Onlangs heb ik voor mijn vriendin een Sony CDX-R3000 autoradio gekocht met standaard ISO aansluitingen. Na de inbouw deed de radio het prima. Diezelfde avond ging mijn vriendin met haar auto weg en bij het ontsteken van de verlichting hield de radio op en bleef verder doodstil. Heftig met het licht knipperende automobilisten waarschuwden haar om te melden dat ze geen achterlicht had. Ze heeft toen mij gebeld. Kapotte zekering vervangen en er was licht! Maar van korte duur want toen ze haar radio weer probeerde aan te zetten knalde de zekering er weer uit en ging ook haar achterlicht weer uit. Vervolgens heb ik de hele radio er uit gesloopt en vanaf dat moment ging het goed, maar heeft ze nog geen radio. Wijken de standaard ISO stekkers af van die voor Suzuki en/of zo nee, weet iemand dan een goede oplossing? Alvast bedankt voor uw reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan zijn dat de ISO stekker met zowel een permanente plus en een contact/lichtschakelar plus is uitgevoerd.
Bij het aanzetten van het licht dient deze draad om het display van de radio te dimmen, maar nu schijnt het alsof deze dan direct de zekering van de verlichting eruit brand.
Ja, dat eerste klopt. Maar welke draad moet ik dan afkoppelen (doorknippen en isoleren)? Het geeft niks als er permanent 12V op blijft staan dan kan ze 'm ook eens aanzetten als het contact af staat.
18 jaar
de gele draad is constant voeding, rode draad de schakel voeding, rood en geel mag en kun je samen voegen op de voeding van het toestel...
paul,
Ik weet even niet uit mijn hoofd welke draad wat is, maar het gaat om de rode en gele draad (Bij een euro stekker dan)
De ene is constant plus, de ander geschakeld (multimeter er tussen en je weet het)
Deze zitten vaak ook met een los stekkertje tussen de eurostekker en de radio zodat deze makkelijk te wisselen zijn.
Voordeel is dat ze dus ook makkelijk los te halen zijn.
Zit een van deze draden niet gewoon fout in de radio/stekker vd radio? Even met een multimeter nakijken, want normaal zouden je zekeringen met rust moeten worden gelaten (vaak zit er een zekering in de kabels van de radio)
Kijk ook even in het boekje van de Sony, hier staat een schema'tje in van hoe welke auto's aangesloten moeten worden met die gele/rode draad (Heb zelf een recente sony)
Ook zou ik even de stekkers pin voor pin nameten op kortsluiting. (dus pin 1 en 2, pin 1 en 3, pin 1 en 4 etc etc)
(aan de radio kant bedoel ik dus)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar