close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Baleno : APK voorwaarde: Waar of niet?

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Beste specialisten,

Onder jullie zitten vast diverse APK keurmeesters met RDW erkenning.
Aan jullie wil ik graag onderstaande stelling (van één van jullie collega's) voorleggen en daar heb ik echt goede reden voor. Meer wil ik er liever niet over zeggen.

Uw collega kreeg mijn auto op de APK ter herkeuring omdat er roest in één van de kokerbalken zat. Ik heb deze auto laten lassen bij een professionele lasser die veel laswerk voor de APK doet (Mig lassen met van die puntjes, ik heb er verder weinig verstand van maar door hem kom ik al jaren na zijn lastwerkzaamheden door de APK keuringen met mijn oudere auto's). De man levert prima werk en werkt het ook goed af (binnenin en aan de buitenzijde met de juiste professionele middelen, zo bevestigden eerder ook meerdere garagehouders / APK keurmeesters die zijn werk beoordeeld hebben, voor de APK vooral). Hij heeft dan ook een tevreden klantenkring door het hele land.

Stelling:
Nu kwam ik bij een nieuw APK keurstation (geen RDW maar wel RDW erkend garagebedrijf) en de keurmeester daar stelde tegenover mij dat ik geen afgewerkt (kant en klaar) laswerk mag aanbieden voor de APK, omdat de RDW eist dat het laswerk blanco blijft en dus onbewerkt tot het moment dat de auto APK goedgekeurd is.
Dit zou zijn dus in de praktijk betekenen dat ik met kaal laswerk (zonder enige vorming van bescherming tegen roest en oxidatie) van schadeherstelbedrijf naar APK keuringsstation moet rijden met mijn auto, de keuring door moet komen en dan nog eens apart terug moet rijden naar het schadeherstelbedrijf (in dit geval de professionele erkende lasser) zodat deze alsnog alles kan inspuiten en aflakken.

De APK keurmeester heeft het nette afgewerkte werk van de professionele lasser weer kaal gemaakt omdat hij claimde dat hij anders bij een eventuele steekproef van de RDW het haasje is. Is dit werkelijk waar?

Nu rijd ik dus met beschadigd werk van een professional rond die het dus weer moet gaan herstellen.
Misschien ligt dit aan mij, maar ik vind dit werkelijk een heel vreemd verhaal...

Graag jullie antwoorden. Dank jullie wel.

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1 antwoord , onzin , heb al wat laswerk gedaan in mijn leven en zelfs bij de rdw hoefde je het niet kaal aan te leveren toen ze zelf ook nog apk keurringen deden.
Zoek maar eens op rdw apk regelgeving.

Ik ben geen keurmeester naar mijn weten moet het zichtbaar zijn en gebruik meestal blanke ml , tevens hangt het er vanaf waar er gelast is .op sommige delen mag het beslist niet.
Groet Johan

Waarschijnlijk een APK station gevestigd rondom de efteling....

En hoe gaan we het laswerk dan opleveren van een jaar daarvoor ?
Sommigen dekken zich in en houden er eigen regels op na..

Derhalve moet laswerk goed zijn uitgevoerd.
Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

@kaleido1:
Dat zijn we dus eens. En het is niet meer en niet minder. Punt.

@sleutelaar1952:
Ook bedankt voor uw reactie. Zoals u kunt zien aan de andere reacties, het is echt niet nodig. En ook bedankt voor de link. Goed laswerk is uiteraard belangrijk, anders heeft het geen enkele zin. Paul Kelder merkt dat na u ook nog eens terecht op.

@P. Kelder:
Gevestigd rondom de Efteling :-) Hahaha! Bedankt voor de reactie Paul.
Precies, je haalt nou juist zo'n punt aan wat ik mij dus ook af vroeg. Zoals ik het al benoemde kun je natuurlijk niet iemand met kaal laswerk wegsturen met de opmerking 'Ga er zo maar mee rijden tot de APK en daarna zien we wel weer'. Ik geloofde mijn oren niet toen mij gezegd werd dat het kaal moet blijven. Inderdaad lijkt het indekken van eigen zaak, maar dan wel ten kostte van de klant. Maar hij zei het inderdaad ook zo hoor. Dat hij bang was dat hij anders met de RDW in aanvaring zou kunnen komen wegens onzichtbaar werk wat hij goed zou keuren. En inderdaad ook mee eens, het laswerk moet natuurlijk wél goed zijn. Maar daar twijfelt denk ik niemand aan, ik in ieder geval niet. Dat is immers een veiligheidskwestie. Daarom ga ik nooit zomaar ergens heen, maar heb ik daar iemand voor die zich bewezen heeft en niet alleen bij mij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.