close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Je koppakking lek? Zo kun je een lekke koppakking herkennen

 

koppakking lek

Heb je het vermoeden dat de koppakking lek is van de auto?? Het is dan niet verstandig om zomaar door te rijden. De auto kan grote schade oplopen, het is dus belangrijk om de signalen niet te negeren.

Wij vertellen je daarom in dit artikel wat een koppakking is, hoe je een lekke koppakking kunt herkennen en wat de gevaren van een lekkende koppakking zijn. Maar ook hoeveel je moet betalen om de koppakking te laten vervangen.


Inhoudsopgave


Wat is een koppakking?

Een koppakking is een afdichting die zorgt dat de gassen in de verbrandingskamer blijven. Het zit tussen de cilinderkop en het onderste blok.

Een koppakking krijgt te maken met hoge temperaturen en veel druk, daarom is hij uitgerust met stalen ringen.

Een nieuwe koppakking heeft een lange levensduur. Het lek ontstaat vaak door veroudering, slijtage en een slecht functionerend koelsysteem.


Koppakking lek symptomen

Je kunt een lekke koppakking herkennen aan de volgende symptomen:

 

  • Donkere koelvloeistof;
  • Minder koelvloeistof in het reservoir;
  • Een laag oliepeil;
  • Motor wordt enorm heet;
  • Witte/blauwe rook uit de uitlaat;
  • Bij de olie zit witte smurrie;
  • Startproblemen;
  • Donkere koelvloeistof;
  • Vermogen gaat omlaag;
  • Hoger brandstofverbruik;
  • Rook uit de uitlaat ruikt zoet;
  • Lekkage aan de buitenkant van de cilinder


Koelvloeistof lekt koppakking
Moet jij steeds koelvloeistof bijvullen? Dit hoeft niet direct te betekenen dat de koppakking lek is. Het verliezen van koelvloeistof kan ook worden veroorzaakt door een lekke slang, of een lek in het reservoir. Als de koelvloeistof een donkere kleur heeft, wordt dit mogelijk wel veroorzaakt door een lekkende koppakking.

Witte rook uit de uitlaat
Ook wanneer er witte rook uit de uitlaat komt, hoeft dit niet per se te komen door een lekke koppakking. Het kan ook een symptoom zijn van een kapotte warmtewisselaar, of een kromme cilinderkop.

Wanneer de witte rook wordt veroorzaakt door een lekke koppakking, komt dit omdat er koelvloeistof in de verbrandingskamer terecht is gekomen.

Olielekkage
Wanneer de koppakking lek is, kun je dit herkennen aan olielekkage. Je treft olie aan onder de auto of op het motorblok. Wanneer ook het olielampje gaat branden en er blauwe rook uit de uitlaat komt, kan dit de bevestiging zijn van een lekkende koppakking.

Ga naar een garage wanneer de genoemde symptomen optreden. Een lekkende koppakking kan namelijk behoorlijke schade aanrichten, wij vertellen er meer over in de volgende alinea.


Mag ik met een koppakking lek doorrijden?

Wanneer de koppakking lek is, is het niet verstandig om door te rijden. Door de hitte en de druk wordt het lek alleen maar groter. De hoeveelheid koelvloeistof neemt af, zo kan de motor minder goed koelen. De lekkende koelvloeistof komt in de cilinder terecht en richt stevige schade aan. 

Uiteindelijk gaat de katalysator kapot en schiet de motor mogelijk in hydrolock. In het ergste geval wordt de motor opgeblazen door oververhitting.


Hoe lekkende koppakking auto dichten?

Een lekkende koppakking kan in sommige gevallen worden gedicht met een additief. De auto moet dan wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet hij een kwartier stationair kunnen draaien, zonder dat hij al zijn koelvloeistof verliest. Als dit niet lukt is het lek te groot en raakt de motor oververhit.

Het additief kan kleine lekken in de koppakking en het motorblok herstellen. Maar wanneer de lekken te groot zijn, moet de koppakking vervangen worden.


Kosten koppakking vervangen? Dit betaal je!

Bij het vervangen van de koppakking moet je rekening houden met bedragen tussen de €600 en €1200. Het laten vervangen van de koppakking is dus behoorlijk duur!  Wanneer je pech hebt betaal je zelfs nog meer. 

De uiteindelijke kosten verschillen per auto, omdat niet iedere auto hetzelfde motorblok heeft. Bovendien speelt de staat van de bouten een rol, wanneer deze verroest zijn moet er meer werk verricht worden.

Het aanschaffen van een nieuwe koppakking is niet zo duur, de kosten lopen op door het aantal werkuren. De monteur moet de cilinderkop verwijderen om de pakking te kunnen vervangen, dit is een behoorlijke klus. 

Ook het terugplaatsen van de cilinderkop brengt wat uren met zich mee. Zo moeten de pasvlakken gecontroleerd worden en is het aandraaien van de bouten en moeren een veilige klus.

Wanneer het vervangen niet volgens de genoemde werkwijze gaat, kunnen het cilinderblok en de kop vervormen. Dit zorgt uiteindelijk voor een doorgeslagen koppakking.

Bij het vervangen van de koppakking wordt ook de distributieriem/ketting vervangen, omdat deze losgehaald moet worden. In sommige gevallen wordt ook de waterpomp vervangen, omdat de interne lekkage de lekke koppakking heeft veroorzaakt. Deze kosten komen bovenop de kosten voor het vervangen van de pakking.


Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen is een koppakking een afdichting die gassen in de verbrandingskamer houdt. Erg belangrijk dus en niet zomaar iets om mee rond te blijven rijden als de koppakking lek is.

Een lekke koppakking herkennen is het halve werk. Met de symptomen van een lekkende koppakking op deze pagina kom je er snel genoeg achter of er iets aan de hand is.

Hopelijk weet je na het lezen van dit artikel dat een koppakking lek dichten belangrijk is en dat doorrijden gevaarlijk is. De kosten voor een koppakking vervangen kunnen behoorlijk oplopen en je wilt er dus zo snel mogelijk bij zijn! Is jouw koppakking lek of is er iets anders aan de hand?

Is de koppakking lek van jouw auto? Via ons forum kom je in contact met diverse specialisten.