Is jouw autoband lek? Lees dan snel verder. Wij gaan dieper in op de gevaren, oplossingen en oorzaken van een lekke band. Bovendien leggen we uit hoe je een lekke autoband kunt voorkomen. We bespreken de reparatiemethoden en de kosten, maar leggen ook reparatie en het vervangen van de band naast elkaar.
In de meeste gevallen wordt een lekke autoband veroorzaakt door voorwerpen op het wegdek. Je kunt denken aan spijkers, schroeven, glas of bijvoorbeeld stenen met scherpe randen. Maar ook een te lage bandenspanning is een veel voorkomende oorzaak. Een zachte band wordt namelijk sneller heet, de hitte kan de band beschadigen en dus laten klappen.
Hoe je moet reageren op een lekke band, hangt af van de situatie. Merk je de lekke band op tijdens het rijden? Of merk je de lekke autoband op wanneer je richting de auto loopt?
Doe dit wanneer je de lekke band opmerkt tijdens het rijden: Je zal merken dat je problemen hebt met sturen, maar het is belangrijk om rustig te blijven. Blijf een klein beetje gas geven en stop op een veilige plek, zoals een parkeerplaats of vluchtstrook. Probeer niet te lang door te rijden, dit kan de band nog meer beschadigen. Parkeerplaats Als je op een parkeerplaats staat kan je gebruikmaken van het reservewiel. Zet de auto op de handrem en in een versnelling, het is belangrijk dat de auto niet kan bewegen tijdens het vervangen van het wiel. Zorg ook dat de auto op een vlakke ondergrond staat.
1. Begin met het losdraaien van de wielmoeren, maar draai ze niet helemaal los!
2. Als de moeren een beetje los zijn kun je beginnen met het opkrikken van de auto. Draai vervolgens de moeren helemaal los en haal het wiel van de auto.
3. Plaats nu het reservewiel en draai de moeren gedeeltelijk vast met je handen.
4. Krik de auto weer omlaag en draai de moeren volledig vast.
Met een reservewiel mag je maximaal 80 kilometer per uur rijden. Ga zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde garage om je band te laten repareren of vervangen. Heb je geen reservewiel? Bel dan de Wegenwacht!
Vluchtstrook Ben je op de vluchtstrook terechtgekomen? Verlaat dan de auto op een veilige manier en bel de Wegenwacht of politie om je te ondersteunen bij het vervangen van de band.
Doe dit wanneer je de lekke band opmerkt bij een stilstaande auto: Is de band volledig leeggelopen? Plaats dan het reservewiel volgens het eerder besproken stappenplan. Ga vervolgens met een snelheid van maximaal 80 kilometer per uur naar een autogarage om de band te laten repareren of vervangen. Je kunt eventueel ook de Wegenwacht bellen om je te ondersteunen bij het repareren of vervangen van de band.
Zie je dat er een schroef of spijker in de band zit? Maar is de band nog niet volledig leeggelopen? Dan kun je eventueel met een snelheid van maximaal 50 kilometer per uur naar de dichtstbijzijnde garage rijden.
Heb je nog vragen over een lekke autoband? Plaats ze op ons auto technische forum!
De band zwenkt naar één kant. Wanneer er een schroef of spijker in je band zit hoor je meestal een tikkend geluid tijdens het rijden.
Ook beschikken sommige auto’s over een bandenspanningscontrolesysteem, het systeem toont een lampje op het dashboard wanneer er een band een te lage spanning heeft. Zie je dat er regelmatig één band is met een lagere spanning? Ga dan naar een garage om de band te controleren op een lek.
Volg de onderstaande adviezen op om de kans op een lekke autoband te verkleinen.
· Controleer regelmatig het profiel van de banden en vervang de banden indien nodig.
· Rijdt met een lage snelheid over hobbels en drempels.
· Zorg voor de juiste bandenspanning.
· Rijdt niet te snel door bochten en schuur niet tegen stoepranden aan.
· Controleer voor het wegrijden of je geen voorwerpen in de banden ziet zitten.
Ze schieten een prop in de autoband of hanteren de “paddenstoel (ook wel paraplumethode genoemd)”.
Prop in band De band wordt van buitenaf gerepareerd, het gat wordt gereinigd en voorzien van een rubberen plakstrip. Vervolgens wordt de strip in het gat gepropt, nu begrijp je waarom ze deze reparatiemethode “band proppen” noemen.
Een lekke band repareren met een prop mag alleen wanneer het lek in het loopvlak zit. Ook is het prop schieten niet toegestaan wanneer de beschadiging groter is dan 6 millimeter.
Hoelang kan je rijden met een prop in je band? Door het bewegen van de banden kan de prop uit de band schieten. Het is dus een tijdelijke oplossing, een goede garage adviseert dan ook om de band te laten vervangen. Ook de ANWB geeft dit advies.
Paddenstoel-methode gebruiken De band wordt van binnenuit gerepareerd. Eerst verwijdert de monteur het scherpe object, zoals een schroef of spijker. Nu boort de monteur een gat in de band en plaatst hij/zij het paddenstoelvormige object in het gat. Dit object is flexibeler dan een prop en schiet dus minder snel uit de band weg.
Tijdens het uitvoeren van deze reparatie controleert de monteur ook de binnenkant, dit wordt niet gedaan bij een prop-reparatie. De paddenstoel-methode hanteren is lastiger dan de band proppen, je betaalt dus meer voor deze reparatie.
De kosten van een banden reparatie verschillen per garage. Hieronder hebben wij een aantal garages uitgelicht.
Bedrijf | Manier van repareren | Kosten |
Profile | paddenstoel-methode | €36,50 per band |
KwikFit | paddenstoel-methode | €39 per band |
Van Essen | paddenstoel-methode | Maximaal €35 per band |
*De getoonde kosten zijn de kosten op moment van schrijven, deze kunnen dus wijzigen.
De meeste garages brengen geen extra kosten in rekening voor de montage, maar ook niet voor het balanceren van de banden en het plaatsen van een nieuw ventiel.
Je kunt een autoband op twee manieren repareren, met een bandenplakset of een prop. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je dit doet.
Autoband repareren met bandenplakset:
*Let op! Deze methode repareert je band alleen om naar huis of een garage te rijden. Het is niet verstandig om door te blijven rijden na deze reparatiemethode.
Benodigdheden:
· Bandenplakset voor autobanden (met lijm, plakkers, schuurpapier en ventielslang).
· Bandenlichters.
· Spons.
· Gevulde emmer met water en zeepoplossing.
· Wielmoersleutel/kruissleutel.
· Krik.
Stappenplan:
1. Veilige plaats vinden: zorg dat de auto op een veilige plaats staat. Trek de handrem aan en zet de auto in de versnelling. Heb je een automaat? Zet hem dan in de parkeerstand. Plaats wanneer dit mogelijk is een gevarendriehoek, zo weten andere weggebruikers dat je pech hebt en kunnen ze tijdig handelen.
2. Wielmoeren losmaken: pak een wielmoersleutel of kruissleutel en maak de wielmoeren los. Verwijder ze niet helemaal!
3. Krik de auto omhoog: zorg dat het wiel los van de grond komt door de auto omhoog te krikken.
4. Wiel verwijderen: draai nu de wielmoeren helemaal los om het wiel te verwijderen.
5. Zoek het lek: pak een spons en doe deze in een emmer met water en zeepoplossing. Wrijf de natte spons over de band. Begin de band op te pompen en zoek naar luchtbellen, de luchtbellen laten je zien waar het lek zit.
6. Lek prepareren: schuur het gebied rond het lek op met het schuurpapier uit de plakset, doe dit licht! Het schuren zorgt dat de lijm beter hecht!
7. Breng de plakker aan: smeer de lijm uit de plakset over het lek en laat dit even drogen, in de handleiding van de plakset staat waarschijnlijk wat de droogtijd is.
8. Plaats de plakker: breng de plakker aan op het lek, druk hem stevig aan!
9. Drogen: geef de lijm en de plakker de tijd om volledig te drogen. In de handleiding van de plakset kun je lezen wat de exacte droogtijd is.
10. Wiel terugplaatsen: plaats het wiel terug en draai de wielmoeren aan met de hand.
11. Laat de auto zakken: gebruik de krik om de auto voorzichtig te laten zakken.
12. Wielmoeren aandraaien: draai de wielmoeren weer volledig vast met de wielmoersleutel of kruissleutel.
13. Bandenspanning controleren: controleer of de gerepareerde band over de juiste bandenspanning beschikt.
14. Naar garage: ga naar een garage om de geplakte band te vervangen.
Autoband repareren met prop:
Benodigdheden:
· Proppen, veters of reparatiekoorden.
· Ronde vijl met een geschikte diameter voor de prop.
· Rubbercement.
· Doorsteeknaald voor het inbrengen van de prop.
· Emmer met water en zeepoplossing.
· Spons.
· Tang/schroevendraaier.
· Mesje/schaar.
Online zijn er verschillende reparatiesetjes te vinden met proppen en doorsteeknaalden.
Stappenplan:
1. Controleer of band lek is: zie je dat er een spijker of schroef in je band zit? Trek deze er niet direct uit! Vul een emmer met water en zeepoplossing en doe hier een spons in. Knijp de spons uit over de spijker/schroef en kijk of je luchtbellen ziet. Zie je deze niet? Dan is de band niet lek. Ga in dit geval met een langzame snelheid naar een garage om de band te vervangen.
2. Draai het stuur naar buiten: zag je luchtbellen? Draai dan het stuur naar buiten zodat je met de reparatie kan beginnen. Zorg ook dat de spijker/schroef aan de bovenkant van de band zit, verplaats de auto dus wanneer dit mogelijk is. Zo kun je makkelijker te werk gaan.
3. De spijker/schroef verwijderen: zit er een spijker in de band? Trek deze uit de band met een tang. Een schroef verwijder je met een schroevendraaier.
4. Het gat schoonmaken: steek de ronde vijl in het gat en beweeg deze een aantal keer op en neer. Zorg dat je al het vuil uit het gat verwijdert en dat het gat groot genoeg is voor de prop.
5. Prop prepareren: maak de prop platter met je vingers. Zo past deze beter door de steeknaald.
6. Breng rubbercement aan: smeer de prop in met vloeibaar rubbercement, zo hecht de prop zich sterker en sneller aan de band.
7. Prop in de band duwen: duw nu de prop in de band, maar niet te ver! De prop moet nog wel een beetje uit het gat steken!
8. Lek controleren: knijp opnieuw een spons met water en zeepoplossing over de band om te controleren of het lek gedicht is. Is dit niet het geval? Trek de prop eruit en ga opnieuw aan de slag met de vijl.
9. Prop afknippen: als het lek gedicht is knip je het uitstekende deel van de prop af. Dit hoeft niet op de mm nauwkeurig, als er een aantal mm uitsteekt slijt dit wel af tijdens het rijden. Je kunt eventueel ook een mesje gebruiken om het uitstekende deel te verwijderen, maar wees wel voorzichtig.
10. Band oppompen: pomp de band op, zorg dat je de juiste bandenspanning bereikt.
11. Stukje rijden: ga nu een stukje rijden. Door te rijden ontstaat er warmte, deze warmte zorgt dat de prop steviger in de band komt te zitten.
Een lekke band dien je te vervangen, maar dit is niet verplicht. Je kunt een lekke band laten repareren met een prop of de paddenstoel-methode, maar je loopt het risico dat de band tijdens het rijden weer beschadigt. De ANWB en de betere autogarages zeggen dan ook dat een band reparatie een tijdelijke oplossing om naar de garage te rijden.
Doorrijden met een lekke autoband is riskant, als de autoband veel lucht verliest ontstaan er stuurproblemen. Wanneer je stuurproblemen ervaart is het verstandig om je snelheid te verminderen en met een beetje gas richting een veilige plek te rijden. Plaats vervolgens een reservewiel of neem contact op met de hulpdiensten.
Het laten repareren van een lekke band kost meestal tussen de €20 en €40.
Andere automobilisten stelden deze vragen op ons autoforum over een lekke autoband:
BMW 3-serie Touring 2006: Lekke band melding.