close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Koelsysteem afpersen om lekkage op te sporen

Lekt jouw auto koelvloeistof? Of heb je het vermoeden dat hij koelvloeistof lekt? Dan kun je het lek opsporen door het koelsysteem af te persen. Dit kun je doen met een speciale pomp, dit wordt ook wel een koelsysteem afpers set genoemd. Met deze pomp zet je het koelsysteem onder druk, een koelvloeistof lekkage is namelijk gemakkelijker op te sporen wanneer het systeem onder druk staat. Wanneer het systeem onder druk staat, kun je de slangen, thermostaat, de verdamper en radiateur controleren om te zien of deze koelvloeistof verliezen. Vergeet ook niet om onder het dashboard te kijken, daar zit namelijk de kachelradiateur.

Hoe kun je het koelsysteem afpersen met een pomp?

Bij de pomp krijg je meestal verschillende doppen geleverd, dit zijn doppen die je op het expansievat of (bij auto’s zonder expansievat) de radiateur kunt draaien. Ga op zoek naar de dop die op de radiateur van jouw auto past. Draai de originele dop van de radiateur pas los wanneer de motor is afgekoeld, anders spuit de hete koelvloeistof er als een fontein uit. Draai de vervangende dop stevig aan en sluit de pomp aan op de dop. Begin nu te pompen tot de meter op maximaal 1 bar staat, als je over de 1 bar gaat kan er juist een lekkage ontstaan. Als de meter op 1 bar staat kun je op zoek gaan naar het lek.

Op de slang van de pomp zit een knop, wanneer je deze indrukt zal de druk omlaag gaan en kun je de pomp weer loskoppelen. Vergeet niet de originele dop van de radiateur terug te plaatsen.

Koelsysteem afpersen in stappen:

1.     Ga op zoek naar de dop die past op het expansievat of de radiateur van jouw auto.

2.     Draai de originele dop los en plaats de vervangende dop. (Doe dit niet wanneer de motor heet is.)

3.     Sluit de pomp aan op de dop en begin met pompen tot de meter op maximaal 1 bar staat.

4.     Controleer de slangen, thermostaat, de verdamper, radiateur en kachelradiateur op lekkage.

5.     Wanneer je klaar bent met controleren, druk je op de knop die aan de slang van de pomp zit. Zo verliest het koelsysteem zijn druk en kun je de pomp veilig loskoppelen.

6.     Plaats de originele dop terug op de radiateur.

Koelvloeistof lekkage herkennen aan de druk op de meter

Krijg je de meter tijdens het pompen niet op 1 bar? Dan is het lek in de meeste gevallen behoorlijk groot. Blijft de meter op 1 bar staan? Dan is er meestal geen lek, of het lek is heel klein. Je moet dan rekening houden met het lekken van kleine druppels.

Verschillende soorten koelvloeistof lekkages

Het koelsysteem van jouw auto kan last hebben van inwendige- en uitwendige lekkages.

Mogelijke oorzaken uitwendige koelvloeistof lekkages:

·       Lekkende radiateur;

·       Lekkende radiateurslang;

·       Kachelradiateur lekt;

·       Lekkende kachelslangen;

·       Pakkingen van thermostaat lekken;

·       Pakkingen van waterpomp lekken;

·       Koppakking lekt naar buiten;

Mogelijke oorzaken van inwendige koelvloeistof lekkage:

·       Koppakking;

·      Oliekoeler van de motor 

.    Oliekoeler automatische versnellingsbak lekt;

.     EGR-Klep ( zijn tegenwoordig gekoeld en kunnen inwendig gaan lekken)

Een lekke koppakking kun je herkennen aan vieze witte drab aan de peilstok, maar ook aan een grote hoeveelheid witte rook uit de uitlaat. Vaak ook gaat de temperatuur in het rood als de motor opwarmt en loopt de druk in het koelsysteem op.

Wanneer de oliekoeler van de motor of automatische versnellingsbak lekt, kun je olie vinden in de koelvloeistof.

Bij een lek in de EGR zie je bij het starten van een koude motor de druk in het koelsysteem heel snel oplopen.

Neem contact op met een monteur om de eventuele koelvloeistof lekkage te verhelpen.