Startonderbreker kapot? De symptomen en oorzaken!

 

startonderbreker

Heb je het vermoeden dat de startonderbreker defect is? Wij hopen je met dit artikel meer duidelijkheid te verschaffen. Op deze pagina lees je meer over het functioneren van de startonderbreker en hoe je een defect exemplaar herkent. Tot slot gaan we dieper in op het voorkomen van een kapotte startonderbreker en de reparatiemogelijkheden.


Inhoudsopgave

 

Wat is een startonderbreker?

Een startonderbreker is een onderdeel dat het stelen van de auto voorkomt. De startonderbreker maakt contact met de transponder chip die in de bijbehorende autosleutel zit. Na het contact maken met de chip kan de auto gestart worden. Het startonderbrekingssysteem is terug te vinden in alle auto’s die na 1998 zijn gebouwd. Maar er zijn ook auto’s die al voor 1998 een startonderbreker hadden.

Dankzij de startonderbreking is het dus een stuk lastiger om een auto te stelen. Helaas komt het wel eens voor dat het beveiligingssysteem zich tegen ons keert, waardoor de auto helemaal niet meer start.


Verschillende soorten startonderbrekers

Er zijn verschillende soorten startonderbrekers, elektronische en mechanische. De mechanische startonderbrekers zijn een aanvulling op de elektronische startonderbrekers.

Een auto kan over de volgende mechanische startonderbrekers beschikken:

·        Stuurslot (zit in iedere auto met een bouwjaar na 1998): dankzij het stuurslot wordt het stuurwiel gesloten. Wanneer een dief de auto probeert te stelen kan hij niet direct wegrijden. Dit zorgt vaak voor paniek en een grote pakkans voor de politie.

·        Wielklem (gebruikt door politie): deze mechanische startonderbreker wordt door de politie op de wielen geplaatst wanneer een auto te lang op een locatie staat waar dit niet mag. Of wanneer de parkeerbonnen, of parkeerbelasting niet tijdig wordt betaald.

·        Versnellingspookslot: je kunt de versnellingspook niet meer bewegen, deze mechanische startonderbreker komt niet vaak voor. Je dient het slot steeds te demonteren en opnieuw in elkaar te zetten.

·        OBD-saver: met een OBD-saver blokkeer je de toegang tot de boordcomputer, zo kunnen criminelen de voertuigelektronica niet manipuleren om bijvoorbeeld de auto te laten starten.

·        Alcoholslot (gebruikt door politie): als iemand regelmatig wordt aangehouden met te veel alcohol in zijn of haar bloed, kan de politie een alcoholslot plaatsen. De auto wil pas starten wanneer je hebt geblazen en er geen alcoholpercentage wordt gemeten.

Eerste generatie elektronische startonderbrekersDe eerste generatie elektronische startonderbrekers maken gebruik van een drie-circuitonderbreking. Door het voertuig met de sleutel te vergrendelen wordt er een blokkade gezet op de verbinding met de startmotor, de brandstoftoevoer en het contact. Dit type startonderbrekers zit vaak in auto’s die voor 1998 zijn gebouwd.

Tweede generatie elektronische startonderbrekersHalverwege de jaren 90 kwam de tweede generatie elektronische startonderbrekers op de markt. Dit is het startonderbrekingssysteem dat vandaag de dag nog steeds vaak voorkomt in auto’s. Het systeem werkt zoals we in het begin van dit artikel hebben beschreven. De startonderbreker stuurt een signaal naar de chip in de sleutel om de identificatie te bevestigen.

Startonderbreker met eigen autorisatie Er zijn ook auto’s die beschikken over een startonderbrekingssysteem met eigen autorisatie. Na iedere start wordt er een unieke en nieuwe code verzonden naar het startonderbrekingssysteem. Als de code wordt geautoriseerd kan de auto gestart worden. Indien de code niet geautoriseerd wordt, komt er een blokkade op de software. Dankzij dit systeem wordt voorkomen dat kwaadwillenden de sleutelcode kunnen uitlezen en kopiëren.


Startonderbreker kapot symptomen

Het meest voor de hand liggende symptoom is dat de auto niet wil starten, dit symptoom wordt aangevuld met een knipperend startonderbreker lampje op het dashboard. Dit geeft aan dat er een storing in het startonderbrekingssysteem is.

Door deze storing wordt de transponder chip niet herkend, of kan er geen signaal naar de chip verzonden worden.


Hoe ontstaat een storing in het startonderbrekingssysteem?

De storing in het startonderbrekingssysteem wordt meestal veroorzaakt door een defecte sleutel of een verouderde chip. Ook kunnen radarsystemen, smartphones, krachtige magneten en hoogspanningsmasten de chip ontregelen.

De schade aan de sleutel kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door slijtage, een val, of vocht. Het vocht trekt in de sleutel en tast de transponder chip aan.


Nieuwe autosleutels bijmaken? Kopieer de chip!

In de reservesleutel zit dezelfde transponder chip. Laat dus ook de chip kopiëren wanneer je nieuwe autosleutels bij laat maken, anders kun je de auto niet starten met de nieuwe sleutels. Je kunt dit laten doen door een dealer of gespecialiseerd sleutelbedrijf. 

Voor het bijmaken van een sleutel met een transponder chip betaal je tussen de €80 en €200. Beide autosleutels kwijt? In dat geval moet de startonderbreker van jouw auto vervangen worden, dit kost minimaal €500. Let dus goed op jouw autosleutels!

Heb je nog vragen over het functioneren van de startonderbreker? Vraag het op ons autoforum!


Storing in het startonderbrekingssysteem verhelpen

Een storing in het startonderbrekingssysteem kun je op verschillende manieren oplossen. Een monteur kan het systeem resetten, of de startonderbreker uitschakelen. Maar ook het vervangen van de sleutel en de chip kan het probleem verhelpen. In het ergste geval moet de startonderbreker vervangen worden. Hieronder lichten we de verschillende oplossingen uit.

·        Sleutel en chip vervangen: als de startonderbreker resetten de storing niet verhelpt, dien je een kopie van de reservesleutel en de chip te maken.

·        Startonderbreker uitschakelen: indien het vervangen van de sleutel en de chip het probleem niet oplost, kun je kiezen voor het laten uitschakelen van de startonderbreker. Een specialist kan de boordcomputer herprogrammeren en de sleutelcode verwijderen. Helaas lukt dit niet bij alle auto’s. Kosten startonderbreker verwijderen/uitschakelen De prijs voor het laten uitschakelen van de startonderbreker verschilt per auto. De exacte kosten zijn afhankelijk van het type boordcomputer en de uren die nodig zijn om het systeem aan te passen.

·        Startonderbreker vervangen: als je de veiligheid van jouw auto wilt behouden en de storing in het startonderbrekingssysteem niet is verholpen, dien je de startonderbreker te laten vervangen.

Hulp nodig van een specialist? Maak gebruik van onze garagebedrijven gids!


Conclusie

Een startonderbreker is een slim auto-onderdeel dat de auto beschermt tegen diefstal. Echter kan het systeem zich ook tegen ons keren in het geval van een defect of storing. Iedere auto die na 1998 is gebouwd beschikt over een elektronische startonderbreker, met als aanvulling een mechanische startonderbreker in de vorm van een stuurslot.

Als de auto niet wil starten en je ziet een knipperend startonderbreker lampje op het dashboard, is dit vaak de bevestiging van een storing in het startonderbrekingssysteem. Dit kan verholpen worden door de sleutel en chip te laten vervangen, een reset van het systeem, of het laten uitschakelen van de startonderbreker door een specialist. In het ergste geval moet de startonderbreker vervangen worden, dit is de meest dure oplossing.

De onderstaande vragen over startonderbrekers kom je tegen op ons auto technische forum.

Ford Fiesta 2004: startonderbreker probleem.

Suzuki Ignis 2001: knipperende startonderbreker.

Nissan Qashqai 2009: Startonderbreker probleem?