Sinds enige tijd is het stationair toerental onregelmatig.
Starten gaat oke en hij slaat niet af. Maar hij loopt vrij hoog stationair, +/- 1400 - 1600 rpm. Na enige tijd is het toerental dan oke zo rond de 1000 rpm. Soms staat hij echt te 'zoeken', +/- 400 toeren naar boven en weer terug.
Wat ook regelmatig gebeurt is dat het toerental bij het loslaten van het gaspedal (bijv. bij afremmen) op +/- 1400 toeren blijft hangen en pas na een seconde of 10 terugzakt naar 1000 rpm.
De gasklep/huis is al gereinigd en de 'leerwaarden' zijn al twee keer gewist. Dit heeft niet mogen helpen.
1. https://problemcar.nl/topic/volkswagen/1...
2. https://problemcar.nl/topic/volkswagen/o...
3. https://problemcar.nl/topic/volkswagen/s...
Mijn vraag; In hoevere zijn bovenstaande mogenlijkheden van toepassing op een 1.4 16v motortype AFH?
Ps. Zie bij 1); Over welke sensor praten ze?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wisselend stationair kan meerdere oorzaken hebben, maar wordt heel vaak veroorzaakt door een luchtlek, je kan een luchtlek vaak wel opsporen met wat remmenreiniger of wd40, beetje spuiten in de buurt van het inlaatspruitstuk.
Ik denk dat ze in het topic wat jij bedoeld het hebben over de map sensor, deze meet de luchtdruk in je inlaat. Als het foutcode lampje brand kan het handig zijn de auto even uit te laten lezen, dan weet je vaak al weer meer.
Als je de temp. sensor verdenkt, kan je deze gewoon even lostrekken en kijken wat er gebeurd, het zagen zou dan zeker over moeten zijn, zo niet dan is het toch wat anders.
Richard,
Weet jij zo waar deze temp sensor zich bevind?
19 jaar
Als je voor de auto staat aan de rechterkant van de motor, aan de voorkant.
Rond ding met vierkant vierpolig stekkertje.
19 jaar
Probleem is opgelost.
Het schoonmaken van de temp sensor had geen resultaat.
Het schoonmaken van de sensor in het inlaatspruitstuk maakte de klachten alleen maar erger. Liep nog maar 600 toeren en sloeg regelmatig af.
Uiteindelijk bleek het de Lambda sonde in combinatie met de uitlaatgasretourklep te zijn die alle klachten veroorzaakte.
Beide vervangen en de motor loopt nu weer als een zonnetje.
Bedankt voor het meedenken.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar