezegd een omgekeerde elektromotor die een wisselspanning opwekt bij het ronddraaien.
In dit artikel gaan we het hebben over de werking van deze auto dynamo. En we bespreken de mogelijke oorzaken van het defect raken van een dynamo. Hoe we problemen met de dynamo kunnen lokaliseren en oplossen. En wat de kosten zijn van het vervangen van een dynamo.
De dynamo heeft als functie om alle componenten tijdens de rit van stroom te voorzien. Naast het opladen van de accu worden alle elektrische componenten zoals computers, brandstofpomp, ontsteking, kachelventilator en het audiosysteem maar ook de centrale portiervergrendeling en elektrische ramen door de dynamo van stroom voorzien.
De dynamo staat los van het startsysteem. Daarvoor dient namelijk de accu. De accu verzorgt het stroomcircuit als de auto stil staat en de motor uit is.
Op het moment dat de sleutel wordt omgedraaid zorgt de stroom in de accu voor alle benodigde energie om de motor te starten. Zoals het bedienen van de brandstofpomp en bij benzine auto’s voor het op het juiste moment en met de juiste kracht produceren van een vonk.
De dynamo neemt deze taak dan over op het moment dat de motor is gestart. De functie van de dynamo is dus belangrijk, want niet alleen de stroomvoorziening tijdens het rijden wordt door de dynamo geregeld, maar minstens net zo belangrijk: de dynamo zorgt voor het laden van de accu.
Een dynamo bestaat uit een stator en een rotor. De stator bestaat uit een 3-tal spoelen met een kern. Deze zit vast in het huis van de dynamo gemonteerd. Binnen deze stator draait dan de rotor. De rotor is een grote elektromagneet die wordt bekrachtigd door de accu.
De rotor is een bewegend onderdeel van de dynamo. De beweging komt tot stand via een poelie en een v-snaar of tegenwoordig vooral een multiriem. De multiriem wordt aangedreven door de krukaspoelie als de motor loopt.
Tijdens het ronddraaien wordt in de dynamo een wisselspanning opgewekt. Deze wisselspanning moet worden omgezet in een gelijkspanning omdat alles in een auto werkt op gelijkspanning. Hiervoor is dus ook een gelijkrichter (diodebrug) ingebouwd.
Het principe van een dynamo is dat hoe sneller deze ronddraait, hoe hoger de spanning oploopt. Daarom is het noodzakelijk om ook een spanningsregelaar in te bouwen die de maximale spanning beperkt houdt om te voorkomen dat er componenten worden opgeblazen.
In de moderne auto’s is deze spanningsregeling ondergebracht in de boordcomputer. Het voordeel hiervan is dat er meer zaken via software geregeld kunnen worden zoals het terugwinnen van remenergie en het start-stopsysteem.
De dynamo’s met deze functie laden over het algemeen nog maar op tot maximaal 13,0 Volt en men moet hier dus rekening mee houden bij het diagnose stellen.
Over het algemeen zal op het moment dat de dynamo niet meer functioneert het acculampje op het dashboard gaan branden.
Je weet dan dat de stroomvoorziening is overgenomen door de accu. De accu zal deze taak naar behoren kunnen uitvoeren, totdat deze zover in spanning is teruggelopen dat de auto zal afslaan.
Als een dynamo niet meer voldoende stroom levert, moet de oorzaak onderzocht worden. Er zijn een aantal veel voorkomende problemen bekend waarom een dynamo stuk gaat.
Elk van deze oorzaken van het stuk gaan van een dynamo vraagt een specifieke aanpak. Zelf kan je natuurlijk snel zien of er een probleem is met een v-snaar of bedrading die is gebroken. Alle overige oorzaken zullen door een monteur moeten worden onderzocht.
De kosten voor het vervangen van een dynamo kunnen behoorlijk uiteen lopen. Een simpele dynamo zal rond de 300 euro kosten. Maar de kosten voor het vervangen van een complexe computergestuurde dynamo van een grote auto kan wel oplopen tot boven de 2000 euro.
Laat daarom altijd een goede diagnose doen naar de oorzaak van het stukgaan van de dynamo. Als de accu de oorzaak is kan je erop wachten dat er binnen een halfjaar tijd wederom een nieuwe dynamo gemonteerd moet worden.
Dit is dan ook één van de minst bekende oorzaken van het defect raken van een dynamo. De accu heeft namelijk een bepaalde inwendige weerstand en als deze weerstand afneemt zal er meer stroom door het circuit gaan lopen. Meer stroom betekent meer warmte en daar kunnen elektronische componenten van een dynamo, zoals diodes, niet goed tegen.
Dit is vrij eenvoudig te checken door een goede monteur. Simpelweg de stroom meten na het vervangen van de dynamo. Als dat binnen 5 minuten niet is gezakt tot onder de 15 Ampère kan de accu als verdachte worden aangemerkt.
Een autodynamo is tegenwoordig een geavanceerd onderdeel van een voertuig hoewel het werkingsprincipe eigenlijk niet veel is veranderd.
Een belangrijke oorzaak is het steeds complexer wordende energiesysteem waarin het terugwinnen van remenergie en de start-stopsystemen de bekendste zijn.
Daarnaast is tegenwoordig alles computergestuurd en dus ook de dynamo.
Het zelf vervangen is daarmee voorgoed verleden tijd en bij problemen met de dynamo is een goede diagnose heel belangrijk om de kosten van vervanging nog enigszins in de hand te kunnen houden.