Volkswagen Touareg: Foutcode P0420

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2 v6 AAZ

We hebben hier een Touareg met de foutcode P0420 Lambdaregeling cil.rij bank 1.
Alle lambdasondes werken volgens de Bosch tester goed, maar zou de lamdbasonde van cil.rij1 bank1 toch kapot zijn?
Weet iemand hierop een antwoord of heeft iemand dit vaker meegemaakt?

Groet Passatje

Passatje

Geplaatst door Passatje (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touareg? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

poppekast (0) PRO, 15 jaar geleden

kan maar denk dat je even de dealer moet bellen of er niet een technische mededeling voor is zijn vaak softwareproblemen namelijk

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Slechte omschrijving c.q. vertaling van Bosch. P0420 is Katalysator Bank 1 werking te gering.

Met dank aan Gerrit Speek.
foutcode: 16804 P0420
nl Katalysatorsysteem cilinderrij 1 efficientie te gering
du Bank 1, Katalysatorsystem Wirkung zu gering
en Catalyst System, Bank 1 Efficiency Below Threshold
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:

* Waarschijnlijk geen 'drivability problems', maar er kunnen veel symptomen optreden.

Mogelijke oorzaken:

* Geloode benzine getankt, waar ongeloode benzine gevraagd werd
* Een zuurstof-sensor werkt niet naar behoren
* De koelvloeistoftemperatuursensor werkt niet goed
* De exhaust manifold / catalytic converter / uitlaat is beschadigd
* Vertraagde bougie timing

Wat voor signaal geven de lambdasondes af bij stationair en verhoogd toerental?

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

distributieketting van dit type rekken op,krijg je eerst storing lambdasonde en als het erger wordt ook storing nokkenassensor. gr john

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Distributieketting kwam regelmatig voor bij de eerste serie touaregs maar ik zie het verband niet met een lambdasonde storing.
Staan er niet meer storingen in het motorregelapp. ?

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

ik zie het verband wel heb het zelf bij de hand gehad,als de lamdasonde goed werkt en er zijn geen andere aanwijzingen voor lambdastoring kan het zijn dat de timing niet optimaal is en als het erger wordt valt het nokkenassensorsignaal buiten de toleranties waardoor je daar ook storing op krijgt. gr john

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Distributietiming is met een testkast via meetwaardeblokken uit te lezen.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

leg dat passatje maar uit hoe dat moet met de kts.

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

In geval van klachten de meetwaardeblokkken 208 en 209 in het motorregelapp. contr.
Deze meetwaarden tonen bij stationaair draaien de herkenning van de krukas aan de inlaat- en uitlaatnokkenas.
Bij overmatige kettingverlenging worden de waarden van -8,0 krukas onderschreden en liggen tussen de -9,0 en -10,0.

Passatje (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo allemaal,

Beetje lang geleden, maar we hebben de foutcode van de Touareg er nog steeds inzitten. We willen nu toch de distributieketting vervangen, omdat we de ontsteekhoek hebben nagemeten met de Boschtester en die schommeld tussen de 8,0 en de 11,0 graden voor BDP. We hebben hier en daar wat navraag gedaan en dit kwam wel eens voor bij de eerste types Touareg zoals jullie al zeiden. Ook hebben we vernomen dat het zón 3 dagen werk is en dat de hele motor en versnellingsbak er in 1 keer onderuit gehaald moet worden. Klopt dit allemaal en als dit zo is zullen we ons de komende dagen zeker niet vervelen denk ik.
Ik hoor wel van jullie of iemand dit ooit eerder gedaan heeft???

Bij voorbaad dank Passatje.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik begrijp het niet meer. Je gaat een distributieketting vervangen omdat de katalysator niet meer werkt?
Katalysator is heel eenvouding te meten. Even kijken naar de 2e lambdasonde of een 4-gas test en je weet of deze defect is.
Ga ik er vanuit dat je nog steeds P0420 krijgt. Iets minder werk om een kat te vervangen.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Passatje]Touareg zoals jullie al zeiden. Ook hebben we vernomen dat het zón 3 dagen werk is en dat de hele motor en versnellingsbak er in 1 keer onderuit gehaald moet worden. Klopt dit allemaal en als dit zo is zullen we ons de komende dagen zeker niet vervelen denk ik.
Ik hoor wel van jullie of iemand dit ooit eerder gedaan heeft???[/quote]
Zonder die speciale opvangtafel ga je het niet eens redden....

Ben zelf best wat gewend, ook niet vies van zo'n klusje maar hier begin ik zelf ook niet aan,
om die reden ik de juiste hulpmiddelen er niet voor heb.

Diegene die deze rotzooi op de markt heeft gebracht moet er dan ook maar aan sleutelen zeg ik dan.

Gr. paul

Passatje (0) PRO, 14 jaar geleden

De katalysator werk goed Oldford, maar we krijgen elke keer die storing van katalysator systeem cil1 onvoldoende werking. we hebben alles nagemeten en als laatste kwamen we uit bij de ontsteekhoek. Deze moet onder de 8,0 graden voor bdp liggen en die schommeld tussen de 8 en 11 graden wat komt doordat de timing niet goed meer is. En na wat navraag gedaan te hebben zijn bij de eerste types Touareg de kettingen die uitgerekt zijn. We hebben de klant ingelicht en hij zei begin er maandag maar meteen aan. Dus werk aan de winkel!!! Ik laat wel iets weten hoe het werk verloopt.

Groet Passatje

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Laten we aannemen dat wat je zegt waar is (al geloof ik daar nog steeds niet in), dan zit er een gigantische softwarefout in de motor-software.
a) werkt de WETTELIJK VERPLICHTE CONTROLE op uitrekken niet.
b) Er wordt een verkeerde foutcode gezet.
Heb je dit al aan de importeur gemeld?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Passatje wat zijn de waardes van de Lambda sonde (in closed loop!!!) voor en na kat? uitlaat gas waardes, wi lej toch de ketting vervangen

Sterkte ;)


Edit


@ paul, je site begint er goed uit te zien :)

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=oldford]Ik begrijp het niet meer. Je gaat een distributieketting vervangen omdat de katalysator niet meer werkt?
Katalysator is heel eenvouding te meten. Even kijken naar de 2e lambdasonde of een 4-gas test en je weet of deze defect is.
Ga ik er vanuit dat je nog steeds P0420 krijgt. Iets minder werk om een kat te vervangen.[/quote]
ik snap de reden niet dat jij er een discussie van maakt,indien je een redelijke ervaring met deze auto's hebt moet je niet klakkeloos uitgaan van de storingscode p0420 en de lambdasonde vervangen. je kan zelfs een lambda storing krijgen van een vervuilde gasklep maar in dit geval is de timing het probleem waardoor er geen optimale verbranding is en als de ketting tot buiten de tolerantie is opgerekt krijg je ook storing van je nokkenassensor. gr john

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

John, ik doe ff mee, de TS heeft nergens een vermelding staan van de foutcode van de nokkenas sensor ;) Daarom denkt oldford ( ik ook =) ) dat dit NIET de oplossing is.

Correct me if im wrong

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

als je goed leest wat ik schrijf : ALS de ketting oprekt tot buiten de toleranties krijg je ook storing op de nokkenassensor,er staat niet dat die storing er al is. gr john

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Oeps, maar ik geef Oldford wel gelijk, TS meld nergens 4 gas waardes, lambda spanningen, en ja tuurlijk kan dat je zegt het niet zo maar, vervang maar FF :P de ketting

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

John, ik snap de redenatie van jullie wel, maar er is GEEN LAMBDA-STORING.
Ook vervang ik NOOIT onmiddelijk de lambda-sonde als er een P0420 storing is. Heb ik ook niet gezegd.
Even goed lezen, ik zeg dat je het signaal moet bekijken van de 2e lambda-sonde en tussen de regels dat je de kat moet vervangen.
Ik ga METEN, en dan pas beslissen. In 90% van de gevallen is het toch echt de kat die dood is.

Ik probeer alleen maar de klant een zeer gepeperde rekening te besparen, waarbij de storing er gewoon nog steeds is.
Nogmaals, uitgerekte kettingen kunnen, eventueel gevolgd door slechte verbranding, maar dan krijg je andere foutcodes.

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

Nogmaals, uitgerekte kettingen kunnen, eventueel gevolgd door slechte verbranding, maar dan krijg je andere foutcodes




laten we zeggen oldford dat ik deze auto's regelmatig en tot vervelends toe in mijn werkplaats heb gehad en dat met dezelfde of soortgelijke storingen,als de lambdasondes in de meetwaarden correct werken en de 4gas meting is perfekt dan hoef je het echt niet in de kat te zoeken. ik liet in het verleden die auto's gewoon doorrijden tot het erger werd en dan stond de de storing nokkenassensor signaal buiten de toleranties er in en dan kwam je vanzelf op de ketting uit. maar misschien geeft de topicstarter wel de verkeerde info wat betreft de lambdawerking en de 4gasmeting. gr john

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

John, Ooit de fout aan de importeur gemeld?
Misschien is er wel een software update voor?

Als de lambda-sondes in de meetwaarde-blokken correct aangeven denk in niet dat je een foutcode P0420 krijgt.
Ergens klopt er iets niet. Stel dat de verbarnding echt zo slecht is als gevolg van een uitgerekte ketting, dan moet je dat kunnen zien op een 4-gas test.

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

ik heb wel contakt gehad met pon ivm met die storingen maar in die tijd was er wat betreft de ketting nog niets bekend,en wat de software betreft die had wellicht te strakke toleranties want je merkte zogauw de storingen gewist waren niets aan het rijgedrag of de loop van de motor. gr john

Passatje (0) PRO, 14 jaar geleden

Even voor de duidelijkheid, deze auto is al bij vw-dealer geweest en die kunnen er niet uitkomen en zeggen na vele keren vragen nog steeds dat er geen software update's zijn voor deze auto met dit chassisnummer. Ook door hen zijn de lambda waardes nagemeten en die zijn goed. Dus ik ga maandag gewoon aan de slag zoals John zegt.

Groet Passatje.

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

idd de timing controleren passatje, ik heb deze problemen ook bij de hand gehad en zelf moeten oplossen,ik haal mijn info niet van internet en gebruik de site van gerrit speek ook weinig of nooit omdat de oplossingen die bij de foutcodes staan vrij standaard zijn en niet specifiek. gr john

Passatje (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ik heb bij de Touareg de 2 distributiekettingen vervangen en het probleem is opgelost. Ik heb de oude en de nieuwe kettingen op elkaar gelegd en het lengte verschil was +/- 1cm. Dit was dus erg veel. Het is een heel karwei, maar goed te doen vind ik. Het is wel een kleine 3 dagen werk, maar voor een automonteur een leuke uitdaging.

Bedankt voor jullie hulp allemaal.

Groet Passatje

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

bedankt voor de feedback. en zo zie je maar dat er toch een verband bestaat tussen een opgerekte ketting en een lambdastoring. gr john

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Apart, weer wat geleerd :).

Dank voor feedback.

GOVA (0) PRO, 14 jaar geleden

Nog even een correctie, het is de AZZ motor niet de AAZ.
Kan de Moderator misschien veranderen.

Passatje (0) PRO, 14 jaar geleden

De Vw Touareg rijd nu al weer zo'n 1,5 maand rond zonder foutcodes. De klant is ondanks een dure rekening zeer tevreden.
Zo zie je maar weer dat deze site voor vele een uitkomst is.

Groet en allemaal bedankt Passatje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touareg of stel zelf een nieuwe vraag.