Gloeibougies kapot? Dit zijn de symptomen en testmethodes!

 

gloeibougies vervangen

Zijn de gloeibougies kapot? Wij geven je meer duidelijkheid over de symptomen van een defecte of slecht werkende gloeibougie. Bovendien leggen we uit hoe je gloeibougies kunt testen en wat de gevaren zijn van kapotte bougies. Tot slot vertellen we je meer over de reparatiekosten en hoe je zelf de gloeibougies kunt vervangen.

 

Inhoudsopgave

 

Wat doet een gloeibougie?

Een “gloeibougie (ook wel diesel bougie of gloeiplug genoemd)” ontsteekt het gasmengsel in de verbrandingskamer van de motor door te gloeien. De gloeibougie geeft constant hitte af om de motor op de juiste temperatuur te krijgen en houden. Het onderdeel speelt dus een belangrijk rol bij het starten van de auto.

Alleen dieselmotoren maken gebruik van gloeibougies, omdat diesel slecht ontsteekt wanneer de motor koud is. In benzinemotoren zitten bougies die een vonk produceren om het gasmengsel te ontbranden. Een dieselmotor kan bij een buitentemperatuur van minimaal 10 °C starten zonder een gloeibougie, maar op dit moment komen er wel veel meer gevaarlijke stoffen vrij, zoals roet.


Er zijn twee soorten gloeibougies

Je kunt gloeibougies onderscheiden in parallel en serie.

Wat zijn parallel gloeibougies? Deze gloeibougies zijn via de ingang verbonden met het motorblok. De stroom gaat via het schroefdraad terug in de accu. Deze bougies hebben maar één ingang en staan met elkaar in verbinding. Vaak is dit een snel-gloeisysteem dat werkt op directe accuspanning.

Wat zijn serie gloeibougies? Dit zijn gloeibougies die werken als een gloeilamp. Dit type gloeibougie kom je vaak tegen in oudere dieselmotoren. Ze staan met elkaar in verbinding via een in- en uitgaande kabel. Alleen de laatste gloeibougie is verbonden aan het motorblok. Serie gloeibougies werken op een lage spanning en beschikken over voorgloeiweerstanden en een gloeioog.


Gloeispiraal lampje gaat aan. Wat nu?

Dit lampje gaat branden wanneer het buiten kouder dan 8 °C is. Op dit moment is het voorgloeien van de dieselmotor nodig om de auto te laten starten. Wanneer het lampje uitgaat is de motor op de juiste temperatuur om te starten.

Gaat het lampje tijdens het rijden aan? Dan schakelt de auto mogelijk over naar de noodloop om verdere schade te voorkomen. Stop op dit moment zo snel mogelijk de auto en neem contact op met de Wegenwacht of een andere hulpdienst.

Heb je nog vragen over het gloeispiraal lampje? Stel ze op ons auto technische forum!


Wanneer gloeibougies vervangen?

Gloeibougies dien je om de vijftig- tot honderdvijftigduizend kilometer te vervangen, in de handleiding van jouw auto staat meestal de exacte interval beschreven.

De levensduur van gloeibougies zijn ook afhankelijk van het rijgedrag, de bougies gaan namelijk sneller kapot wanneer je de auto vaak start. Bij een vaak startende auto gaan gloeibougies zo’n vijftigduizend kilometer mee.


Gloeibougie kapot? De symptomen en gevaren!

Wanneer gloeibougies kapot zijn merk je dit aan de volgende symptomen:

  • De auto start pas na een aantal pogingen.
  • Een hard- en onregelmatig lopende motor.
  • Veel rook uit de uitlaat bij het starten.
  • De motor hapert bij het starten.
  • Een sterke geur bij het starten van de auto.
  • De accu loopt snel leeg.

Zorg dat je de defecte gloeibougies tijdig vervangt. Wanneer de gloeibougies kapot zijn is de verbranding onrein en stoot de auto meer schadelijke stoffen uit. Bovendien wordt de auto extra belast door de slecht lopende motor, dit heeft een negatief effect op de starter, accu en het verbrandingssysteem. Als je te lang blijft doorrijden met versleten gloeibougies gaan ook andere onderdelen in de motor kapot.

 

gloeibougies kapot symptomen


Gloeibougies testen? Dit doe je zo!

Wanneer je technisch bent aangelegd kun je besluiten om de gloeibougies te testen, dit doe je met een ampèretang. Gebruik de handleiding van jouw auto om de gloeibougies te lokaliseren.

Ontkoppel de accu en koppel de draden van de gloeibougies los aan de hand van het instructieboekje van jouw auto, doe dit zorgvuldig om schade te voorkomen. Vergeet ook niet welke kabel bij welke bougie hoort! Maak een foto, of label de kabels om de juiste volgorde te onthouden!

·        Stap 1: Demonteer de gloeibougies zorgvuldig volgens de handleiding van jouw auto.

·        Stap 2: Maak het schroefdraad van de gloeibougies schoon, verwijder bijvoorbeeld olie, lak, roest en ander vuil.

·        Stap 3: Leg de elektroden van de ampèretang tegen de gloeibougie om te meten.

Is de weerstand gelijk aan de aanbevolen hoeveelheid die staat beschreven in het instructieboekje van jouw auto? Dan is de gloeibougie niet kapot. Meet wel altijd iedere gloeibougie!

In sommige gevallen wordt er een totaal aantal ampère aangegeven in de handleiding. Als daar bijvoorbeeld 20 ampère staat en jouw auto beschikt over 4 gloeibougies, dan moet iedere bougie een meting van 5 ampère aangeven.

Testen met multimeter Je kunt de gloeibougies ook testen met een multimeter. Zet de rode pen op de pin van de bougie en de zwarte pen op het chassis van de auto.

Betekenis uitslagen multimeter:

Waarde Betekenis
0 Ohm Gloeibougie is kapot.
0,5 tot 1,5 Ohm Gloeibougie werkt goed.
2 Ohm of meer Doorgebrande gloeibougie.


Gloeibougies vervangen? Dit zijn de kosten!

Bij een garage betaal je gemiddeld tussen de €200 en €300 voor het vervangen van de gloeibougies. De exacte kosten hangen af van de auto die jij bezit. Zelf jouw gloeibougies vervangen is een stuk goedkoper, je betaalt dan alleen de kosten voor de gloeibougies. Deze kosten gemiddeld tussen de €5 en €15 per stuk.

Het is verstandig om alle bougies te laten vervangen, dus ook de bougies die nog goed werken. Zo voorkom je dat je tussentijds nog eens naar de garage moet om een bougie te laten vervangen.

Voor het vervangen van gloeibougies moet je over technische kennis beschikken, anders kun je andere onderdelen binnen de motor beschadigen. Gebruik de onderstaande handleiding!


Zelf een gloeibougie vervangen

Vervang gloeibougies volgens de onderstaande stappen, doe dit bij een koude motor!

Benodigdheden:

·        Nieuwe gloeibougies;

·        Kruipolie;

·        Ratel;

·        Bougiedoppen.

·        Stap 1: Spuit de gloeibougies een aantal dagen voor het vervangen in met kruipolie, zo komen de bougies eenvoudiger los.

·        Stap 2: Open de motorkap en verwijder de beschermende onderdelen van de motor.

·        Stap 3: Label de kabels van de bougies om de juiste volgorde te onthouden. Verwijder nu zorgvuldig de stekkers van de gloeibougies.

·        Stap 4: Maak gebruik van de juiste bougiedop om de bougies los te halen. Heb je geen bougiedoppen? Bestel ze dan eerst online!

·        Stap 5: Sluit een grote ratel aan op de bougiedop en zet deze op de gloeibougie. Sla nu hard op het uiteinde van de ratel om de bougie los te laten schrikken. Je mag hier veel kracht bij gebruiken.

·        Stap 6: Zet kracht op de gloeibougie en probeer deze los te draaien. Trek niet hard aan de ratel, dit kan de bougie laten breken!

·        Stap 7: Maak het schroefdraad schoon voordat je de nieuwe gloeibougie plaatst.

·        Stap 8: Monteer de nieuwe gloeibougie met het juiste aanhaalmoment, dit moment staat beschreven op de verpakking van de bougie.


Conclusie

Gloeibougies komen alleen voor in dieselmotoren. Doorrijden met kapotte gloeibougies is niet verstandig, het heeft een negatief effect op de starter, accu en het verbrandingssysteem. Dit kan leiden tot een defecte motor.

Laat altijd alle gloeibougies vervangen, zo voorkom je dat je tussentijds nog eens naar de garage moet voor dezelfde reparatie. Zelf jouw gloeibougies vervangen is goedkoper, maar vergt wel technische kennis en het juiste gereedschap.

Heb je nog vragen over het vervangen of bijvoorbeeld testen van gloeibougies? Ga dan naar ons technische autoforum. De onderstaande vragen over gloeibougies werden eerder gesteld op ons forum.

Mercedes-Benz Sprinter 2008 gloeit niet voor.

Volkswagen Crafter 2007 met gloeibougie probleem.

Welke gloeibougies voor SEAT Altea uit 2006?